År 2010 blev ett rekordår för fordonsgasen. Det såldes nästan 35 procent mer fordonsgas 2010 än 2009. Biogasandelen har ökat mer än naturgasen och totalt innehåller fordonsgasen mer än 60 procent biogas. Detta innebär att fordonsgasen har ersatt drivmedel motsvarande 100 miljoner liter bensin eller i snitt ca 63 000 personbilar. Koldioxidutsläppen från trafiken har således minskat med ca 180 000 ton.
Rekordår för fordonsgas.
Rekordår för fordonsgas.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... sen-554325
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Rekordår för fordonsgas.
Fantastiska siffror!! Och bättre blir det!!
Väldigt kul att biogasen ökar mer än naturgasen. Då kanske det inte tar emot lika mycket att använda naturgas som backup när biogasproduktionen släpar efter, trenden är ändå att det är biogas som efterfrågas. Kanske detta även kan få en del tvivlare (inga namn nämnda) att släppa på sin inbitet negativa inställning till naturgasen!
Väldigt kul att biogasen ökar mer än naturgasen. Då kanske det inte tar emot lika mycket att använda naturgas som backup när biogasproduktionen släpar efter, trenden är ändå att det är biogas som efterfrågas. Kanske detta även kan få en del tvivlare (inga namn nämnda) att släppa på sin inbitet negativa inställning till naturgasen!
Re: Rekordår för fordonsgas.
Detta är ju iofs en VÄLDIGT gammal artikel men...
"Biogas verkar av den redovisningen knappt vara någon idé att tillverka med behov av 0,96 megajoule för varje megajoule bränsle."
http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad ... le9290.ece
"Biogas verkar av den redovisningen knappt vara någon idé att tillverka med behov av 0,96 megajoule för varje megajoule bränsle."
http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad ... le9290.ece
Re: Rekordår för fordonsgas.
I dessa sammanhang är artikeln VÄLDIGT, VÄLDIGT, VÄLDIGT gammal! På drygt tio år har otroligt mycket hänt när det gäller biogasproduktion medan det troligen inte hänt speciellt mycket med bensin/dieselproduktionen.
Intressant är också:
Jag ser ingenstans att transporten av de fossila bränslena är medräknad...Det går åt 0,06 megajoule att tillverka 1 megajoule dieselbränsle enligt Miljöfaktaboken. Bara naturgas med en tillverkning på 0,01 megajoule är lägre. Biogas verkar av den redovisningen knappt vara någon idé att tillverka med behov av 0,96 megajoule för varje megajoule bränsle. Men då är även transporten av det avfall som är biogasens råvara inräknad vilket kan ifrågasättas. Det är transporter som skulle ha skett oavsett om biogas utvinns eller ej. Biogasens relativt låga halt av metan medverkar också till att den blir förhållandevis dyr att framställa räknat per megajoule.
Intressant är också:
Man måste alltid beakta vem som beställt utredningar......enligt den Miljöfaktabok för bränslen som IVL, Svenska Miljöinstitutet har gjort på uppdrag av Svenska Petroleuminstitutet. Boken är en sammanställning av livscykelanalyser.
Re: Rekordår för fordonsgas.
Att det var beställt av petoliuminstitutet missade jag. Kanske inte helt ofärgad undersökning då...
Någon som har hittat en mer aktuell och rättvisande undersökning?
Någon som har hittat en mer aktuell och rättvisande undersökning?