V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

* Edit, ändrar till mer passande rubrik... *
___________________________________________

EDIT igen:

Lyckad renovering.
Sammafattning av allt detta i denna tråd finns att läsa här:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089

Använd gärna denna tråd för diskussioner/frågor osv så lägger man till all vettig info i andra tråden.


*************************************************************************************************************


Hej.
Har nyss skaffat mig en Bifuel volvo, men köpte tyvärr en långmilad bil med trasig regulator och dom var ju som sagt inte billiga...

Och jag är på jakt efter en fungerande regulator om någon har nån skrotad bil..
Klart det går att renovera också, ska exprimentera med min om jag nu blir tvingad att köpa ny..

Ha det bra alla gas lööövers ! :lol:
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:05, edited 4 times in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator funktion... igen...

Post by Fred »

Hej Iroc!

Eftersom det var jag som skrev förklaringen till "bubbeltestet" så ska jag också bemöta din "kritik". Du har helt rätt! :D Det jag skrev om att slangens uppgift var att vädra ut den läckande gasen var helt felaktigt! Det du skriver om vakuumstyrning är det korrekta.

Jag känner att jag skulle behöva ändra i de inlägg där jag skrivit de felaktiga uppgifterna men jag ids inte leta upp dem... :roll:

Kul med en till som gillar att meka med gasprylarna! Ju fler som söker "Den Heliga Graal" (renoveringssats till regulatorn) desto bättre! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gasregulator funktion... igen...

Post by Iroc »

Hallå..
Just det. Har sett massa bra inlägg från dig här.. Fortsätt så :mrgreen:

Jag var på Volvo i trollhättan idag och hörde lite vad dom skulle ha för en ny regulator..
9700:- plus att dom ville ha den gamla regulatorn också..... Det var en bristvara för tillfället sa killen i disken på Volvo.

SJUKT !!!

Provade koppla på en tryckmätare på vacuumslangen som går till insuget när bilen är kall.. Det stiger ganska fort till ca 1 bar, sen öppnar nån säkerhetsventil på sidan av regulatorn och poffar ut trycket, sen stiger det igen osv...
Dagen efter höll den fortfarande på att poffa och pysa massa...
Borde inte tankventilen stänga av trycket eller hur funkar detta ??


Kul när man skriver ett långt inlägg och internetuppkopplingen bryts så allt försvinner....

Blä, idag är det inget kul med datorer, får skicka detta snabbt och hoppas det kommer iväg....
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator funktion... igen...

Post by Fred »

Iroc wrote:Hallå..
Just det. Har sett massa bra inlägg från dig här.. Fortsätt så :mrgreen:


Tack tack! Ja, jag fortsätter så länge jag orkar! :mrgreen:
Jag var på Volvo i trollhättan idag och hörde lite vad dom skulle ha för en ny regulator..
9700:- plus att dom ville ha den gamla regulatorn också..... Det var en bristvara för tillfället sa killen i disken på Volvo.
Det sista är extremt intressant!! Detta måste ju betyda att de har något rekonditioneringsprogram igång!! :shock: Sådant har ju funnits länge på t.ex. bromsok m.m. men att de har det på gasregulatorer tror jag är väldigt nytt. OM de renoverar gamla regulatorer så MÅSTE någon tillverka rep.satser!! :o
Provade koppla på en tryckmätare på vacuumslangen som går till insuget när bilen är kall.. Det stiger ganska fort till ca 1 bar, sen öppnar nån säkerhetsventil på sidan av regulatorn och poffar ut trycket, sen stiger det igen osv...
Dagen efter höll den fortfarande på att poffa och pysa massa...
Borde inte tankventilen stänga av trycket eller hur funkar detta ??
Var detta med motorn avstängd? Jag vet att det sitter en säkerhetsventil vid tanken men den tar ganska lång tid på sig innan den slår till, kanske upp till en minut. Så kändes det i alla fall när jag råkade dra loss en av slangarna till regulatorn! :shock: Kanske gör din regulator tillräckligt motstånd för att säkerhetsventilen inte ska reagera?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gasregulator funktion... igen...

Post by Iroc »

Motorn är kall när det läcker ja..
Det låter vettigt att trycket sjunker för sakta för att säkerhetsventilen ska kunna reagera..
Men vad händer när det blir varmt då ??? Det borde ju läcka då med ??
Vad är det som krymper så mycket att det läcker vid kyla ?
Kanske är nån liten dålig tolerans på nåt där inne, så det räcker om man svarvar/fräser ner nån yta i regualtorn nån hundradel för att få detta att sluta.
Gummi är ju gummi och inte påverkningsbart av utvidgning väl ? Är nån membran eller O ring dåligt borde det läcka hela tiden..
Hmm, ååååh tröttt...
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator funktion... igen...

Post by Fred »

Jodå, gummi krymper nog vid kyla också. Det kan nog, i kombination med att gummit antagligen stelnar lite vid kyla, innebära att det blir läckage.

Det är ju så att dessa regulatorer fungerar fint när de är nya men med tiden så börjar de strula. Därför tror jag inte att det beror på dåliga toleranser utan antagligen på slitage av vad vi nu borde benämna som förbrukningsdelar: membran och O-ringar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

Image
(Högerklicka på bilden och välj "öppna i ny flik" så öppnas den i större format via bilduppladdningssidan Geting.se)

Nu så har jag nog gjort lite nya positiva framsteg med min regulator..
Tog loss den i snöstormen som nu håller på att dra in över västsverige, och släpade in den i mitt oisolerade stall som jag gjort om till garage och började riva isär.

Hur mycket rev du isär din regulator Fred ?? Skulle vara intressant att veta hur många mer packningar det finns..
För tillfället river jag inte isär min mer.


Fyll på här nu så försöker vi fixa en liten renoveringsguide för alla där membranet inte gett upp helt. :mrgreen:
Vad som kunde vara intressant är ju vilka säkringar/reläer har med gasventiler att göra ?
Hur byter/dränerar man gasfilter?
Hur provar man och ställer in trycket på en gasregulator ? Funktion ?(typ gas kommer in, värms upp, trycket sjunker bla bla bla)

Allt skruvande och mekande sker på egen risk !!
Har man fyra tummar som sitter mitt i handen bör man undvika att ens öppna motorhuven :lol:
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:05, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Mange »

Lycka till! Det behövs verkligen alternativ till Verkstans alternativ så kämpa på :D
V70BiFuel2008
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Hewey »

Här finns information hur att byta gasfiltern: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1585

Och här finns information hur att mäta och justera gastrycket: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=1992

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Mycket intressant om det stämmer att det bara är O-ringarna som är bovarna i dramat!

Här kan du se hur mycket jag rev isär min regulator.

Som jag minns det så borde det även kunna läcka gas via membranet men det kan absolut vara fel uppfattat. Om man tittar på min bild som heter "Delat" så ser man hur det ser ut under koppen, som har nippeln för vakuumslangen, när membranet sitter kvar. Om det är gas under membranet (vilket jag i och för sig är osäker på) så kan ett hål eller spricka i det samma släppa igenom gas vilket sedan leds bort via vakuumslangen.

Jag måste erkänna att jag ännu inte har lyckats få koll på hur gasen går igenom regulatorn och hur själva regleringen sker. Detta gör att det är lite svårt att klura ut vad som orsakar gasläckaget.

Tror att jag måste sätta mig och skruva isär den igen... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

Nu ska vi se om jag lyckas med quote funktionen här då......
Mange wrote:Lycka till! Det behövs verkligen alternativ till Verkstans alternativ så kämpa på :D
Tack.. Bilen var tillräcklig dyr som ny, så nu ska volvo inte få några mer pengar för reservdelar för deras dåliga konstruktion :lol:


Perfekt Hewey, bra att få lite länkar samlat i samma tråd. Ibland kan man leta ihjäl sig på att hitta en viss sida med information.
Hej förresten, har sett att du med skrivit massa intressant och det är kul. 8)


Fred wrote:Mycket intressant om det stämmer att det bara är O-ringarna som är bovarna i dramat!
Tillägg:
Kom på inatt när jag skulle sova att det inte finns nån returledning till tanken som på en vanlig bil.
På en bensinbil ska ju 2.5-4 bars bränsletryck finnas över fuelrailen beroende på bilmodell, resten av trycket leds ju tillbaka till tanken via returledningen.

