Prisläget på fordonsgas i landet

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Prisläget på fordonsgas i landet

Post by avozetta »

Har roat mig en stund med att bolla runt lite med prislistan på gasbilen.se (2011-04-21), http://www.gasbilen.se/Att-tanka-din-ga ... riser.aspx
Då Gasbilen räknar ut ett jämförpris mot 1 liter bensin så baserar jag min sammanställning på detta och jämför mot dagspriset på bensin 14.58 på bemannad pump. D.v.s. siffrorna nedan visar hur mycket billigare det är jämfört 1 liter bensin.

Toppen & Botten
Långpendlare som passerar Boden har har verkligen en guldgruva, 6,63 billigare än bensin. Sämre är det för oss Stockholmsbilister som väljer en Statoilpump, bara 2,30 billigare än bensin.

Top 5
Boden, Lavettvägen, 6,63
Grästorp, Södergatan, 4,94
Helsingborg, Hjorthögsvägen, 4,68
Lilla Edet, Göteborgsvägen , 4,67
Trollhättan, Sågaregatan, 4,67

Botten 5
Sundsvall, Landsvägsallén, 2,41
Södertälje, Klastorpsvägen 2, 2,41
Visby, Färjeleden 5 ,2,37
Stockholm, Danmarksgatan 54, Kista, 2,34
Samtliga Statoilmackar i Stockholm (8st), 2,30

Stockholm
Som Stockholmsbilist så skulle man kunna dra den slutsatsen att det är både ett miljömässigt och ekonomiskt bra val att tanka på E.ONs nya mackar i Vreten och Rinkeby där de garanterar minst 50% biogas?

Hemvärnsgatan 1 (Vreten) , 4,18
Rinkebysvängen 66, Rinkeby), 4,18
Tullvaktsvägen (Frihamnsporten), 2,85
Frösundaleden 4, Solna (Bilia Haga Norra), 2,76
Mörby centrum, 2,76
Partihandlarvägen 20, 2,76
Pilotvägen 2 (Arlanda), 2,45
Hagby Återvinningsstation, Täby, 2,41
Klastorpsvägen 2 (Södertälje), 2,41
Danmarksgatan 54, Kista, 2,34
Driftvägen 4 (Arlanda), 2,3
Drottningholmsvägen 490, Bromma, 2,3
Hammarby Fabriksväg 51, Hammarby Sjöstad, 2,3
Kapellvägen 1, Upplands Väsby, 2,3
Nynäsvägen / Bogårdsvägen, Sköndal (Rv 73), 2,3
Skärholmen (E4 söderut), 2,3
Marknadsvägen 303 (Täby Galopp), 2,3
Veddestavägen 26, Järfälla, 2,3

Göteborg
Inte mycket till prisskillnad här förutom Falutorget, är det samma leverantör till alla mackar?

Falutorget (Gasklockan), 4,18
Antenngatan 2 (Marconimotet), 2,63
A Odhners Gata 60, Högsbo, 2,53
Deltavägen 13, 2,53
Falutorget (Gasklockan), 2,53
Gjutjärnsgatan 1, Ringön, 2,53
Karls Johansgatan 105 (Majorna), 2,53
Kruthusgatan 1 (Centralen), 2,53
Lundby Hamngata 1 (Frihamnen), 2,53
Monteringsvägen 2, Sörred, 2,53
Oljevägen 102, Arendal, 2,53
Spadegatan 22, Angered, 2,53
Sankt Sigfridsgatan 91 (Kallebäck), 2,53
Importgatan 4, Hisings Backa (Stigs Center), 2,53

Malmö
Ingen prisskillnad alls i Malmö men bättre prisklinnad mot bensin än Göterborg.

Batterigatan 2, Tiftanäs, 4,18
Bjurögatan 43, 4,18
Industrigatan 5 / Nobelvägen 66, 4,18
Svansjögatan 2, 4,18
Ystadvägen 54, 4,18



Håll tillgodo med siffrorna :-)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Danni »

avozetta wrote:Göteborg
Inte mycket till prisskillnad här förutom Falutorget, är det samma leverantör till alla mackar?
Mastig undersökning, bra jobbat! I Göteborg är det Fordonsgas som har alla mackar, förutom den alldeles nyöppnade just på Falutorget, som drivs av Eon. Det är väl därför vi äntligen kan hoppas på lite priskrig, även om de säkert höjer priset snart.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Primus »

Strålande jobb!
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by torkel »

Danni wrote:Mastig undersökning, bra jobbat! I Göteborg är det Fordonsgas som har alla mackar, förutom den alldeles nyöppnade just på Falutorget, som drivs av Eon. Det är väl därför vi äntligen kan hoppas på lite priskrig, även om de säkert höjer priset snart.
EON finns ju på Göteborgsvägen i Mölndal också. Tankade fullt där idag och sparade 88 kr jämfört med att tanka på Fordonsgas. Fordonsgas' priser blir ju rent löjliga när man kan åka över gatan vid Gasklockan och tanka exakt samma gas mer än 2 kr billigare/kubik.
GöranB
Posts: 34
Joined: 2010-09-11, 15:37

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by GöranB »

Om vi alla hjälps åt med att hålla CNGPRICES.COM uppdaterad så kan vi alla börja
fylla på det billigaste stället.
88 kr är ju en betydande summa.
Göran VW Touran 2011
Farsta Sthlm Image
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by osh »

Ca 4kr billigare per "liter" med biogas i Borås jämfört med bensin.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by henrico »

Gävle kändes nästan sämre än bensin igår. Svindyrt och usel räckvidd! Förhoppningsvis stor andel biogas åtminstone!

Sent from my NookColor using Tapatalk
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by avozetta »

Skulle vara kul att få ut ett jämförpris mot diesel också, någon som har hittat en omräkningsfaktor? Kanske man kan ställa en fråga till Gasbilen om det ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by avozetta »

henrico wrote:Gävle kändes nästan sämre än bensin igår. Svindyrt och usel räckvidd! Förhoppningsvis stor andel biogas åtminstone!

Sent from my NookColor using Tapatalk
Varför så hård mot Gävle, ligger ändå på listan som passerar minst 4kr billigare än bensin vilket är mer än genomsnittet för alla mackar som ligger på 3,25.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Danni »

torkel wrote:EON finns ju på Göteborgsvägen i Mölndal också. Tankade fullt där idag och sparade 88 kr jämfört med att tanka på Fordonsgas. Fordonsgas' priser blir ju rent löjliga när man kan åka över gatan vid Gasklockan och tanka exakt samma gas mer än 2 kr billigare/kubik.
Aha, det hade jag missat. Och EON själva, uppenbarligen, för den ligger inte med om man går in på kartan över tankställen på deras hemsida. Jag har faktiskt inte riktigt bemödat mig - bor ungefär rakt mitt emellan de här bägge tankställena, och har en Fordonsgas-mack precis runt hörnet, så det har bara inte blivit av att spara de där kronorna. Vilket är synd, för det är inte bara en plånboksfråga utan även en principfråga att uppmuntra konkurrens på det här området. Särskilt när priset nu klättrar över 15 kr. När jag fick min gasbil för två år sen låg det på 12.50 ungefär.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Danni »

torkel wrote:
Danni wrote:Mastig undersökning, bra jobbat! I Göteborg är det Fordonsgas som har alla mackar, förutom den alldeles nyöppnade just på Falutorget, som drivs av Eon. Det är väl därför vi äntligen kan hoppas på lite priskrig, även om de säkert höjer priset snart.
EON finns ju på Göteborgsvägen i Mölndal också. Tankade fullt där idag och sparade 88 kr jämfört med att tanka på Fordonsgas. Fordonsgas' priser blir ju rent löjliga när man kan åka över gatan vid Gasklockan och tanka exakt samma gas mer än 2 kr billigare/kubik.
Blir helt brydd kring den här. Den finns inte med vare sig på EONs hemsida eller på Gasbilen. Får nog helt enkelt åka ner längs gatan och kolla nästa gång jag känner mig sugen på lite gas.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by taz »

GöranB wrote:Om vi alla hjälps åt med att hålla CNGPRICES.COM uppdaterad så kan vi alla börja
fylla på det billigaste stället.
88 kr är ju en betydande summa.
Det har du rätt i. Jag ser att den nya E.ON stationen i GBG är inte tillagd. Jag skall fixa det..

EDIT: Jag har lagt till de 2 nya E.ON stationerna i Göteborg på CNGPRICES.com .. Det kanske tar nån dag innan de dyker upp. Jag har även uppdaterat priserna på många stationer i Sverige.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by torkel »

Danni wrote:Blir helt brydd kring den här. Den finns inte med vare sig på EONs hemsida eller på Gasbilen. Får nog helt enkelt åka ner längs gatan och kolla nästa gång jag känner mig sugen på lite gas.
Den ligger vid Krokslätts Fabriker, där det tidigare låg en Hydrotapp. På OKQ8:s stationssök finns den med.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Danni »

torkel wrote:
Danni wrote:Blir helt brydd kring den här. Den finns inte med vare sig på EONs hemsida eller på Gasbilen. Får nog helt enkelt åka ner längs gatan och kolla nästa gång jag känner mig sugen på lite gas.
Den ligger vid Krokslätts Fabriker, där det tidigare låg en Hydrotapp. På OKQ8:s stationssök finns den med.
Gött kött, det är ju verkligen bara runt hörnet härifrån. Får definitivt spanas in!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by taz »

Danni wrote:
torkel wrote:
Danni wrote:Blir helt brydd kring den här. Den finns inte med vare sig på EONs hemsida eller på Gasbilen. Får nog helt enkelt åka ner längs gatan och kolla nästa gång jag känner mig sugen på lite gas.
Den ligger vid Krokslätts Fabriker, där det tidigare låg en Hydrotapp. På OKQ8:s stationssök finns den med.
Gött kött, det är ju verkligen bara runt hörnet härifrån. Får definitivt spanas in!
Jag var där o tankade för första gången idag.. Pumpen är den enda i sverige jag sett med "pistolmunstycke" .. Ser ungefär ut som ett bensintankmunstycke och funkar på samma sätt.. Mycket smidigare än de andra spakarna vi har i sverige.. Tyskland har ju de flesta tansktällen med denna typ av pistolmunstycke..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by lubbis »

Detta pistolmunstycke finns på en pump i Linköping vid Gumpekulla. Alldeles utmärkt att använda och inte så stor mental omställning från bensintankning vilket jag påtalde vid en telefonundersökning från Svensk Biogas så vi får se om det blir fler.
taz wrote: Jag var där o tankade för första gången idag.. Pumpen är den enda i sverige jag sett med "pistolmunstycke" .. Ser ungefär ut som ett bensintankmunstycke och funkar på samma sätt.. Mycket smidigare än de andra spakarna vi har i sverige.. Tyskland har ju de flesta tansktällen med denna typ av pistolmunstycke..
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Mange »

"Pistol" på OKQ8 starxt väster om Solna(???) i förra veckan, supersmidigt!
V70BiFuel2008
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by taz »

Låter bra.. Ja de är riktigt smidiga faktiskt! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by AndersH »

Efter mitt första försök att använda pistolmunstycket vid Gumpekullamacken i Linköping som resulterade i en hård kamp med flygande plastdetaljer som följd så har jag konsekvent undvikit den typen av munstycke. Får väl göra ett nytt försök... :?
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by lubbis »

Tryck plastbiten vid själva avtryckaren nedåt och ta sedan tag i själva munstycket och dra bakåt så lossr den så fint.
AndersH wrote:Efter mitt första försök att använda pistolmunstycket vid Gumpekullamacken i Linköping som resulterade i en hård kamp med flygande plastdetaljer som följd så har jag konsekvent undvikit den typen av munstycke. Får väl göra ett nytt försök... :?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by torkel »

Jag har råkat ut för att det fastnat. Tricket är att trycka in handtaget när man släpper på det, inte att dra. Står klart och tydligt på pumpen --om man, till skillnad från mig, läser innantill. =)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by avozetta »

Hallå där i kylan, blev lite nyfiken på vad som hänt i landet med priserna sen sist jag kollade i april förra året. Gaspriserna är från 2012-01-27 och matchar dagspriset på bemannad bensinpump, 14,68. Som vanligt är det skillnaden mot jämförpriset per liter bensin som avses:

Toppen & Botten
Boden är fortfarande rena paradiset 6,73. Visby aspirerar nu på sistaplatsen med 2,13.

Top 5
Helsingborg var med redan i april förra året med en mack men nu plockar de 3 av 5 topplaceringar!

6,73 Boden Lavettvägen 1
4,40 Helsingborg Sydhamnsgatan 12
4,40 Helsingborg Ängelholmsvägen 38
4,40 Höganäs Skördevägen 2
4,23 Helsingborg Hjorthögsvägen 1

Botten 5
Statoil i Stockholm aspirerade på samtliga platser i april förra året men har nu lämnat botten, en trend kanske :wink:

2,48 Vänersborg Johannesbergsvägen 1 (på Br Brandts anläggning)
2,44 Stockholm Danmarksgatan 54, Kista
2,41 Ulricehamn Strandgatan 37
2,23 Karlstad Hagalundsvägen 27, Våxnäs
2,13 Visby Färjeleden 5

Stockholm
Stockholm har fått fler mackar och OKQ8/E.ON sticker fortfarande ut i mängden.

4,08 Stockholm Hemvärnsgatan 1 (Vreten)
4,08 Stockholm Skvaltans Väg 17, Nacka
4,08 Stockholm Rinkebysvängen 66, Rinkeby
2,91 Stockholm Hagby Återvinningsstation, Täby
2,69 Stockholm Drottningholmsvägen 490, Bromma
2,69 Stockholm Hammarby Fabriksväg 51, Hammarby Sjöstad
2,69 Stockholm Kapellvägen 1, Upplands Väsby
2,69 Stockholm Nynäsvägen / Bogårdsvägen, Sköndal (Rv 73)
2,69 Stockholm Skärholmen (E4 söderut)
2,69 Stockholm Tullvaktsvägen (Frihamnsporten)
2,69 Stockholm Marknadsvägen 303 (Täby Galopp)
2,69 Stockholm Veddestavägen 26, Järfälla
2,63 Stockholm Frösundaleden 4, Solna (Bilia Haga Norra)
2,63 Stockholm Mörby centrum
2,63 Stockholm Partihandlarvägen 20
2,44 Stockholm Danmarksgatan 54, Kista

Göteborg
4,08 Göteborg Falutorget (Gasklockan)
2,48 Göteborg A Odhners Gata 60, Högsbo
2,48 Göteborg Antenngatan 2 (Marconimotet)
2,48 Göteborg Deltavägen 13
2,48 Göteborg Falutorget (Gasklockan)
2,48 Göteborg Gjutjärnsgatan 1, Ringön
2,48 Göteborg Karls Johansgatan 105 (Majorna)
2,48 Göteborg Kruthusgatan 1 (Centralen)
2,48 Göteborg Lundby Hamngata 1 (Frihamnen)
2,48 Göteborg Monteringsvägen 2, Sörred
2,48 Göteborg Oljevägen 102, Arendal
2,48 Göteborg Spadegatan 22, Angered
2,48 Göteborg Sankt Sigfridsgatan 91 (Kallebäck)
2,48 Göteborg Importgatan 4, Hisings Backa (Stigs Center)

Malmö
4,08 Malmö Batterigatan 2, Tiftanäs
4,08 Malmö Bjurögatan 43
4,08 Malmö Industrigatan 5 / Nobelvägen 66
4,08 Malmö Svansjögatan 2
4,08 Malmö Ystadvägen 54

Snittskillnaden över landet
Den var 3,75 i april förra året och är nu 3,18 vilket nog får anses vara inom felmarginalen.

Summerar man detta så är det inga dramatiska skillnader. Gapet mot bensinpriset är ungefär detsamma glädjande nog och en förutsättning för att vi skall fortsätta köpa gasbilar framöver.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
dali
Posts: 1
Joined: 2010-07-13, 13:28

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by dali »

Ursäkta en dum fråga, men varför följer gaspriset öht bensinpriset? Jag tycker det är extremt frustrerande, gaspriset har väl inget med råoljepriset att göra?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by Håkan »

avozetta wrote:
Top 5
Helsingborg var med redan i april förra året med en mack men nu plockar de 3 av 5 topplaceringar!

6,73 Boden Lavettvägen 1
4,40 Helsingborg Sydhamnsgatan 12
4,40 Helsingborg Ängelholmsvägen 38
4,40 Höganäs Skördevägen 2
4,23 Helsingborg Hjorthögsvägen 1
Vi har ju bara 3 mackar i Hbg så det blir svårt att slå det tills nästa år...
Hbg är en bra stad om man vill köra på gas :D
Säg inget till de som sätter priserna i stan får då höjer väl de... :mrgreen:
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Prisläget på fordonsgas i landet

Post by David N »

Svåra jämförelser, men jag har generellt svårt att tro att det särskilt ofta funnits en differens på 1,50 kr inom OKQ8 i Stockholm som det redovisas ovan (mellan exempelvis Nacka och Årsta). Det må vara att någon enstaka kommun som Boden eller Östersund dopar sina siffror och säljer gasen billigt, men på den fria markanden får vi nog finna oss i att det inte är ett bränsle som de olika leverantörerna tjänar några direkta pengar på i dagsläget, utan det är något de säljer för att positionera sig på inför framtiden. I och med det kommer bensinpriset att vara viktigt, för det är där mackarna har sina volymer och möjligheter att tjäna pengar i någon större omfattning.

Man kan naturligtvis vilja att gasmarknaden ska vara stor nog i sig att sätta sina egna priser, men jag har svårt att tro att den faktiskt är det. Istället blir det som med den gamla E85-marknaden att man som mackägare kryper under bensinpriset mycket nog för att folk ska köpa bränslet, men sätter det efter det så högt man kan. Marginalerna är helt enkelt för låga, mackarna konkurrerar inte om kunderna med andra gasmackar utan med sina egna bensinpriser. Först när vi är många nog som köper gas att Statoilmacken på ena sidan gatan konkurrerar om kunderna med OKQ8-macken på andra sidan gatan kommer vi att få priser som är oberoende av bensinpriserna. Men ärligt talat, med en gasbilsmarknad som ligger runt 5 % av miljöbilsmarknaden (hur stor nu den är av hela bilmarkanden) lär det dröja ett tag innan vi är kunder som mackarna genuit slåss om. Och till dess är det bara att finna sig i att bensinpriset är dimensionerande för gaspriset.
Subaru Legacy -12
Post Reply