Knackig start på V70 - åtgärder?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Knackig start på V70 - åtgärder?

Post by Johan »

En fråga från en annan tråd som jag flyttade till en egen tråd:
BifuelManiac wrote:Med risk att hamna utanför ämnet... i en av DN-länkarna Johan postade ovan kan man läsa följande:
-Jag köpte bilen i Göteborg och den var åtgärdad för det där felet med knackig gång som alla V70 gasbilar har när de startas.

Vad menas egentligen? Min är knackig i början, kan man åtgärda detta och isåfall hur..?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Vad innebär "knackig gång" i detta sammanhang?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

I det här fallet (mitt fall) menas 'knackig' med att motorn dör när den slås över till gas precis efter start, den måste köras ett tag på bensin först.
Tomgången är ojämn vid gasdrift och motorn börjar dessutom rycka vid landsvägskörning c:a 75 km/h (c:a 1800 varv).
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag har aldrig märkt någon "knackighet" med våran. Den slår ju automatiskt om till gas när den blivit lagom uppvärmd, efter några sekunder sommartid, någon minut vintertid. Den startar alltid omedelbart och går sedan jämt och fint.

Däremot hade jag ett problem med "knyckar" som dök upp ett tag. Volvoverkstaden rengjorde spjällhuset och uppgraderade mjukvaran, sedan har det felet aldrig dykt upp igen.

Uppgradering av mjukvaran kan vara bra, den senaste versionen lär råda bot på en del småsaker, exakt vad vet jag inte utöver den där "knyckigheten".

Min är en 2004, modell kanske har betydelse.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Min är en 99-a.. Jag vet inte hur det är på de nya men de gamla har en switch för gasdriften, har aldrig prövat att starta med knappen intryckt (den ignorerar mest troligast gasen i startögonblicket) men menar du att nya V70 automatiskt går över till gas efter start..??

Vad menar du med "knyckar" förresten... mina knyckar i 75km/h är jämställda med att cykliskt pumpa på gasen.. rätt irriterande m.a.o.
Vad kostade uppgraderingen?
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

På min bil så hostar bilen till ganska kraftigt om jag ger gas samtidigt som bilen slår över till gasdrift. Märks egentligen endast om motorn är varm, eller på sommaren då bilen snabbt slår om till gasdrift.

Är motorn kall vid start och bytet sker ute på vägen sker det helt obemärkt.

Typiskt är annars när man skall ut från en trång parkeringsficka i motlut och man står och slirar på kopplingen, blir lätt "kärringstopp". Hade kunnat bero på att jag är en usel förare, men det händer som sagt bara när motorn "slår om".
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

BifuelManiac wrote:Min är en 99-a.. Jag vet inte hur det är på de nya men de gamla har en switch för gasdriften, har aldrig prövat att starta med knappen intryckt (den ignorerar mest troligast gasen i startögonblicket) men menar du att nya V70 automatiskt går över till gas efter start..??

Vad menar du med "knyckar" förresten... mina knyckar i 75km/h är jämställda med att cykliskt pumpa på gasen.. rätt irriterande m.a.o.
Vad kostade uppgraderingen?
Jo, det finns en knapp med en lysdiod för omkoppling mellan gas och bensin, men direkt efter start ignoreras knapptryckningen om man försöker slå om till gas, det sköter systemet automatiskt. Om gasen tar slut kopplar systemet direkt om till bensindrift och dioden blinkar tills gas fyllts på.

Felet jag hade med "knyckar" var som om motorn misstände, det ryckte till litet då och då. Rengöring av spjällhuset och uppgradering av mjukvaran gick på garanti, så jag vet inte vad det skulle ha kostat.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag har funderat på att låta min meck rengöra spjällhus + vevhusvent. och se om det gör nån skillnad, bensindriften går som en klocka men gasdriften kanske är lite känsligare för "skit i spjället"...?
Det mystiska är att ryckningarna kommer i exakt samma varvtal (1800) vid körning i 75 km/h..
Post Reply