Här på en gasbil kan ju trycket i tanken variera, men ändå måste utgångstrycket vara konstant om jag förstått det rätt.
Det är då denna "täta fjäder" hjälper till.
Vid högt tryck utvidgas den och pressar på membranet som ändrar på den lilla ventilen som membranet sitter på.
Vid lågt tryck hjälper inte fjädern till nåt, utan då är det enbart den stora vanliga fjädern som styr trycket.

Kan detta stämma ????
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:06, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by AndersH »

På wikipedia kan man läsa lite om hur gastrycksregulatorer fungerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_regulator
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

AndersH wrote:På wikipedia kan man läsa lite om hur gastrycksregulatorer fungerar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_regulator
Perfekt.. Nu samlas det mycket info på samma ställe :D

****************************

Nu följer fortsättningen på tattarmekandet:
Jag provar skriva en lite snabbt slarvigt ihopsatt förklaring som förhoppningsvis kan få fler att våga skruva sönder sina saker och laga dom. :lol:


Med reservation för gömda somalier och diverse snurrigheter i texten. Det var sent när jag skrev detta :mrgreen:
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:07, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Hewey »

Grattis för renovering succé! Bra information med den där tryck/temperaturgivaren. Fint att du kom här och vill bygga gasknowhow med oss. Framtiden ser ut ännu bättre nu :D

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

Än har det inte lyckats..
Min regulator droppade ju lite vatten när jag provmonterade den, så då rev jag isär den igen och köpte nya O-ringar där jag inte bytte innan...
O-ringarna kom idag och ska provas imorgon..
Tog även lite andra mått till alla andra så nu känns det mycket bättre..
Dom mått som Papu skrev i en annan tråd är nästan samma som jag har beställt.
Skriver till alla mått sen när jag vet om detta funkar.

Materialet på O-ringarna jag skaffat är Nitril, temperaturgränsen går vid 70 grader för att det ska hålla länge sa dom när jag beställde, men detta håller nog några år i alla fall.
Det fanns Viton material som tålde mer men en O-ring kostade då ca 90:-




Image

Här är den vattenmantlade högtrycksdelen... Dom två O ringarna här orkade jag inte byta och då så läckte dom självklart när jag monterat ihop den igen.
Men nu är dom utbytta mot nya.
Där det gröna klistermärket sitter finns fyra ventilationshål eller nåt ifall högtrycksdelen skulle läcka. Vatten/glykol finns alltså bara i den "nedre" delen av locket.





Image

Och här har vi gasfiltret med dräneringsplugg i botten som Hewey beskrivit i en tråd högre upp... Bara göra systemet trycklöst och sen skruva loss med en 1/4 " insex. Jag hade ett litet spärrskaft med bitshållare och det gick lätt att lossa pluggen då. Finns en O-ring som man kan byta, men jag har 5 mil till närmsta O rings affär så jag chansar att den fortfarande håller tätt.




Image

Ännu en bild... Detta föreställer den enorm svinigt dyra gastanksventilen....
En 12v solenoid som öppnar och släpper igenom gasen.. Aluminiumet har ju oxiderat massvis, som syns på bild, så det blivit vitt pulver som man kanske kan sälja till nån pundare nånstans. :roll:
Det satt nån tejp över aluminiumet som bara håller inne fukten så det ärgar/oxiderar, men den tog jag bort och oljade in det med lite olja för att skydda det.

Jag provade min genom att blåsa med tryckluft i ett hål och sen aktivera solenoiden och den stängde för detta "låga" tryck.
Vet inte hur bra det är att blåsa med massa luft ifall det kommer in kondens och sånt i tankar eller ventiler, men det gör det säkert ända från gaspumpen..
Imorgon ska jag fylla tanken med nån kubikmeter gas och se om den håller gasen inne och sen blir det provkörning på gasdrift igen efter att ha kört över 100 mil som bensinbil..
Ca 1 liter/mil drar den landsväg i ca 110km/h med nån omkörning då och då...

Vanlig läckagespray från husvagnsfirmor till gasol går alldeles utmärkt att använda och spraya på alla anslutningar och skarvar över hela gassystemet för att se om det håller tätt.


Image

Stora gastanken.
Dom andra två gastankarna det pratas om har jag inte hittat än.
Ligger ute i snön och skruvar med detta så det är inte så jättekul för tillfället...


Men nu är det läggdags..
Imorrn blir det provkörning
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Iroc,

Informationen du kommer med är ovärderlig!! Då menar jag inte bara att du skriver vilka dimensioner O-ringarna har utan även hur vi vanliga "hemmamekare" kan utföra olika moment med verktyg som vi redan har i verktygslådan! :D

Får jag komma med ett litet forumtips? Dina bilder är kanonbra men det skulle underlätta väldigt mycket ifall de var i full storlek här i tråden. Det blir väldigt mycket växlande mellan flikar om man måste klicka upp bilderna för att se dem tillräckligt stora.

Jag försökte hitta något sätt att få till det men geting.se verkar lite knepig när det gäller det. Hittade ingen bildadress som fungerade. Själv använder jag mephisto.nu (av någon anledning!) och där tar jag bara "Kopiera bildadress" och sätter mellan Image

Bilden finns på http://www.mephisto.nu/gallery/v/Andras ... b.jpg.html. Testa att högerklicka och välja "Kopiera biladress" om du vill prova i ett inlägg.

Förövrigt borde vi försöka fundera ut något smart, egentillverkat, specialverktyg så vi kan lossa filterkoppen också. Det är ju den svarta klumpen där dräneringsskruven sitter. Jag klurar på om det skulle gå att slipa ur en hylsa som passar över de urfrästa spåren...men är osäker på om det funkar. Sen är det väl så att bakaxeln sitter i vägen för att köra med vanlig skaftförlängare till spärrskaftet... :roll:

Mvh
/Fred

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

Nu så var bilen provstartad och läckagetestad med 5 kubikmeter gas i tanken. Ville inte tanka mer ifall det skulle krångla, men det verkar funka fint.
Bilen är lite orkeslös när man kör på gas, och det beror väl på att jag inte justerat gastrycket.
Eller så har man sån otur att packningen i högtrycksdelen gett upp nu när man har hållt på att skruva isär och påfresta lite extra på grejerna.. :cry:

Pratade lite med en volvomek idag, och givaren som sitter på gasregulatorn är en ren tryckgivare, inget mer som jag trodde först.
Den har en 5v matning, en jord och sen signalen ut (0-5v) som varierar med trycket, och denna signal ställer dom in gastrycket med om dom har dator inkopplad.
0,96-0,98 bar är bra värden, men några hundradelar upp eller ner är accepterbart av styrdonet.
Om man bara kunde få fram att 2.4 volts utsignal motsvarade tex 0.96 bars tryck vore det enkelt att ställa in gastrycket själv med hjälp av en multimeter.

Fred:
Jag får göra en ny tråd sen istället med bättre bilder, tycker också det är lite jobbigt att det inte blir fullt format på dom.
Sen kan man ju plocka bort ungefär hälften av all text man skrivit här så det blir en lite mer enkel lättförståelig guide hur man gör..
Så detta får bli en "kom ihåg tråd" så länge som man inte ska lita på allt för mycket. Finns lite felaktigheter om småsaker som inte varit som man trott. 8)

Men nu ska jag försöka hitta en mätare så man kan justera trycket. :)



TILLÄGG:
Bilen tankad med full tank, allt funkar fint än så länge, har inte hittat nåt bra att ställa trycket med.
Volvo skulle ha en femhundrig för det, men jag köper hellre en mätare för dom pengarna och gör det själv.

