Akut fråga

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
pellepropp
Posts: 5
Joined: 2011-02-22, 08:00

Akut fråga

Post by pellepropp »

Hej

Är helt ny på frågan om fordonsgas. Det har liksom inte varit aktuellt men nu ska jag byta bil o då blev det aktuellt.
Har tittat på en WV Touran Ecofuel 2008 som har gått 5500 mil
Men frågorna som jag har är :
Hur mycket drar en sådan här bil?
Jämför med Toyota Corolla Verso som jag hade innan som drog i snitt 0,7L/mil ca 9 kr milen
Är det någon dyrare och tätare service på dessa bilar?
Verkar inte finnas så många tankställen än men förmodar att dett kommer att bytas ut. Så det känns inte som något problem, finns ett tankställe rätt nära jobbet har jag sett nu.
Något annat att tänka på.

Är inte ute efter någon snabb bil utan en familjebil/buss

Tacksam för alla svar och råd jag kan få.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Akut fråga

Post by Fred »

Hej pellepropp och välkommen till forumet!

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av VW ännu, men jag vill ändå ge mina kommentarer till det du frågar om. Jag tror att du kan hitta Touranens förbrukning om du söker lite på forumet. Vi har några Touranägare här och de har säkert skrivit om hur mycket de drar. Samma med övriga kostnader, och finns det inte redan kommer du säkert snart få svar av de som vet.

När det gäller tankställen så ökar antalet stadigt och tekniken blir bättre och bättre. Det senaste, som kommit det senaste året, är tankställen med tankar för flytande gas vilket kommer underlätta väldigt när det gäller distributionen och tankningen av fordon. Nu pratar vi alltså om att gasen är flytande under förvaring och sedan förgasas innan den skickas till själva dispensern (tankningspumpen).

Du har inte skrivit var du bor någonstans så det är lite svårt att säga något om den troliga utvecklingen av tankställen i ditt närområde men generellt kan man säga att det blåser positiva gasvindar i Sverige nu. Politikerna har börjat inse misstaget att pressa fram etanol som bränsle och de har äntligen förstått att gas är det bästa alternativet vi har just nu. Mycket samtal förs mellan politiker och producenter/distributörer för att infrastrukturen skall byggas ut och att biogasproduktionen ska öka. De har också insett att användandet av naturgas är positivt för utvecklingen vilket kommer leda till att vi som valt gasbilar förhoppningsvis kommer slippa lida av de besvär vi haft i perioder, speciellt här i Stockholm.

Lycka till med bilköpet och grattis till det bästa miljövalet! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pellepropp
Posts: 5
Joined: 2011-02-22, 08:00

Re: Akut fråga

Post by pellepropp »

Tack för svaret.
Bor utanför Huskvarna och tankställerna ser uta att vara helt ok på de områden vi bruka fara. E4:an samt till västkusten så det ser ljust ut.

Men får inte ihop hur mycket det skulle kosta per mil.

Har kollat på specen på bilen jag har tittat på och vid blandad körning så står det 8,6l vad blir då kostnaden per mil? Hur räknar man ut det?
Pratade med bilfirman och dom pratade om en bränslekostnad typ Diesel dvs ca 6 kr
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Akut fråga

Post by Fred »

Här kan du kolla hur förbrukningen är på Touran för andra användare. Du får räkna lite själv och väga in några parametrar:

1. De flesta andra länder använder kg istället för Nm2 som enhet för gasen och därför använder Spritmonitor kg som enhet. För att få Nm2 måste du dividera antalet kg med 0,8.

2. I de flesta andra länder finns endast naturgas vilket har lite högre energivärde än biogas. Detta betyder att man kommer längre på 1 Nm2 naturgas än vad man gör på 1 Nm2 biogas. Här i Sverige har vi en salig blandning av naturgas och biogas i tankställena så det är svårt att avgöra exakt hur långt man kommer när man tankat. Skillnaden mellan 100% naturgas och 100% biogas ska vara ca 10%.

3. Priserna på gas är mycket lägre i de flesta andra länder. Därför får du inte luras av de låga bränslekostnadssiffrorna på Spritmonitor.

4. Snittförbrukningen som redovisas gäller både bensin- och gasförbrukning eftersom den baserats på mätarställningen. Mao om vi ponerar att du har en bil som är tankad med 1 Nm2 och 1 liter bensin och vi säger att du kommer 10 mil på respektive bränsle så kommer du få en förbrukning på 1 Nm2 gas på 20 mil resp 1 l bensin på 20 mil om du kör slut på båda. Om du istället väljer att enbart köra på bensinen så kommer du få 0 Nm2 på 10 mil vilket ju är ganska vilseledande. Därför måste man kika på hur mycket respektive användare kör på respektive bränsle för att kunna göra sig en uppfattning om den verkliga förbrukningen av gas.

Här kan du se mina loggar på min V70. Jag har en gasförbrukning på 6,38 kg/100km under den tid jag loggat. 6,38 kg dividerat med 0,8 ger 7,975 Nm2 loggat på 21.836 km. Av dessa kilometrar är ju ett antal på bensin eftersom bilen alltid startar på bensin samt att jag ibland inte hittat gas. Dessa kilometrar loggas in även under gasförbrukningen. På samma sätt kan du se att min bil drar 0,053 l milen på bensin. Som du förstår är detta inte den verkliga snittförbrukningen utan endast hur mycket bensin som gått åt i snitt under 2.183 mil!

För att sammanfatta: Du kommer antagligen inte ha riktigt lika låg gasförbrukning som de på Spritmonitor har (upp till ca 10% högre förbrukning på grund av energiinnehållet, samt inblandningen av bensinförbrukning i mätarställningen) och du kommer ha en högre kostnad för gasen på grund av prisskillnaden.

Det låter mer komplicerat än vad det är...;)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pellepropp
Posts: 5
Joined: 2011-02-22, 08:00

Re: Akut fråga

Post by pellepropp »

Blev en VW Touran -08
Blå o fin :)
http://www.atteviks.se/Personbilar/Bilm ... l:2vbwt7dg
Hoppas nu att det fungerar som dom lovade. Billig att äga! ???? få hålla tummarna ska bli roligt att vara miljövänlig
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Akut fråga

Post by Fred »

Grattis till bilen pellepropp och välkommen in i gasoholistgänget! Den ser onekligen fin ut! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pellepropp
Posts: 5
Joined: 2011-02-22, 08:00

Re: Akut fråga

Post by pellepropp »

Tack
Det blir att gasa på lite... ;-)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Akut fråga

Post by Fred »

Full gas som vi brukar säga...vi kör ju de enda bilar som har gaspedal i ordets rätta bemärkelse! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Akut fråga

Post by Göran »

Välkommen till forumet pellepropp
Och grattis till den fina bilen.
Måste medge att jag är lite avis till färgen biscaya blue.
Såg en Passat med den färgen i Växjö och den är verkligen snygg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply