El-bilar fungerar inte som enda bil.

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by Pka »

http://hd.se/motor/2010/06/19/el-bil-in ... -familjer/
Den klarar inte att köra fram och tillbaka till Malmö. Man ska vara försiktig med att använda kupéfläkten, försiktig med kupévärme, stolsvärme, bakrutedefroster…
Man ska vara försiktig med allt som är naturligt i moderna bilar eftersom det drar ström. Och det innebär även att man vänja sig av med att försöka accelelera.
...
Den är alltså i praktiken värdelös för vanliga familjer. Väldigt, väldigt välbärgade familjer kan förstås lägga 350 000 kronor på en pendlingsbil som ger familjen rejäl miljöcredit men för oss vanliga framstår det som otänkbart.
Till detta kommer de skyhöga driftskostnaderna, där man idag får räkna med 15-20 kr/mil (150000-200000 kr, med en livslängd på 10 år och 1000 mil/år).
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by Stålis »

Inte riktigt ännu i alla fall. Vi får väl se om Mitsubishi och Nissan med flera lyckas lite bättre. Laddhybrider typ Volt/Ampera lär bli intressantare än rena elbilar som familjetransportörer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by track_snake »

Elbilen har aldrig varit tänkt att ersätta familjebilen. Elbilar kan däremot funka bra som distributionsfordon i tätort, pendlingsbilar där man inte kan åka kollektivt, etc.

Själv är jag oerhört kritisk till Postens beslut nyligen att köpa på sig tusentals dieselbilar (Fiat Fiorino) som skall ersätta dagens bensindrivna Renault Kangoo brevbärarbilar. I städer och i villaområden borde Posten ha satsat på ett eldrivet alternativ; det finns ju sådana som utmärkt skulle klara brevbärarturerna i tättbebyggda områden. Jag tycker att om Posten skall framstå som ett miljövänligt och klimatsnålt alternativ skall man i varje fall inte köpa dieselbilar när man köper nytt. Inte i södra och mellersta Sverige i alla fall.

mvh/track_snake
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by Danni »

Det jag tycker är riktigt intressant med Volt/Ampera är inte så mycket att de är laddhybrider, utan främst att de är seriella hybrider.

Bensinmotorn driver alltså inte hjulen, utan används enbart för att generera ström åt elmotorn som är den som driver bilen framåt. Det innebär att förbränningsmotorn kan låtas arbeta under optimala förhållanden, medan man nyttjar elmotorns överlägsna effektivitet till själva framdrivningen.

Det har dock varit väldigt svårt att hitta siffror över hur mycket den drar när man kör den medan man laddar med bensinmotorn. Nånstans läste jag 0.47 l / mil vilket lät rätt högt. GM verkar inte ha släppt siffror över hur stor bensintanken är.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by taz »

Danni wrote:Det jag tycker är riktigt intressant med Volt/Ampera är inte så mycket att de är laddhybrider, utan främst att de är seriella hybrider.

Bensinmotorn driver alltså inte hjulen, utan används enbart för att generera ström åt elmotorn som är den som driver bilen framåt. Det innebär att förbränningsmotorn kan låtas arbeta under optimala förhållanden, medan man nyttjar elmotorns överlägsna effektivitet till själva framdrivningen.

Det har dock varit väldigt svårt att hitta siffror över hur mycket den drar när man kör den medan man laddar med bensinmotorn. Nånstans läste jag 0.47 l / mil vilket lät rätt högt. GM verkar inte ha släppt siffror över hur stor bensintanken är.
En viktig sak att påpeka är att bensinmotorn inte "laddar upp" batteriet. Den tillsätter bara såpass mycket energi som krävs för att driva bilen frammåt. Den håller en jämn minsta SOC (laddningsnivå) i batteriet tills man laddar upp dem igen.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
guaruska

Re: El-bilar fungerar inte som enda bil.

Post by guaruska »

Enligt spec ska ampera dra motsvarande 0,15 liter milen.
Det är klart det går att tillverka elbilar i familjeklassen inkl lång räckvidd, det är bara det att industrin inte vill än. Det finns en norsk bil/prototyp som heter Maya, från electrovaya eller nåt, som är typ en Hyunday Santa Fe med en räckvid på över 40 mil utan någon somhelst hjälp från en förbränningsmotor.
T ex är ett gammalt världsrekord (som stod sig länge)för bensindriven bil ca 16 mil /l. Detta är ingen superbil i kolfiber med hybrid o aerodynamisk drag på 0,15. Detta gäller en gammal opel från 1959 med förgasare o rekordet sattes 1973. Det enkla tricket var att förånga bensinen innan förbränning (som på ett Primus campingkök), bilen hade inte ens turbo.
Prius använder sig av bl a en sterlingmotor (som inte använder sig av bränsle utan temp skillnad) till att producera el, bilen har dessutom ett drag på 0,25-vilket är 25% mindre luftmotstånd än en v70.
Men det går att fixa billigare: Opel Calibra togs fram 1989 och har ett aerodynamiskt drag på 0,26; ett världsrekord då, för serietillverkade bilar, som stod sig ända till den nya Priusen, som inte stod sig länge för en Merca gick om på ynka 0,24.
Det finns prototyper (från märkesbilar) som är nere på 0,15 nuförtiden...det är mindre än hälften av luftmotståndet hos en v70, t ex.
Med andra ord. Skulle man blanda all teknik som finns idag så skulle man lätt få fram en elbil som hade en räckvidd på minst 100 mil, till ett överkomligt pris, inte som amperan. Dagens problem är att elbilar inte är särskilt miljövänliga när batterierna är slut. Det vore bättre att tillverka elen medan du kör...
Post Reply