Ny sammafattning/renoveringsguide av allt detta finns att läsa här:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2089
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Mange »

Jaha, då var det nog dags för mig också. Den senaste tiden har jag fått köra startmotorn ca 4-5sek, när bilen har stått runt 6h eller mer, innan den startar.
Däremot om den stått ett flertal dygn, vilket tyvärr inte inträffar alltför ofta, så kan den starta ögonblickligen. Kan det vara så att den metan som läckt förbi regulatorn ventileras bort?

Jag har inte satt mig in i bubbeltestet, det kanske är lika bra att prova det, men eftersom bilen snart har gått 18.000 mil så är väl regulatorns dagar räknade...

Jag har ringt vår lokala Momentum Tools och kollat att de har öppet så imorgon bitti far jag dit och handlar reservdelar.

Har läst igenom renoveringen av "04an" här på forumet och förutsätter att det är samma typ av regulator i min Classic, korrekt?

Membranet nämns också, att man ska säkerställa dess funktion. Vad gör man om det skulle visa sig trasigt, finns det generiska ersättningsprodukter?

Det var mina novisfunderingar, att inhandla en "ny" regulator för närmare 10 papp kommer inte på fråga!
V70BiFuel2008
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Mange »

Alltså, med anledning av följande:
"Användare Papu använde dessa mått när han skruvade ihop sin regulator:
X-ring 32,92x3,53

O-ring 64,6x2,4 (<-- jag använde samma tjocklek, 2.0mm på båda dessa, vet ej varför det skiljer här )
O-ring 40,0x2,0

O-ring 42,52x2,62
O-ring 58,42x2,62

O-ring 4,7x1,42
O-ring 14,0x1,25

O-ringar jag använt, material Nitril:
Tätning högtrycksdel vatten, lilla o-ringen 42.52 x 2.62 mm.
Tätning högtrycksdel vatten stora o-ringen 58.42 x 2.62 mm

Tätning lågtrycksdel, gas/vatten 40 x 2 mm
Tätning lågtrycksdel, vatten/luft 64 x 2 mm

Ska kolla vart jag lagt resten av påsarna med måtten på, men annars tror jag Papus mått är samma.
Köpte mina ringar hos Tools Momentum, men vanliga industriaffärer borde kunna ordna också.
Kolla även vad dom rekommenderar för material.
Nitril funkar bäst upp till 70grader bara, och regulatorn håller ca 80-90 arbetstemp med glykol cirkulerande.
Men jag rockar på med nitril, det var billigt och bra, sen får jag väl byta om några år igen."
________________________________________________________________

JAg for på Momentum Tools här i Gävle imorse och helt i enlighet med Murphys lag dök det upp den ena frågeställningen efter den andra...

1) De kunde int få fram alla måtten enligt ovan
64,6x2,4 fick bli 64,0x2,5
42,52x2,62 blev 42,62x2,62
4,7x1,42 blev 4,5x1,5

För mig låter det rimligt men jag hade förväntat mig de exakta måtten. Det kanske funkar ändå med dessa ganska små avvikelser???

Sen pratade vi material, och nitril var ju billigast men värmetåligheten verkar ju ngt begränsad, men det som oroade mig var snarare köldtåligheten som enligt grabbarna som hjälpte mig låg runt 3-5 minusgrader, hur blir det i vinter???

Epdm ansåg de vara ett bättre material, men där var det ännu svårare med dimensionerna...

Slutligen kunde man beställa i materialet viton som var klart dyrast (ca 10x priset på nitril) och även där si och så med storlekar...

Hjälp!!!
V70BiFuel2008
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Hewey »

Hej Mange!

Jag tycker att jag köpte bara vanliga nitrilgummi O-ringar -> fungerar fortfarande efter ca. 1 år. Vet inte hur lång dom ska leva till, men det är inte en hård job att byta dom igen. Om du kan inte hitta passande storleker, ta hellre lite smålare än lite större - man kan ju förlänga O-ringen, men inte förkorta dom. Också det kan vara klokare att ta lite tjockare än lite tunna O-ringar, man kan ju slå ner lite mera en tjock O-ring, om O-ringen har bara utrymme på sidorna. Om du kan inte hitta en passande storlek, köpa (tillräckligt med, man måste praktisera) O-ring band, klippa en passande bit, och limma slutändar tillsammans med lite Bostik superlim gel (eller något likadant, gel är lätt att använda).

