V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post Reply
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Dagalufh »

Hej
Köpte en v70 Bi-Fuel -98 för cirka 4 månader sedan och har varit nöjd med den. På gas drar den ca 0,7 i bensin räknat (Vet inte hur man ska säga att den drar i gas) i alla fall så är den billig att köra på gas i förhållande till bensin där den är törstig.

Jag har redan sökt lite på forumet och hittat lite om detta men kände att det ändå inte helt stämde överrens med min situation. Varje gång jag tankar, oavsett tankstation (Skövde, Lidköping, Skara) så väsnas det helt otroligt. Det är så man knappt hör sig själv fundera över oljudet. Och det är ganska retligt när det kommer andra Bi-Fuel bilar och ställer sig bredvid och tankar tyst och fint utan ett knyst...

Det brukar i vissa fall tystna lite när den närmar sig full och det börjar gå trögare för pumpen... Men, är det något fel på min bil eller ska det vara så?

Har en O-ring så det är inte att den läcker, det borde jag ha märkt då jag varit med om det en gång tidigare :)

Tacksam för alla svar :)
V70 Bi-Fuel -98, Automat
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by avozetta »

Hej och välkommen till forumet!

Med din beskrivning så är det precis så det låter inne i kupén när man tankar vilket är helt normalt fast inte så högt att man har svårt att tänka. Utanför bilen kan jag inte påstå att det väsnas.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Dagalufh »

Tack för välkomnandet :D

Kruxet är att det är utanför det låter :( Känner ingen här omkring som har gasbil heller och kunskapen hos Bilia i Skövde gällande gasbilar kändes inte överflödande. När ja var där och köpte O-ringen så hade ingen av dem ens sett en gasbil och visste ingenting om hur de såg ut eller vad de kunde vara. (Av de jag pratade med, pratade inte med någon ute i verkstaden)
V70 Bi-Fuel -98, Automat
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Wanchai »

Min bil (S60 -04) låter också utanför när jag tankar. Ibland låter det även när jag kör iväg, precis efter en tankning. Vet inte om det är normalt men det verkar inte vara något problem, förutom att det känns lite pinsamt ibland. Lite som Skrutti-bang-bang... :oops:
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Fred »

Oljud är helt normalt. Det är stora mängder gas som ska passera ganska trånga passager och det producerar en del ljud. (Jämför med en uppblåst ballong som man stryper inblåsningsflärpen på när man släpper ut luften.) Ibland låter det mer, ibland låter det mindre, det beror på hur mycket tryck man har kvar i tanken och hur mycket tryck det är i pumpen.

mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Dagalufh »

Tack för svaren och eran kunskap.

Som sagt så känner jag ingen med en gasbil och kunskapen på bilia var inte överdriven så uppskattar er hjälp.

Men ni menar alltså att det inte bör vara någon fara med oljudet?
V70 Bi-Fuel -98, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Fred »

Nej då, ingen fara alls! Som exempel kan jag säga att första gången svärföräldrarnas tax-valp satt i bilen när jag skulle tanka så såg jag till att direkt öppna bagageluckan för att försäkra henne att det inte var någon fara. Mao så låter det rejält! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: V70 Bi-Fuel -98, Oväsen vid tankning

Post by Dagalufh »

Ah va skönt o få höra :)

Har läst lite ditt och datt om besiktningar med gasbil, ska bli intressant nästa tisdag huruvida de gör en korrekt kontroll av allt. Första besiktningen i min ägo så skadar ju inte om de gör en ordentlig.

Tack för hjälpen :)
V70 Bi-Fuel -98, Automat
Post Reply