Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Hej!
När jag tankade i Bromma i morse såg jag ett pågående bygge av en helt ny gasmack med Statoils logga. Det ser ut att bli två pumpar och således en dubbling av kapaciteten där. Någon som vet något om öppningsdatum?
Last edited by avozetta on 2011-02-17, 19:27, edited 1 time in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

Var det med förvaring av flytande gas eller var det det vanliga systemet med flak? Var bygger de, lite mer exakt?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Jag gissar att den ersätter den befintliga macken som Shell/Aga driver idag vilket betyder 100% biogas direktkopplad från reningsverket.

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m ... %3C/pts%3E
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

...fast den som står där idag är väl inte direktkopplad...den är ju kopplad till flak...tror jag i alla fall, eftersom det står flak uppställda där.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Macken är direktkopplad till reningsverket, det har jag läst mig till tidigare. Flaken är troligen till för att fylla på andra mackar i stan eller så är det en backup om reningsverket inte kan producera tillräckligt med gas.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

Aha...då har jag missuppfattat. Jag har alltid trott att reningsverket fyller flak till sina egna pumpar och skickar iväg överskottet till andra ställen. Jag trodde att det hade med tekniken på pumpstationen att göra och att den var likadan som på andra ställen. "I stand corrected!" :)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Hmm ... inte lätt att förstå varann alla gånger i textform. Visst kan det vara så att gasen lagras på flak först innan den trycks ut till pumpen, fast det känns ju onödigt omständligt. Hammarby Sjöstad får ju sin gas från Henriksdals reningsverk och där har jag inte sett några flak.

Det jag ville trycka på ovan var att gasen är lokalt producerad biogas från reningsverket och inget ditkört någon annan stans ifrån, hur den sen tar sig ut till pumpen är kanske inte så viktigt.

Åter till ämnet, är det någon som känner till något datum för öppnandet av den nya Statoilpumpen?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Enligt Statoil via forum-Fred i annan tråd så är planen vecka 17.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by BosseBo »

avozetta wrote:Jag gissar att den ersätter den befintliga macken som Shell/Aga driver idag vilket betyder 100% biogas direktkopplad från reningsverket.
Varför skulle den ersätta Shell-macken? Finns det något som talar för det?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

BosseBo wrote:
avozetta wrote:Jag gissar att den ersätter den befintliga macken som Shell/Aga driver idag vilket betyder 100% biogas direktkopplad från reningsverket.
Varför skulle den ersätta Shell-macken? Finns det något som talar för det?
Ja, åk dit och titta så får du se, Statoilanläggningen byggs precis vägg i vägg med dagens shellpump så jag ser ingen anledning varför den skulle vara kvar. Dessutom ligger dagens pump i vägen för en av infarterna till reningsverket när det är längre köer och det är det ju lika ofta där som någon annan stans.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

Troligen har Statoil köpt upp gasverksamheten vid Bromma reningsverk av Shell. Vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel) har väl inte Shell några andra gasmackar så det har ju alltid varit lite märkligt att de har haft pumpen i Bromma.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by track_snake »

Och Shells nät av bensinstationer i Sverige har såvitt jag vet köpts av finländska St1. Fast hur länge Shell-loggan skall sitta kvar vet jag inte...

http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/st1energy?open

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

track_snake wrote:Och Shells nät av bensinstationer i Sverige har såvitt jag vet köpts av finländska St1.
Fast det gäller väl bara de obemannade stationerna...eller har de köpt upp hela klabbet?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by BosseBo »

Stationen i Kista är väl också Shell? Visserligen ligger de nya Statoil-pumparna bredvid Shell-macken, men jag tror inte att utrymmet egentligen borde vara något problem. Köerna borde snarare minska, men vi får väl vänta och se vad som händer helt enkelt.

Jag åker förbi varje dag eftersom jag bor på Ekerö, och av det man kan se verkar det bara vara asfalten som saknas. Det kan dock finnas andra saker som ska ske bakom kulisserna innan det är klart för driftsättning
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Fred »

BosseBo wrote:Stationen i Kista är väl också Shell?
Helt korrekt! Jag tänkte inte på den eftersom den nästan alltid är stängd... :lol: Sen jag skaffade gasbil (2008) har jag kunnat tanka där 2 gånger, och då bor jag ändå i norra delen av stan...:roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Patrik N »

St1 har köpt Svenska Shell så det gäller alla deras mackar samt raffinaderiet i Göteborg.

Ang. stationen i Bromma så kommer Statoils nya gasmack med 4 munstycken att helt ersätta Shells station, som därmed stängs.

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by BosseBo »

Allt ser nu färdigt ut "på ytan" i Bromma. Asfalten kom på plats i veckan. Någon som vet med säkerhet när den nya macken öppnas?
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by Patrik N »

Från Gasbilen.se:s Facebooksida:

"har fått info om att macken i Stockholm, Bromma (Drottningholmsvägen) kommer att vara stängd åtminstone måndag 11 april-måndag 18 april. Detta pga att den byter ägare från Shell till Statoil. Kapaciteten kommer även ökas och ytterligare en dispenser har installerats för att öka tillgängligheten och minska ev. köer."

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by BosseBo »

Åkte förbi och tankade i morse, och enligt informationslapparna man har satt upp stänger Shell-macken ner för gott under dagen idag (måndag). De nya Statoil-pumparna ska öppna under vecka 16 enligt samma information
BosseBo
Posts: 11
Joined: 2009-04-05, 01:30

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by BosseBo »

Den nya Statoil-macken är öppen sedan en vecka, men endast två av fyra munstycken är i bruk. Någon som vet varför?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Jag misstänkte att den hade öppnat i och med att priset nu är detsamma som på övriga Statoilmackar. Det har alltså blivit dyrare att tanka 100% biogas :( , känns inte helt rätt :evil:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Statoil bygger ny gasmack vid reningsverket i Bromma

Post by avozetta »

Tankade där i går, alla fyra munstycken är igång men oj vad långsamt det går även om det blev fullt på en snustorr tank, 21,23Nm3. Lite förvånad att det går så långsamt då det är sprillans nya grejer. Priset är ju inte så lockande heller som jag nämnt tidigare, nu 13,60/Nm3. Statoil verkar ha valt att sätta ett enhetspris på alla sina mackar oavsett kvalité på gasen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply