V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Är på jakt efter en V70 BiFuel i prisklassen 100-130 tusen. Svajar lite mellan äldre bil med få mil eller nyare med lite fler mil.
Min fråga är då om det skiljer någonting mellan modellerna i intervallet -05 till -07?

Efter en titt i manualen till -05 verkar det finnas två motoralternativ som är BiFuel. Bägge är på 140 hästar men den ena har bättre vrid men något högre förbrukning. Från och med -06 verkar bara den något "svagare" motorn finnas.

Nån som har mer info om detta och andra skillnader? Någon viss årgång man ska akta sig för?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by avozetta »

Hej, som du säkert redan läst dig till så bytte aldrig Volvo de dåliga gasspjällen på Bi-Fuelbilarna så där spelar det ingen roll vilken årsmodell du väljer men väljer du en långmilare så kan det ju vara en fördel om den är bytt.

Rent funktionellt så har riktigt sena 06-or och senare aux-ingång till stereon.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Martinmat »

Från 07 får du andra backspeglar med blinkers :wink:

Som Avozetta skrev så har sena 06:or aux ingång. Min är tillverkad i april 06 så jag saknar aux ingång, men jag övelever :lol:
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Brukar gasspjällen gå sönder innan vissa miltal? T.ex om man har en som har gått 17000 mil så är risken över?

Hur är det med andra gasrelaterade saker? Gastrycksregulator - när brukar den ge sig? Kan man kolla om den är OK?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by avozetta »

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

Det är ju den eviga frågan: yngre bil eller äldre. Många mil/få mil? Med bilar kan man aldrig veta. En långmilare kan mycket vara bytt på redan och en kortmilare kanske saker är på gång att rasa inom kort.

Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas två olika motorer till BiFuel P2. Mig veterligen är det ingen skillnad alls mellan årsmodellerna utöver faceliften som kom -05. Den innebar bara kosmetiska förändringar och gällde alla V70 och S60. Därför är det heller ingen årsmodell som är sämre eller bättre än de andra.

Tipsen jag kan ge dig är att välja en bil med full servicebok, där servicen är utförd på en firma med erkänt BiFuel-duktiga mekaniker. Köp bilen av en stor handlare. Kolla att bilen inte gått som taxi. Se till att bilen har ett spjäll med gul etikett och har du möjlighet att göra kallstart (helst med temperatur under 10° C) när bilen stått orörd under minst en natt så är det också väldigt bra.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Köpa av stor firma - utesluter ju med andra ord privatpersoner och därmed fina bilkandidater.
Kallstarten - vad är det jag ska hålla utkik efter då? Att den startar över huvud taget? :D

Kolla på sid 168 i ägarhandboken för V70-05 här:
http://esd.volvocars.net/site/owners-in ... tp7457.pdf
så ser du att det finns en motor som heter Bifuel B5244SG och en som heter Bifuel B5244SG2. I modellerna från och med -06 finns bara B5244SG.
Den som heter B5244SG2 har 214Nm istället för 192Nm och drar 0,94 l/mil blandat istället för 0,9 l/mil.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

MartinF wrote:Köpa av stor firma - utesluter ju med andra ord privatpersoner och därmed fina bilkandidater.
Så är det ju tyvärr men köp av privatpersoner ger inga som helst garantier. Köper man av en stor, välrenommerad, bilhandlare har man konsumentköplagen på sin sida. (Det har man givetvis från mindre firmor också men de kan vara väldigt jobbiga att ha att göra med om man hamnar i tvist med dem.) Just BiFuel har ju lite extra grejer i motorn och flera av dem är välkända för att inte ha världens längsta livslängd. Konsumentköplagen skyddade mig från reparationskostnader på flera tiotals tusen kronor!
Kallstarten - vad är det jag ska hålla utkik efter då? Att den startar över huvud taget? :D
Gör en sökning på forumet om "bubbeltestet". Om bilen är lite segstartad när den är kall kan det bero på en läckande regulator= runt 10000 kr i repkostnad.
Kolla på sid 168 i ägarhandboken för V70-05 här:
http://esd.volvocars.net/site/owners-in ... tp7457.pdf
så ser du att det finns en motor som heter Bifuel B5244SG och en som heter Bifuel B5244SG2. I modellerna från och med -06 finns bara B5244SG.
Den som heter B5244SG2 har 214Nm istället för 192Nm och drar 0,94 l/mil blandat istället för 0,9 l/mil.
Ja, där står det ju svart på vitt...märkligt att jag aldrig hört talas om det...inte för att jag påstår mig veta allt om BiFuel men jag kan säga att jag läst väldigt mycket om dem, både före köpet och under tiden jag ägt en. Det kan vara värt att kolla upp skillnaden även om jag tror att den är ganska försumbar. Min spontana uppfattning är att denna skillnad inte bör vara avgörande för vilken bil du ska välja.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Wanchai »

MartinF wrote:Brukar gasspjällen gå sönder innan vissa miltal? T.ex om man har en som har gått 17000 mil så är risken över?
Jag är ingen expert men jag skulle säga nej. De går sönder förr eller senare. Ju mer de gått desto närmare ett haveri är du, tror jag.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Fred wrote:
MartinF wrote:Köpa av stor firma - utesluter ju med andra ord privatpersoner och därmed fina bilkandidater.
Så är det ju tyvärr men köp av privatpersoner ger inga som helst garantier. Köper man av en stor, välrenommerad, bilhandlare har man konsumentköplagen på sin sida. (Det har man givetvis från mindre firmor också men de kan vara väldigt jobbiga att ha att göra med om man hamnar i tvist med dem.) Just BiFuel har ju lite extra grejer i motorn och flera av dem är välkända för att inte ha världens längsta livslängd. Konsumentköplagen skyddade mig från reparationskostnader på flera tiotals tusen kronor!


Mvh
/Fred
Berätta gärna mer om dina problem och hur du fick rätt mot bilfirman. På vilket sätt gick KKL in? Samtidigt betalar man ju kanske 10-tusen mer på en firma = pengar man kan ta till ev. reparationer...
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by AndersH »

Motorn med beteckning B5244SG2 är avsedd för LPG (Gasol).
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

AndersH wrote:Motorn med beteckning B5244SG2 är avsedd för LPG (Gasol).
Där har vi förklaringen till att jag aldrig hört talas om den!

Martin, jag lovar att svara på dina frågor så fort min förkylning släppt lite. Just nu är hjärnan som sockervadd och jag har fullt upp med att komma ihåg att andas! :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Äh, förkylning va? ;-)

Ska troligen iväg imorgon och kolla på 2 kandidater. En på bilfirma och en privat. Den på bilfirma har tyvärr vit etikett på spjällhuset (bad dem kolla) så då kan man räkna med några sköna tusenlappar framöver? För övrigt har de just reparerat bilen för 22000 eftersom det var nåt med ventilslammer och sånt. Bytte toppen och kamrem och hela baletten om jag förstod säljaren rätt.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

OK, om det brådskar så, så får jag väl anstränga mig lite då... :wink:

Problemen jag hade var att bilen dog vid frihjulning fram mot stopp. Firman började byta delar: gasfördelare, stegmotor och slutligen spjällhuset. Det gjorde susen, bilen har inte självdött sen dess. Sen upptäckte jag att bilen blev segstartad när temperaturen sjönk ned under 10°C. Det krävdes kanske tre-fyra sekunder på startmotorn innan den tände. Efter lite efterforskning fick jag tipset att göra "bubbeltestet" vilket visade att regulatorn läckte. Jag kontaktade firman jag köpte bilen av och de tog in den igen och bytte regulatorn. Nu startar bilen alltid direkt! Dessutom byttes bromsbackarna och handbromsen justerades eftersom en Bildiagnos på SBP visat att den tog för högt upp.

Eftersom jag köpte bilen på en stor, välrenommerad, bilhandlare så var det inga problem att åberopa KKL. Den skyddar alltid köparen mot fel som är ursprungliga vid köpet. De första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren och de följande 30 månaderna måste köparen bevisa att felet fanns redan vid köpet.
Sexmånadersregeln

För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.
Källa: Konsumentverket Uppmaning: Läs på ordentligt!! :mrgreen:

Om du tittar på en bil med gamla spjället (vit etikett) så har du ett bra prutläge. Byte av spjäll går på 10000 spänn! Dock luktar det väldigt mycket taxi om den som bilfirman har: Vit och att toppen rasat. Dock är ju detta åtgärdat nu (ja, inte färgen då) så om den inte gått för långt och är fräsch i övrigt så borde det ju vara lugnt. Får man gissa att det är Rejmes som har den? I så fall kan du vara ganska säker på att du kommer bli väl behandlad som kund!

