Dragkrog Astra 1.6cng

Post Reply
mattiasek
Posts: 7
Joined: 2010-10-12, 19:22

Dragkrog Astra 1.6cng

Post by mattiasek »

Någon som vet om monoflex dragkrokar passar till astra cng (2004) dvs den med tankarna under bilen och inte i

Det står excl gaz på deras hemsida men tittar man på vw bilarna står där gas med s
varken svenskan, tyskan eller engelskan stavar gas så,. bara polackerna.

prova maila monoflex men får inget svar.
Någon som har dragkrok på sin astra cng och gärna då en monoflex som kan ge svar ?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Stålis »

Hej och välkommen till forumet!

Jag har själv ibland funderat på att montera drag på min Astra, så jag blev lite nyfiken och kollade på informationen om Monoflex-draget (det finns en monteringsanvisning att ladda ner). Jag tror inte att det passar. Visserligen är monteringspunkterna i bagagerumsgolvet tillgängliga även i CNG-versionen (de sitter utanför den delen som tas i anspråk för gastankarna) men den bakre ljuddämparen ser ut att sitta i vägen för den tvärgående balken på draget. På Astra CNG är bakre ljuddämparen monterad på tvären innanför stötfångaren till skillnad från vanliga Astra som har den på längden.

Hur som helst har jag sett flera Astra CNG med dragkrok, så det ska nog gå att montera någon annan modell på drag.

Allt jag skrivit här gäller Astra 1.6 CNG 2003-2005. Den efterkonverterade varianten från 2000-2002 (som brukar heta Astra Bi-Fuel) med gastank bakom bakre ryggstödet är annorlunda. Där passar förmodligen samma drag som i övriga Astra.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Mange »

Eller så sätter man raka rör sista biten, det ska märkas när det kommer en gasbil :mrgreen:
V70BiFuel2008
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Stålis »

[Off-topic]
Mange wrote:Eller så sätter man raka rör sista biten, det ska märkas när det kommer en gasbil :mrgreen:
Lite åt det hållet är det på Zafiran som inte har någon mellandämpare utan bara en enda framför bakaxeln med utblås vid högra bakhjulet.

Den mullrar lite coolare 8)

[/Off-topic]
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
mattiasek
Posts: 7
Joined: 2010-10-12, 19:22

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by mattiasek »

Nu har jag köpt ett beg monoflex drag och precis som det har sagts verkar bakre ljuddämpare vara ivägen men det ser ändå ut att vara bra med plats så en annan burk eller rakt rör.
Det är väl inget de säger något om på bilprovningen ? så länge man inte kommer över 100db. (och det blir svårt med en 1.6 tom utan avgasrör )
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Mange »

Det låter bra. Och du, välkommen till forumet!!! :)
V70BiFuel2008
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Astra CNG »

Hej,

Jag har själv tittat efter en fast dragkrok till min Astra cng.

Vestfalia "om jag minns rätt" som även är Opel orginalkroken passar givetvis.

Sedan finns det ett antal andra tillverkare som har till Astra cng bla Bosal mfl

Förövrigt så måste kroken vara "godkänd" för att få installeras på just den modellen.
Detta då bilen också är sk helbilsgodkänd.
På en bil som är helbilsgodkänd får du inte göra några ändringar på som inte är OK med tillverkarens intyg.

För krokens del är det monteringsanvisningen tillsammans med skylten på kroken som styr på vilka modeller den får monteras.

Monteringsanvisningen ska alltid vara med vid registreringsbesiktning av kroken.

Mvh

Om ni ska köpa en dragkrok, oavsett ny eller begagnad så köp en Opelkrok. De passar och finns i "massor" på skrotarna.
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
mattiasek
Posts: 7
Joined: 2010-10-12, 19:22

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by mattiasek »

Då har jag provat montera den härade monoflexkroken men det tar emot precis som vi misstänkte.
Går man inte på opel iallafall här i malmö trakten så vill de montera en monoflex och när jag sa att det står på deras hemsida att den inte passar hävdade de att då finns det ingen krok till den. vilken givetvis inte är sant. för de är bara helt värdelösa på gasbilar, sen är ju inte denna modell jätte vanlig.

KOllade på brink/thule men den ser inte ut att passa heller. Jag låg lite under en astra på ica.s parkering och den såg ut att passa även på min och det var en Kovil (som de säljer på mekonomen. KOstar ca 1800kr. Det får nog bli en sån. ska dock kolla Vestfalia också

Behöver ni en monoflex krok till en astra så är den till salu :D
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by Astra CNG »

Hej,

Tyska Ebay har en del att erbjuda också.

Prova http://cgi.ebay.de/Opel-Astra-G-Caravan ... 2a0493ce04

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by CNG-Driver »

Hej,
denn finns också oris (Monteringsanvisning festeinnretning):
http://img4.kupplung.de/mall/1/files/sa ... 835_v1.pdf
eller
http://www.mekafrance.se/dragkrokbosal0 ... l?cPath=91

Hälsningen
CNG-Driver
gt_anders
Posts: 5
Joined: 2010-11-08, 10:40

Re: Dragkrog Astra 1.6cng

Post by gt_anders »

Hallå!

Har själv en Astra-04 där har jag eftermonterat en AL-KO krok som heter A50X. Fick såga bort lite av skyddet runt gastanken för att den skulle komma på plats samt två jack bak i kofångaren. Men det var allt. Fanns att köpa på skroten.
Hade själv svårt att hitta rätt när jag skulle montera den men fick tag på en Astra CNG som jag kunde titta på.

Hoppas det löser sig nu.

Anders
Post Reply