biogaskonvertera en jeep/suv

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Jag är i behov av en större 4wd som klarar skogskörning. Marknadens befintliga utbud av biogasbilar saknar motsvarande. Det är konstigt för det borde vara störst miljövinst i detta segment. Jag klarar mig inte med en framhjulsdriven mellanklass. Hur är det med reglerna nu 2011? Är det stört omöjligt att få enkonverterad bil lagligt godkänd? Ser det ut att kunna bli godkänt inom snar framtid? Reagerar bilprovningen på en konverterad bil om jag döljer tanken och kör den på bensin vid besiktningen? Jag är ute efter miljövinsten, struntar i bilskatt, vägtullar och miljöbilspremier. Siktar på en dodge nitro 4wd.

Funderar t.o.m. på om jag kan be en vän i Tyskland äga bilen så den kan vara godkänd enl. Tüv tyskreggad.
Några tips?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Stålis »

Välkommen till forumet!

KonveGas i Växjö bygger om Volvo XC90 2.5T och Ford Kuga 2.5T. Vet inte om de duger för dina behov. Om inte kan de kanske hjälpa dig vidare när det gäller regelverket.

Se http://www.konvegas.se/bilinformation/Volvo.html
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Det missade jag. Varit inne på deras hemsida ett par ggr och trodde bara de erbjöd Ford Focus.
Har mailat dem, få se vad de svarar.

Kollade på YouTube, sök på lpg convert eller cng convert. Hittade mycket intressant info. Framförallt är det ju löjligt enkelt att göra själv. Under 1000usd var det folk som lyckats med full konvertering. Finns "bolt on kits" för i stort sett alla bilar. Har kontaktat en firma i England för priser.

Vad det gäller regler verkar inte ens transportstyret el bilprovningen veta vad som gäller. Man vill ha miljöbilar men man vägrar låta folk konvertera. Troligen är det möjligt med en äldre bil som man får registreringsbesiktiga som inbyggt fordon.... Det är dyrt o krångligt. Därför är det bara värt det om man gör som Konvegas AB som konverterar många bilar av samma utvalda modeller.

Verkar bara vara Sverige. Men här har det alltid funnits en anti-bil-kultur, sedan folk ville bygga om sina bilar på 60-70talet. Får hoppas att EUs regler kommer hit för miljöns skull.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Fred »

Det är mycket viktigt att känna till skillnaden mellan CNG och LPG. LPG är gasol och är ett lågtryckssystem medan CNG är natur/biogas som är ett högtryckssystem.

LPG-konvertering är vanligt utomlands (England t ex) och ska tydligen inte vara speciellt svårt att utföra för en normalkompetent hemmamekaniker. Det finns färdiga konverteringssatser till diverse olika bilmodeller.

CNG-konvertering är vad jag har förstått ingenting man fixar med hemma i garaget eftersom det ställer mycket högre krav på komponenter och installation på grund av det höga trycket. Jag har heller aldrig sett någon konverteringssats för CNG men det kanske finns...

LPG är inget reellt alternativ här i Sverige då det inte finns publika tankställen för det.

Jag tror att man här i Sverige är hänvisad till de firmor som gör CNG-konverteringar och då är det knappast ekonomiskt försvarbart att göra. Är det dock miljöaspekten som är det viktigaste så kan det ju vara värt det.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Aha.. där ser man, tack för den infon. Ok cng ska det vara trodde det var likvärdiga konverteringar. Finns hemmakit för cng i USA verkar det som. Kolla YouTube.
För mig är det miljövinsten bara. Och jag vill ha en "riktig" 4x4. Kuga duger inte till nått Xc90 kan funka. En jänk är mycket roligare.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Fred »

Holpers wrote:Finns hemmakit för cng i USA verkar det som. Kolla YouTube.
Det låter otroligt, men absolut värt att kolla upp! :D Sen bör man ju kolla upp noggrant vad det är för regler och föreskrifter här i Svedala innan man ger sig på något sådan projekt! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Kollat vidare lite på detta. Att konvertera själv verkar faktiskt vara riktigt enkelt litet ingrepp. Verkar även vara enkelt att ta bort om men skulle vilja eftersom det inte är några permanenta ingrepp på bilen. Gör man installationen snyggt så är det mycket osannolikt att bilprovningen ser detta. kika på YouTube http://www.youtube.com/watch?v=QYP2ZRwq9EE

Finns det verkligen ingen här som konverterat sin bil själv?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Danni »

Holpers wrote:För mig är det miljövinsten bara. Och jag vill ha en "riktig" 4x4. Kuga duger inte till nått Xc90 kan funka. En jänk är mycket roligare.
Nu går jag sataniskt mycket off topic, men är inte Kuga en jänkare? Dessutom är fyrhjulsdriften i Kuga troligen bra mycket mer kompetent än i XC90. Kuga kör Haldex gen 4 (ett riktigt bra system i min begränsade erfarenhet) medan XC90:n har Haldex gen 2. Sen är väl ingen av dem terrängfordon i någon mening, snarare bilar som kan ta sig fram under lite jobbigare omständigheter än vanliga personbilar klarar.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Kuga är ingen Jänk. Det är en euro-ford som baseras på samma platta som Ford Focus.Ford Kuga byggs i Fordfabriken Saarlouis i Tyskland. Den är dels för liten för mina behov och har inga vidare terrängegenskaper utanför storstan.. grusväg kan funka :-)

8 av 10 SUVar ser ut att gå att köra i skogen men är byggda för "Östermalm". Jag ska inte direkt åka i skogen men jag vill ha en robust bil som tål lite. Där kan man lita på USA-bilar eftersom Jänkare skulle aldrig tolerera att deras bil faller sönder ute i ödemarken.

