Rekordår för fordonsgas.

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Rekordår för fordonsgas.

Post by Pka »

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... sen-554325
År 2010 blev ett rekordår för fordonsgasen. Det såldes nästan 35 procent mer fordonsgas 2010 än 2009. Biogasandelen har ökat mer än naturgasen och totalt innehåller fordonsgasen mer än 60 procent biogas. Detta innebär att fordonsgasen har ersatt drivmedel motsvarande 100 miljoner liter bensin eller i snitt ca 63 000 personbilar. Koldioxidutsläppen från trafiken har således minskat med ca 180 000 ton.
:D
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Rekordår för fordonsgas.

Post by Fred »

Fantastiska siffror!! Och bättre blir det!! :D

Väldigt kul att biogasen ökar mer än naturgasen. Då kanske det inte tar emot lika mycket att använda naturgas som backup när biogasproduktionen släpar efter, trenden är ändå att det är biogas som efterfrågas. Kanske detta även kan få en del tvivlare (inga namn nämnda) att släppa på sin inbitet negativa inställning till naturgasen! :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Rekordår för fordonsgas.

Post by osh »

Detta är ju iofs en VÄLDIGT gammal artikel men...

"Biogas verkar av den redovisningen knappt vara någon idé att tillverka med behov av 0,96 megajoule för varje megajoule bränsle."

http://www.nyteknik.se/nyheter/verkstad ... le9290.ece
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Rekordår för fordonsgas.

Post by Fred »

I dessa sammanhang är artikeln VÄLDIGT, VÄLDIGT, VÄLDIGT gammal! På drygt tio år har otroligt mycket hänt när det gäller biogasproduktion medan det troligen inte hänt speciellt mycket med bensin/dieselproduktionen.
Det går åt 0,06 megajoule att tillverka 1 megajoule dieselbränsle enligt Miljöfaktaboken. Bara naturgas med en tillverkning på 0,01 megajoule är lägre. Biogas verkar av den redovisningen knappt vara någon idé att tillverka med behov av 0,96 megajoule för varje megajoule bränsle. Men då är även transporten av det avfall som är biogasens råvara inräknad vilket kan ifrågasättas. Det är transporter som skulle ha skett oavsett om biogas utvinns eller ej. Biogasens relativt låga halt av metan medverkar också till att den blir förhållandevis dyr att framställa räknat per megajoule.
Jag ser ingenstans att transporten av de fossila bränslena är medräknad... :roll:

Intressant är också:
...enligt den Miljöfaktabok för bränslen som IVL, Svenska Miljöinstitutet har gjort på uppdrag av Svenska Petroleuminstitutet. Boken är en sammanställning av livscykelanalyser.
Man måste alltid beakta vem som beställt utredningar... :twisted:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Rekordår för fordonsgas.

Post by osh »

Att det var beställt av petoliuminstitutet missade jag. Kanske inte helt ofärgad undersökning då...
Någon som har hittat en mer aktuell och rättvisande undersökning?
Post Reply