Slutligen en kommentar på det att man betalar mer på en firma som man kan ha till eventuella reparationer om man istället köper en privatbil. Det du betalar extra för hos en bilfirma är tryggheten. Om något händer står du inte där själv utan du får hjälp. I mitt fall var det så att jag köpte min bil i Linköping. När den började strula kom det upp en kille med hyrbil som jag fick ha tills de var klara!! Då körde samma kille upp min bil igen och jag lämnade tillbaka hyrbilen till honom! Det, tillsammans med att de stod för alla kostnader för reparationen, var det jag betalade lite extra för när jag valde dem! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Tror inte på taxi eftersom det är en -04 som gått drygt 12000 mil. Dessutom rödmetallic :)

Har span på en annan, -06:a som gått knappt 13000. Vet dock ej vilket spjällhus men firman har haft den inne sedan april, annons ute sedan juli och har redan sänkt priset med 13-14000. Borde vara prutläge :)
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

Ah...du ser sockervadd...det var ju etiketten som var vit inte bilen... :oops: Dock är det tydligen mycket ovanligt att toppen går på en privatkörd BiFuel medan det händer då och då på taxikörda.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Wanchai »

MartinF wrote:Tror inte på taxi eftersom det är en -04 som gått drygt 12000 mil. Dessutom rödmetallic :)
Borde det inte vara enkelt att se om det varit en taxi? Framgår inte det av bilregistret om bilen varit taxiregistrerad?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

Jodå, det framgår av de offentliga uppgifterna i bilregistret. Här kan man kolla det!

Förresten Martin, finns bilarna du kikar på på nätet?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Ja, jag har bland annat kollat på dessa:
http://www.blocket.se/jonkoping/Volvo_V ... w=1&last=1
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_V70_ ... ?ca=17&w=3

Blev grymt besviken på bägge två! Den hos Rejmes kändes helt slut trots 12000 mil! Knakade och gnisslade och motorn lät konstigt trots att de nyss renoverat den för 22 papp. Ingen av dem var heller rekondade invändigt så de såg ut som skit. Min Golf som gått 17500 mil känns fräschare trots barn och hund!

Jag har tittat på 4 stycken V70 nu och ALLA har den vita spjällhusetiketten. Den som ligger bäst till nu är en -06:a med 16000 mil på mätaren som kändes ruskigt fräsch jämfört med övriga. Har även all utrustning som vi vill ha och ligger bra i pris. Får väl avsätta en slant på sparkontot för spjällhusbyte :roll:
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

Tyvärr verkar det som att Volvo tömde lagren med skitspjällen i BiFuel-bilarna. Därför är det nog bara bilar som fått problem med spjällen som har de med gul etikett, dvs de är utbytta.

Glöm inte att få provstarta bilen när den är kall...riktigt kall.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

När jag provkörde igår var bilen kall, det var kanske 12-13 grader ute. Den stod viserligen i kallgarage så han kan ju ha haft motorvärmare i och ryckt ur sladden innan jag kom.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Nu har vi ev. en -07:a med 9000 mil på mätaren på gång. Priset är riktigt bra pga ett par bucklor på motorhuven (=ca 5000 kr att laga och lacka?).

Frågan är dock om man vågar lägga en massa pengar på en till bil nu när EPC-lampan just börjat lysa på Golfen :?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

En beg. huv kostar under 3000 kr på skroten! Om det inte är en väldigt ovanlig färg hittar man kanske en som man kan byta rakt av med... :D Om bucklorna inte är för j-vliga så kanske man kan leva med att vänta in en huv från skroten. V70 är väldigt vanliga bilar så det myllrar av dem på skrotarna. Dock är väl vanligaste skadan på skrotade bilar lokaliserad till fronten... :roll:

Man kan också kolla med DentMaster om de kan massera ut bucklorna för några hundralappar...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by MartinF »

Gick inte att massera ut pga att det var över nån förstärkning eller så. Hoppas mycket på den bilen - ska dit på lördag. Vore skönt med lite färre mil, även om den andra också var prisvärd. Visst är väl 103000 för en jättefräsch -06:a med 16000 mil ett bra pris? All utrustning jag vill ha och vinterdäck, motorvärmare mm.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bifuel - skillnader mellan -05, -06 och -07?

Post by Fred »

Är det verkligen kollat med riktiga experter? Jag har sett bilder på deras arbeten, det är makalöst vad de kan åstadkomma! :shock:

Priset tycker jag verkar ligga bra, med de fakta du givit. Är det på bilfirma eller privat?

16000 mil är egentligen ingenting för en Volvo. Det finns många exempel på P2-bilar som rullat långt över 30000 mil och fortfarande rullar på. Sköter man bara servicar och håller efter bilen så kommer den rulla tills den rostar bort...och då är rostskyddet väldigt bra i dessa bilar!

Min bil passerar snart 20000 mil och den känns fortfarande som ny!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply