Statoils pris på fordonsgas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Statoils pris på fordonsgas

Post by AndersH »

Statoils pris på fordonsgas har som bekant alltid varit satt till 90% av priset för 95-oktanig bensin. Strax efter årsskiftet ändrades detta till att vara 92% av priset för 95-oktanig bensin. Vad som skedde samtidigt som detta var att dieseln höjdes med 25 öre (bensinpriset låg stilla) men fordonsgasen höjdes då av någon obegriplig anledning med 27 öre.

En redan egendomlig prissättning på fordonsgasen blir ju inte mer begriplig i och med detta...
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Fred »

Vi har ju någon annan tråd där vi diskuterar gaspriset, även om det inte gäller specifikt Statiols pris, och det verkar som att priserna på gas sätts lika godtyckligt som för flytande drivmedel. Som jag skrev i den andra tråden så tror jag att distributörerna tar ut ett så högt pris de vågar helt enkelt. Om de visste att vi skulle fortsätta köpa gas även om priset låg på 50 kr/Nm2 så skulle priset ligga där, de har inga skrupler när det gäller det. De uppgifter som framkommit om hur gaspriset sätts tror jag bara är företagens dimridåer för att dölja deras verkliga strategi: ta så högt pris de kan utan att efterfrågan trycks tillbaka.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by AndersH »

Jag tyckte bara att det var lite mysko att Statoil som så länge haft ett pris på fordonsgasen som låg på exakt 90% av bensinpriset plötsligt frångick detta i samband med att skatten på diesel höjdes vid årsskiftet. Om någon som är kund hos Statoil påtalar det hela lite vänligt för dem så kanske de rättar till saken?

Och priset anges i regel som kronor per normalkubikmeter (Nm3), inte normalkvadratmeter (Nm2)... :mrgreen: :wink:
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Fred »

Häpp! 50 spänn för en kvadratmeter gas är ohyggligt dyrt!! :lol:

Såg nyss på Rapport att det redan nu börjar snackas om bensinransonering med anledning av oroligheterna i arabvärlden...man undrar vad som händer med oss gasbilister då... :roll: Rimligen borde ransoneringen inte påverka oss såvida inte all gas som produceras levereras till värmeverken och andra gasförbrukare istället för fordon. Naturgasen borde även den ransoneras.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by cpalm »

Fred wrote:Vi har ju någon annan tråd där vi diskuterar gaspriset, även om det inte gäller specifikt Statiols pris, och det verkar som att priserna på gas sätts lika godtyckligt som för flytande drivmedel. Som jag skrev i den andra tråden så tror jag att distributörerna tar ut ett så högt pris de vågar helt enkelt. Om de visste att vi skulle fortsätta köpa gas även om priset låg på 50 kr/Nm2 så skulle priset ligga där, de har inga skrupler när det gäller det. De uppgifter som framkommit om hur gaspriset sätts tror jag bara är företagens dimridåer för att dölja deras verkliga strategi: ta så högt pris de kan utan att efterfrågan trycks tillbaka.
Det är nog inte konstigare än marknadsprissättning i allmänhet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfr%C3%A5gan
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Fred »

Nja, det är nog inte riktigt så enkelt när det gäller bränslen. Bensinpriset styrs t ex mycket av förväntad tillgång. Nu när det brinner i arabvärlden så reagerar oljebolagen blixtsnabbt genom att höja priset även om inte oljeleveranserna förändrats från Libyen ännu. Världsmarknadspriset på olja har dessutom i alla tider styrts av oljekarteller och deras vilja att leverera olja, inte den verkliga tillgången på produkten. Sen har vi ju styrmedel som skatter och annat kul som också är med i leken.

