Gasmätar

Post Reply
Karlcosmo
Posts: 1
Joined: 2011-02-15, 08:46

Gasmätar

Post by Karlcosmo »

Hej!

HAr en V70 från -05. Min gasmätare har slutat fungera. Den står på full tank jämnt! Det kom gradvis att den aldrig gick ner på tom trots att gasen var slut. Någon som vet varför?

Dessutom så kopplar den inte lika smidigt över till bensin när gas är slut. Den tappar kraft och rycker till när bensinen till slut kopplas in! Varför?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gasmätar

Post by AndersH »

Hej och välkommen till forumet! :)

Det verkar som om tryckgivaren i gastanken har gått sönder och visar fullt tryck hela tiden. Alternativt kan det vara något elektriskt fel i kabel/kontaktstycke till tryckgivaren.

Bilen ska gå över till bensin när trycket i gastanken understiger en viss gräns (14 bar har jag för mig att det är) men i ditt fall sker då inte detta utan motorna stannar när gastrycket inte räcker för att hålla igång motorn. När motorn stannat kopplas alltid bensindriften in. I ditt fall kanske detta sker precis innan motorn dör så att den med nöd och näppe klarar av att hålla sig igång vid bränslebytet.

Tryckgivaren i gastanken (kombinerad tryck- och temperaturgivare) är tyvärr en dyr komponent att byta. :(

Du har ju dock lite "tur" att tryckgivaren har pajat åt "rätt" håll så att det fortfarande går att köra bilen på gas. Om tryckgivaren går sönder så att den alltid visar tom tank så går det inte att köra bilen på gas (och verkstaden får det delikata problemet att försiktigt pysa ut all gas ur en proppfull gastank innan de kan byta tryckgivaren).
Post Reply