Biogas är framtiden

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Biogas är framtiden

Post by Pka »

http://www.sydsvenskan.se/bil/article11 ... amtid.html
Biogas kan rädda bilens framtid när oljan tryter och växthuseffekten hotar. Med förnyelsebart bränsle i form av metangas från rötning av organiskt avfall kan bilen fortsätta att rulla där den behövs. Utan att släppa ut växthusgaser i atmosfären.
Inga nyheter precis, men det är alltid positivt när artiklar av det här slaget publiceras. Det är fortfarande många som är sorgligt omedvetna om vilket bra alternativ gas är. Tyvärr gäller det nog även många politiker och andra myndighetspersoner (t.ex. på energimyndigheten...)
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Biogas är framtiden

Post by osh »

Jag tror egentligen inte att biogas är "framtiden" om jag skall vara ärlig. Jag tror att biogas är "lågt hängande frukt", dvs ett lätt sätt att kunna fortsätta använda våra relativt dåliga förbränningsmotorer en stund till. Det är det överlägset bästa bränslet som finns just nu tycker jag. El inkluderat. Vi kommer inte ha någon flotta av elbilar inom 30-50 år tror inte jag och då kan vi inte fortsätta köra på bensin/diesel så biogas är bäst i det perspektivet.
Räckvidd och tankställen är det som håller gasbilarna tillbaka tror jag. Samma som för elbilarna. Fast gasbilarna tankar vi på ca 5min. Mer forskning behövs för elbilar.
Post Reply