Volvo 850 - anslutning för gas

Post Reply
Obviousman
Posts: 4
Joined: 2010-02-23, 22:34
Location: Stockholm

Volvo 850 - anslutning för gas

Post by Obviousman »

Hej,

Har en BMW 518g som sakta men säkert håller på att återställas till bättre bruksskick. En trist exteriör detalj är att locket till gaspåfyllningen saknas. Frågade BMW vad hela anslutningen där locket sitter fast i kostar: 3300 kr... Aj, dödade det delprojektet.

Men tidigare i veckan såg jag en Volvo 850 Bifuel -97 med samma typ (iaf vad man kan se utifrån) av anslutning på vänster sida av karossen. Med lite tur kanske samma del går att köpa billigare via Volvo? Var hos Bilia Segeltorp med reg-nr men skapade bara förvirring. Det verkar som om den bilen inte lämnade Torslanda med gasdrift, byggdes de om av ngn annan?

Här en länk till BMW:s ETK/reservdelskatalog, #22 är delen som jag är ute efter:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=13&fg=25

Går delen att få fram från Volvo eller måste jag ta kontakt med firman som ev konverterade bilarna åt Volvo?
BMW 316g -98, BMW 518g -96, BMW 525iA -95, Alpina B10 BiTurbo -93
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 850 - anslutning för gas

Post by Rushdie »

Prata inte om gamla gasbilar med Bilia. Dom blir bara förvirrade. 850:n du hade regnumret till har troligtvis fått sitt gassystem monterat av MGS (motorgasteknik), eller annan likvärdig firma som volvo sammarbetat med (om det ens fanns några fler). MGS gick i konkurs för många år sen, så det är döfött att leta vidare den vägen.

Men ja, mockapären på bilden (#22) ser onekligen ut som den variant som sitter på tidiga Volvo-gasbilar. Det bästa tipset jag kan ge är att kolla på till exempel bildelsbasen efter smällda gasvolvos, och försöka få tag på locket den vägen.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Post Reply