Sen är det ju lite kul att konvertera en tuff bil som ingen förväntar sig vara mer miljövänlig än en Prius. Konvertera en dussinbil är ju ointressant eftersom de finns att köpa "färdiga". Det är ju också på de stora bensinslukarna vi gör störst miljövinst. Konvertera en focus som drar halvlitern per mil jmf m en fullstor truck eller radhusbuss som drar 2 liter milen???.

Hittade en kanonsida som säljer kit till alla bilar. http://www.ewsews.com/cnghome.html från 550usd för ett kit. Ca 3500kr. Pris för tankar tillkommer, det var dock oväntat högt. Ska försöka hitta en som säljer kit i EU så man slipper straffskatten på USA-import.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Danni »

Då förstår jag bättre vad du menar med en jänkare, och kontrar med att istället lägga min röst på en Range Rover!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Danni wrote:Då förstår jag bättre vad du menar med en jänkare, och kontrar med att istället lägga min röst på en Range Rover!

Range Rover är ok men dyr som tusan om man inte vill ha ngt gammalt.
Jeep, dodge, Chevy är mkt bil ock komfort för pengarna.
Har funderat på Landrover men komforten och ljudnivån är förfärlig.
Oavsett bilmodell så är den intressanta frågan om ngn konverterat sin bil i Sverige och hur det går m bilprovningen.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Mange »

Fick svar från Konvegas betr XC90, det kostar ca 40.000.- att konvertera bilen så det var ju en slant...

+moms
V70BiFuel2008
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Fick också lite svar från Konvegas. Håller med om att 50 loppor inkl. Moms är mkt. Pengar när ett bolt-on-kit kostar en femtedel. Tycker ändå att konvegas är ett bra företag eftersom de aktivt driver frågan om en lagändring. Jag får nog glömma mina miljöatgärder med hänvisning till utvecklingsstörd svensk lagstiftning. Alt. gör jag en egen konvertering och hoppas att bilprovningen inte märker det. Bara man döljer tuberna så tror jag att det är lugnt. Vad tror ni? Man kan kanske kan ta ur tuberna ur bilen till och med ?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Mange »

Det var lite intressant att läsa om deras tuber, jänkarna, den största verkar rymma en hel del. Vore häftigt att lyckas klämma in lite extra kapacitet och höja räckvidden på låbgfärdsresor...
V70BiFuel2008
Holpers
Posts: 8
Joined: 2011-07-11, 22:24

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Holpers »

Eftersom det är vanliga kopplingar så borde det ju gå att bara spänna fast en större extratub med riktiga fästen och koppla ihop den med befintlig tank med en t-koppling och en på/av-kran så kan du lyfta i och ur stortuben enkelt vid behov.

Håll med om att kiten ser enkla ut att montera?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Mange »

Finns det tuber att hitta på närmare håll, och kanske billigare? Det är ju ganska högt tryck i våra system...
V70BiFuel2008
User avatar
Twinturbo
Posts: 8
Joined: 2012-10-23, 07:45

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Twinturbo »

Jag skulle säga att vi har ganska låga tryck i våra system med ett max på 200 bar (i Kalmar har man tur om det är 150 bar) mot andra länder som ligger runt 250 bar.
Visst går det att konvertera själv jag har konverterat en Jeep Wrangler med några tuber från en Ford Crown Viktoria polisbil från Usa.
Men visst är det lite pyssel men desto roligare när man får ihop det.
Bilen funkar nu på 4 bränsle Bensin, E85, Hydrogen, Biogas och är Sveriges första godkända hemmakonverterade bil som flexifuel.
Efter mycket diskussion med transportstyrelsen om tolkning av den nya lagen om efterkonvertering av äldre bilar så fick jag rätt och bilen godkändes som flexifuel (Bensin, E85) några månader efter lagen trädde i kraft.
Men nu har jag tagit ett steg till och byggt om den till Quadfuel men som det är den inte godkänd än och jag är inte säker på om jag ska göra det heller utan bara köra ändå.
Tog lite häftiga reklambilder åt vår biogas rådgivare, och jag har bra snurr på maskinen.

Image
Jeep Wrangler -91 Twinturbo 4.6 Stroker
Sveriges första godkända hemmakonverterade Flexifuel, numer ombyggd till Quadfuel.
Bensin, E85, Hydrogen, Biogas (CNG)
Jorå
Posts: 2
Joined: 2016-02-27, 18:11

Re: biogaskonvertera en jeep/suv

Post by Jorå »

Hur gick det med konverteringen? Är extra nyfiken då jag själv undersöker möjligheterna att konvertera en Jeep Cherokee XJ från 88. Tips på försäljare av material/sajter/kunniga utförare mottages gärna. Tack på förhand!
Post Reply