Första gasbilen

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
peberman
Posts: 2
Joined: 2010-08-20, 19:45
Location: Stenungsund

Första gasbilen

Post by peberman »

Att det skulle ta sån tid att skaffa gasbil...men nu känns det inte som det finns något annat jag skulle kunna tänka mig. Jag är 43 år och nyss hemkommen från 2,5 år i Frankrike där jag skött markservicen under min sambos utlandskontrakt (kan rekommenderas!). Trots att jag gillar att cykla så behöver man ju bil emellanåt och när svärföräldrarna pressade den gamla till motorhaveri på snabba motorvägar på kontinenten blev det till att ta beslut. Det blev en Golf bi-fuel -06 till slut. Nu hoppas jag den inte ska dricka lika mkt olja som jag läst den kan göra.
Förresten, en ska säljaren sa som ej är gasrelaterat, men vore intressant att få kommentar på - att man ska köra med AC:n på jämt(?!) Min bror hade hört att den inte ska vara overksam för länge. Vad beror detta på? Det enda jag hört tidigare är att bilen kan dra en del extra med den på samt att livslängden på AC kan vara kort. Lätt att tro att man ska undvika köra den då :?
Tack för bra forum!
Volkswagen Golf Bi-fuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Första gasbilen

Post by Fred »

Hej peberman och välkommen till forumet!

Grattis också till ditt bilval, gas är "da shit"! ;)

När det gäller AC:n så stämmer det bra att den helst ska vara påslagen hela tiden. Detta för att det är bra för systemet att jobba. Om det inte får göra det är det stor risk att packningar och annat torkar ur med läckage som följd. Det stämmer också att AC:n ökar bränsleförbrukningen, dock ska man veta att den endast gör det när den kyler. Så om tempvredet är inställt på en högre temperatur än yttertemperaturen så drar det inte mer bränsle än om den är avstängd.

I min bil har jag automatisk AC, alltså jag ställer in vredet på hur många C° jag vill ha, så sköter den sig själv.

Ett litet forumtips: skriv vilken bilmodell/årsmodell du har i din signatur så slipper du skriva det i varje bilrelaterat inlägg du gör. Skriv gärna var du håller hus också, så är det enklare att tipsa om lokala företeelser.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Första gasbilen

Post by torkel »

Jag råkade ut för en torkad packning när jag försökte spara pengar genom att köra utan AC på vintern i min Saab. Visserligen inte så dyrt att fixa, men besparingen jag hade gjort på bensin åts ju direkt upp av felsökningskostnaden...
Post Reply