V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Jag menar inte på något sätt att firman är skojare...det är bara väldigt vanligt att CNG och LPG blandas ihop. Lägg där till lite språkförbistringar så ökar risken för missförstånd.

Tänk bara på de spektakulära bilsprängningarna som skedde för något år sedan. Jag tror inte att de killar som råkade ut för det var medvetna om att det är skillnad på CNG och LPG. Dessutom är LPG mycket vanligare utomlands än i Sverige så för många i andra länder är LPG det de automatiskt tänker på när gasbil nämns.

Kanske har Memtex satser till CNG-regulatorer men det är viktigt att förvissa sig om att det verkligen är det innan man lägger in sin order.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Ja det är den sidan.
Ja helt rätt den är bulgarisk fel av mig.
http://www.memtex.net/products.htm
där har du för både LPG och CNG
däremot hade dom inte Necam i listan. Därför mailade jag och frågade om just den specifikt.
Så jag hoppas jag får rätt grejor :)
skillnaden på LPG och CNG är väl inte så stor ?? Typ 190 BARS skillnad endast ;)
Men lovar att återkomma så fort jag fått hem grejorna
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Hoppas verkligen att det är rätt grejer och att de är bra kvalité! I sammanhanget är ju €40 en spottstyver för att få ordning på sin regulator! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Fred förstår precis vad du menar.
Men bilsprängningen var ett klantigt försök att tanka LPG bilen med cng. Dom hade byggt en adapter som skulle passa i mellan.
Men jag ska Skriva att det är till CNG jag vill ha.
Så så fort jag får svar om betalningssätt och nån typ av orderformulär så ska jag beställa.
för 40eur är ju som sagt ingenting om det är rätt saker, för att få ordning på den.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Roadrunner wrote:Men bilsprängningen var ett klantigt försök att tanka LPG bilen med cng. Dom hade byggt en adapter som skulle passa i mellan.
Min poäng var att för folk från andra länder så är LPG mycket vanligare och att det gör att det lätt kan bli missförstånd. "LPG...CNG...det är väl typ samma sak...?" Jag är övertygad om att adapternissarna inte hade en susning om att CNG inte var samma sak som LPG, som de ville ha. I så fall hade de aldrig tillverkat sina adaptrar.
Roadrunner wrote:Men jag ska Skriva att det är till CNG jag vill ha.
Så så fort jag får svar om betalningssätt och nån typ av orderformulär så ska jag beställa.
för 40eur är ju som sagt ingenting om det är rätt saker, för att få ordning på den.
Det bästa är väl att skicka med lite bilder på regulatorn och de delar du vill ha (bilder finns väl här på forumet att låna om du inte skruvat ur din regulator?) så att de kan verifiera att grejerna ser likadana ut. Kanske de kan skicka bilder på deras grejer så du kan jämföra!

Jag följer detta med stort intresse, för om de har rätt grejer så kommer jag beställa ett kit bara för att ha som reserv...min regulator kommer nog behöva renoveras innan bilen skrotas, trots att den byttes för 3000 mil sedan!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

tack Fred det var ingen dum ide att skicka med bilderna.
Har kollat renoveringsbilderna. Dom borde ju funka att låna och maila med.

Det tog 2-3 dagar sist innan jag fick svar på mailet. så det kanske tar så lång tid innan jag får svar igen så ni inte tror jag glömt bort att uppdatera :)
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Hur vet man om man har en Koltec VG392 regulator eller en "vanlig" NECAM MEGA. kan man utläsa det på eller är det årsmodell betingat ??
står och ska just till banken för att betala delarna från MEMTEX.
//Andreas
matn
Posts: 1
Joined: 2011-08-25, 12:29

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by matn »

Hej!

Här verkar finnas expertis på Volvos gastrycksregulator ser jag! Det är nog min tur nu att byta/renovera regulator. Jag har problem med att det byggs upp övertryck i kylsystemet på min V70 -04 när bilen står avstängd. Bilen fungerar bra i övrigt och problemet försvinner när jag kört slut på gas och bara kör på bensin, så misstänker därför att det är högtrycksdelen av gasregulatorn som läcker gas in i kylarvätskan via någon trasig o-ring. Kan det stämma?

Om man ska ge sig på att renovera regulatorn, går det köra bilen (på bensin förstås!) medan regulatorn är bortmonterad?

Mvh Mattias
Volvo V70 Bi-Fuel -04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Hewey »

Roadrunner wrote:Hur vet man om man har en Koltec VG392 regulator eller en "vanlig" NECAM MEGA. kan man utläsa det på eller är det årsmodell betingat ??
står och ska just till banken för att betala delarna från MEMTEX.
//Andreas
När jag renoverade min regulator, jag trodde att jag köpte en reparations sats speciellt för Necam Mega, men fick en sats som sade "Koltec VG392". Membranhåler var lite annorlunda, men jag kunde bara göra ett par nya håler till, och membraner passade till mina GAMLA typ av Necam Mega regulatorn. Förstås alla O-ringar passade inte, och jag måste köpa ett par och göra också själv ett par med O-ring band och superlim.

Den nya typ av regulatorn som finns i Volvos 2001 ->, heter också Necam Mega, men jag vet inte om hur mycket det skiljer sig från gamla typen eller Koltec VG392. Kanske inte så mycket slutligen.

Mvh Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Tackar.
Han hade 2 olika satser en för just koltech och en för den nyare.
Men då beställer jag för vanliga NECAM MEGA.
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Liten uppdateringav beställningen från MEMTEX

Dear Andreas,

Thank you very much for the payment. Today both kits were sent. I
decided to send you both Necam and Koltec so that we can be sure that
you will receive what you need. I will be thankful to inform me after
the reception which kit is suitable for your model (just for
information).

Best regards,
Chavdar

On Mon, 19 Sep 2011 09:40:41 -0700
"Andreas Pettersson" <road_runner@home.se> wrote:
> Från:
> Pettersson Andreas A
> Datum: 8/9/2011 3:28:47 PM
> Till: road_runner@home.se
> Hi Chavdar
> Sorry for the Delay
> The money are now on the way i made the transaktion today and it
>will go
> through
> Tomorrow.
> i think it is the regular Necam Mega i have and NOT the koltech.
> I wrote the adress on the money transfer as well.
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by esselius »

Kan det bekräftas framgång med beställningarna?
Passform/kvalitet/leveranstid?
Tack för uppdatering!
MVH Stefan Esselius
Ps.Byte av packningssats i gasfördelaren (volvo org. 224kr) hjälpte inte mot mina varmstartproblem (1 min - 4 tim) och mild ryckig gång..
roobeert
Posts: 1
Joined: 2014-12-29, 18:56

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by roobeert »

Hej!
Jag har en v70 -05 där gasregulator bråkar(bubbeltest utfört)jag har finkammat forumtrådarna och lusläst Irocs renoverings sammanställning, mycket trevlig läsning.
Jag rev isär min regulator beställde 4 nya o-ringar, 2st på högtryckssidan och två små i lågtryckssidan, monterade sedan ihop allt men problemet kvarstår!

Jag är ganska säker på att det är den minsta o-ringen på lågtryckssidan som bråkar har beställt 2 olika modeller från tools momentum uddevalla men ingen av dem passar helt perfekt dom har mätt på gasregulatorn men dom får inte fram någon passande.
Är det någon i tråden som med säkerhet kan säga måtten på den minsta packningen, ingen av måtten i renoveringstråden verkar passa :(
Image det är alltså måttet på Nr 2 jag är ute efter.

Mycket tacksam för svar!
Mvh Robert
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

-
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
MattiasHermansson
Posts: 3
Joined: 2017-07-27, 15:32

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by MattiasHermansson »

Jag är väldigt nyfiken på om det gick att renovera och vart du köpte kittet?
Post Reply