Om du tar tid att öppna regulator för O-ringbytet (läcker gasen), det är klok att rensa alla delar så bra som man kan i samma tid -> regulatorn fungerar optimalisk igen. Speciellt ventiler. Lycka till!

Mvh, Hewey

EDIT: 64,6x2,4 fick bli 64,0x2,5
42,52x2,62 blev 42,62x2,62
dessa här storlekerna är så likadana, att dom skulle fungera säkert.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Iroc »

Kul att fler skruvar lite....

Det där med materialet i o-ringarna är en intressant obesvarad fråga...
Vet inte vad volvo kör med för material, men för mig funkar också nitril..
Och som Hewey skriver, det är ju inte svårt att byta dom igen om det skulle krångla efter några år...

Storleken är ju nåt som den servicevänliga personalen mätte fram själva på Momentum när jag hade med regulatorn i delar till dom, men det är konstigt att det inte är standardstorlekar då om du nu får några tiondelar större, men det funkar säkert.. Ingen raketforskning som sagt, bara lite gummi som ska täta :lol: .


Har fått lite startproblem igen kalla dagar, och med en bränsletrycksmätare från Biltema kan man se att det läcker väldigt lite när bilen stått ett tag....
Bubbeltestet funkar fint det med, men det är svårt att se hur "snabbt" det läcker..

På min bil så ökar trycket med ungefär 0,1 bar var tjugonde sekund när det är kallt nu...
Innan byte av O ringar så skenade trycket mycket snabbare och det knakade och höll på i regulatorn...

Vart läckaget kommer ifrån vet jag inte..
Mer "forskning" behövs :D
Hur högt blir trycket i vacuumslangen när det läcker ? Biltemas mätare är bara graderad till ca 1 bar...

Nu på sommaren stör jag mig inte på att få köra nån sekund extra på startmotorn när det varit en kall regnig natt, men man får väl börja skruva lite snart igen när man får tid..




Meka lugnt och tänk på att det är högt tryck !

Återkom gärna med framsteg/misslyckanden och allt som är värt att veta :)
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:12, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Mange »

Min alltför bekante "Mr Murphy" hade givetvis ett finger med i spelet då de två minsta (och viktigaste?) o-ringarna ej fungerade. Givetvis undrar jag då om det kan vara så att det är olika mått på olika årsmodeller fastän de ser lika ut exteriört? Låter otroligt egentigen...
V70BiFuel2008
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Roadrunner »

Hittade en firma I Belgien som säljer renoveringskit till dessa
-----Original Message-----
From: MEMTEX Ltd [mailto:memtex@dir.bg]
Sent: den 7 september 2011 09:16
To: Pettersson Andreas A
Subject: Re: Diaphragms NICAM MEGA

Dear Mr. Pettersson,

Thank you for your inquiry. Yes, we have on stock repair kit for Necam
Mega regulator and its price including post delivery within EU is 40
euro.

I remain at your disposal and send you my

Best regards,
Chavdar Yordanov

Det kanske någon kan ha nytta av. Ska själv beställa det just nu
återkommer när jag fått delarna.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Fred »

Vänta lite med att beställa Andreas!

Är du säker på att det verkligen är till biogasregulatorerna? På Memtex hemsida (om det nu är http://www.memtex.net) så hittar jag inga CNG Koltec/Necam-regulatorer...endast LPG. STOOOOOOR skillnad så kolla upp det noggrant så du inte slänger ut 400 spänn i onödan.

Dessutom är firman bulgarisk inte belgisk (om det nu är samma)...men det spelar givetvis ingen roll.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 -03 Läckande gasregulator renoveringsförsök

Post by Mange »

Spännande! Fast om de var ute för att skoja upp stackars bi-fuelförare borde han ha gjort som telefonförsäljare och uppgett ett annat namn som klingat mer västeuropa. :roll:
Berätta vidare, Roadrunner, gasvärlden håller andan...
V70BiFuel2008
Post Reply