När vi pratar biogas så skulle priset ligga skyhögt om det enbart var tillgång och efterfrågan som styrde eftersom bristen är så stor. Bolagen balanserar alltid efter vad de bedömer smärtgränsen ligger hos kunderna eftersom de vill sälja sin produkt. Om vi hade obegränsade mängder biogas så skulle ju inte priset bli 0 kr/Nm3 för det...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by cpalm »

Du har uppenbarligen inte läst texten jag länkade till. Alla dina argument förklaras ju där...
Fred wrote:När vi pratar biogas så skulle priset ligga skyhögt om det enbart var tillgång och efterfrågan som styrde eftersom bristen är så stor.
Priset ligger inte skyhögt pga den förmodat kraftiga substitutionseffekten gentemot bensinen. Dvs. om gasen blir dyrare än bensinen kommer nästan alla att välja bensin istället. Hellre miljöbov än fattig är nog tyvärr så den stora massan resonerar. Teoretiskt sett kommer gasen alltså aldrig vara dyrare än bensin.
Bolagen balanserar alltid efter vad de bedömer smärtgränsen ligger hos kunderna eftersom de vill sälja sin produkt.
En säljare på en kommersiell marknad förutsätts givetvis vara ute efter att maximera sin vinst. Det betyder i och för sig inte nödvändigtvis att säljaren strävar efter att ligga på "smärtgränsen". Vinsten är ju maximal vid en optimal balans mellan pris och volym. Men på en marknad med efterfrågeöverskott är det naturligtvis till stor del säljaren som bestämmer priset.
Om vi hade obegränsade mängder biogas så skulle ju inte priset bli 0 kr/Nm3 för det...
Teoretiskt sett är förstås säljarens "smärtgräns" där kostnaderna överstiger försäljningspriset (se marginalkostnadsfunktionen). Förädlings- och distributionskostnaderna försvinner ju inte även om råvaran skulle vara gratis. Jämför med t.ex. vatten på flaska.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Fred »

Jag förstår inte riktigt vad du argumenterar emot cpalm...

Det stämmer att jag inte läste wiki-artikeln eftersom jag känner att jag har hyfsad koll på hur marknadspriser fungerar. Jag har läst den nu och den tar inte alls upp det som är min poäng i diskussionen. Jag anser fortfarande att bränslepriser inte följer samma regler som andra marknaders priser. Därför kan man inte applicera vanliga marknadsmässiga pristeorier på denna typ av marknader. Bränslemarknaden är inte ensam när det gäller detta. Som exempel kan nämnas fjärrvärmemarknaden och kabelTVmarknaden. Där konkurrensen inte existerar och konsumenten är i beroendeställning så fungerar inte "tillgång och efterfrågan". Bor man i ett hus som bara har fjärrvärme så har man inget val, man måste betala det pris som leverantören i monopolställning sätter. Samma gäller fordonsbränsle, vi måste ha bränsle till våra bilar och när leverantörerna ingår i oligopol/karteller så är det att likställa med monopol.

Typexemplet på "tillgång och efterfrågan" är ju en torgmarknad. Om flera, av varandra oberoende, stånd säljer samma typ av äpplen så gör konkurrensen att priset på äpplen hålls nere (så länge tillgången är god). Om alla dessa ståndinnehavare snackar ihop sig så kan de höja priset utan att efterfrågan har ökat eller tillgången minskat (om vi ponerar att köparna är tvungna att ha äpplen). Om sedan en del av kunderna har förmånen att kunna välja mellan att köpa äpplen eller päron så skulle de kunna "smita undan", det av kartellbildningen höjda, äppelpriset. Givetvis snackar kartellen ihop sig när det gäller även priset på päron så att de kan maximera priset. De sätter priset på en nivå som ligger aningen lägre än äpplen för att locka de köpare som kan att välja eftersom päron ger en högre status för säljaren tack vare att päron är bättre för miljön. De ståndinnehavare som endast säljer päron är ju inte dummare än att de sätter samma pris som kartellen eftersom de då får ut maximalt för varje päron.

Så länge efterfrågan på äpplen är störst så kommer priset på päron följa äppelpriset, även om äppelpriset skenar iväg till orimliga nivåer. Behovet av frukt är i princip konstant eftersom det inte finns något annat alternativ att tillgå och kunderna kan inget göra åt saken.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by cpalm »

Fred wrote:Där konkurrensen inte existerar och konsumenten är i beroendeställning så fungerar inte "tillgång och efterfrågan".
:? Det känns som att du blandar ihop "tillgång och efterfrågan" med begreppet perfekt marknad (nämns i wiki-artikeln, men se även: http://www.aktiesite.se/Mikroteori/perfekt_marknad.htm).
Fred wrote:De ståndinnehavare som endast säljer päron är ju inte dummare än att de sätter samma pris som kartellen eftersom de då får ut maximalt för varje päron.
Men som jag försökte påpeka så är ju alla ståndinnehavarna ute efter att maximera sin totala vinst, inte vinsten per päron, eller hur?
Genom att sätta priset på sina päron lite lägre än kartellens så skulle ju de oberoende päronförsäljarna ta marknadsandelar från kartellen och på så sätt öka sin totala vinst.

Jag menar att den faktiska orsaken till att de oberoende päronförsäljarna skulle maximera priset på detta sätt är:
1. Alla säljer slut sina päron varje dag, så även om man skulle vilja tjäna mer så finns inte fler päron att sälja. (efterfrågeöverskott)
och/eller
2. De oberoende päronförsäljarna gör förlust på sina päron.

Men oavsett resonemang så verkar vi vara överrens om att det finns rationella förklaringar till varför gaspriset följer bensinpriset?
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by osh »

Så med ett bensinpris som rör sig stadigt uppåt, vad kan vi vänta oss av gaspriset tror ni?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8678448.ab

Blir vi skinnade, eller kan vi kanske få en fördel av att köra miljövänligt kanske?
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by cpalm »

osh wrote:Så med ett bensinpris som rör sig stadigt uppåt, vad kan vi vänta oss av gaspriset tror ni?
Under överskådlig framtid är jag övertygad om att gaspriset kommer att fortsätta med upp precis som "vanligt".

Men visst finns det en punkt när gaspriset inte längre slaviskt kommer att följa bensinpriset. Och även om vi sakta men säkert kommer närmare och närmare denna punkt så tror jag att det är lång väg kvar innan vi är där. Först måste branschen bli lönsam och produktionskapaciteten komma närmare efterfrågan.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Stålis »

I en artikel om den kommande gasmacken vid Kungsängen i Uppsala kommenterar AGA prissättningen på biogas:
AGA köper biogasen av kommunen. Priset för en normalkubikmeter kommer att vara omkring 12 :65 kronor, nästan en krona dyrare än vid kommunens biogasmack . Men i stället för att använda kommunens speciella laddkort kan kunderna betala med vanliga betalkort som Visa och Mastercard.
– Det är svårt att få lönsamhet om vi inte kan ta betalt för biogasen . Priset följer andra bränslen men ligger alltid omkring 20 procent billigare än bensinen. Och det viktiga är att vi är billigare än bensinen. Till skillnad mot andra premieprodukter går det inte att ta mer betalt för biogasen om folk ska välja att köpa den , säger Ragnar Sjödahl, marknadsansvarig på AGA.
htttp://unt.se/ekonomi/uppsalamack-satsar-pa-biogas-1272246.aspx

Intressant att de säger rent ut hur de resonerar om kopplingen till bensinpriset.

I takt med att dieselbilar blir allt vanligare tror jag dock att gasbranschen måste se till att milkostnaden för en gasbil blir lika låg eller lägre än för en snåldiesel som också är fordonsskattebefriad de första fem åren. Nu kör man med jämförpris där man jämför med kr per liter bensin. Jag har inget emot marknadspriser men snart är det nog dags att jämföra med kr per liter diesel - för gasbranschens egen skull.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by Stålis »

cpalm wrote:Men visst finns det en punkt när gaspriset inte längre slaviskt kommer att följa bensinpriset. Och även om vi sakta men säkert kommer närmare och närmare denna punkt så tror jag att det är lång väg kvar innan vi är där. Först måste branschen bli lönsam och produktionskapaciteten komma närmare efterfrågan.
Jag tror också att det är långt kvar till den punkten. Blir prisskillnaden för stor skulle efterfrågan öka i en takt som produktionen knappast skulle kunna hänga med i.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Statoils pris på fordonsgas

Post by lubbis »

Nytt pris i Linköping idag, 12:24. Undrar vad som hänt som gör det dyrare att producera biogasen idag :-)
Post Reply