Ligger lambdavärdet högre på gas

Post Reply
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by hottuna »

Hejsan,
Zafiran nybesiktigad idag.
Bilprovningen hittade först inte OBDII uttaget efter lite läsning i deras databas skulle den finnas under ett lock under handbromsspaken.
Bilen var inte nystädad så när killen hittade en gammal pommes frites på locket sa han att det får bli gamla mätmetoden.

Lambdavärdet (CNG) låg på ca 1,08 (gräns 0,97-1,03) men eftersom jag endast kört 2,5km till stationen skulle han ut och ta en tur för att göra om mätningen.
Vad som även hände var att det började droppa lite från kylaren (glykolblandning). Har inte behövt fylla på senaste halvåret och nu när jag kom till jobb 30km senare och låter den stå på tomgång är det inget läckage längre.
Han varvade ganska så friskt vid lambdamätningen men det ska ju bilen klara om den är bra i kylarsystemet.
Är det någon som har tips vad som kan ha genererat den temporära läckan?
Ska försöka i kväll framhäva felet igen, då får frugan leka bilprovare och tokvarva.

Vid kontroll under bilen så undrade han varför det stod varningstext under bilen. Jag sa att det är skyddet till gastankarna.
-"Jaså det är en gasbil". Han fråga också hur billigt det vara att köra gasbil, sedan var detta ämne avhandlat. Inga metan mätningar med sniffer.
Jag som hade bytt regulator för ett par veckor sedan eftersom det var en spricka i regulatorn. Men men det är ju bra för säkerheten/miljön att ha ett tätt system. Det var betydligt billigare (roligare) att göra det själv än att lämna in den på verkstad.

Efter varmkörning fick han leka lite med omkopplaren bensin/gas. Det tyckte han var roligt eftersom Zafiran distinkt skiftar motorljud mellan bränslena.
Sista lambdan fick han 1,07 på gas och 1,02 på bensin så han godkände den.

Min fråga är,
Ligger lambdavärdet högre på gasdrift normalt eller det är något som är en justeringssak?

Mvh Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by Rushdie »

Lambdavärdet 'skall' alltid vara ett (1). Alla andra värden runt detta påverkar prestanda, emissioner, temperatur, förbrukning etc på olika sätt. En turbomotor vill du helst köra fett för att slippa knackningar, och då en fetare blandning också ger mer prestanda (till en viss gräns) är det vanligt att en motorstyrning fetar upp vid fullgas. Nackdelen är att katten tar stryk av för fet blandning, och emissionerna blir dåliga. En mager blandning höjer temperaturen i förbränningsrummet, men sänker emissionerna och förbrukning etc.
Så lambdavärdet skall egentligen vara samma på båda bränslena. Anledningen till att den går magert på gas kan ha flera förklaringar. Lambdasonden kanske börjar bli lite vissen? Hur är det på Astran, har den MAP-sensor, MAF-sensor eller hur funkar den? För sitter det en MAF och du har vacuumläcka mellan denna och förbränningsrummet så kommer motorn gå magert. Nu är 7år lite kort tid för slangröta, men det kanske finns slangar som inte sitter ordentligt eller har lossnat när regulatorn byttes?

Vanligaste som läcker kylarvätska är dåligt åtdragna slangar följt av trasiga gavlar på kylet. Även stenskott etc kan ju om man har otur skada kylet.

Sen så varvade han den troligtvis inte sådär väldigt friskt. Det är bara det att du är ovan att höra varvtalet från din egen bil utanför kupén. Be frugan sätta sig i bilen och varva upp den till 5000rpm när du står utanför. Gärna med öppen huv.

Det finns, beroende på bilmodell etc, oftast inga inställningsmöjligheter för bränsleblandning på dagens bilar. Detta sköter bränslesystemet själv. Det enda som påverkar är olika sensorer, där lambdasond och MAF/MAP är de två som jag skulle börja kika på.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by hottuna »

Angående kylaren.
Vid besikningen hade motorn precis nåt upp till arbetstemperatur ca 85C (dvs kylaren var fortfarande kall antar jag )
Tokvarvning var för mig mellan 4000-5000rpm, jag stod bredvid och såg mätaren när han gjorde det.
Själva 4-gas mätningen gjordes senare på 2500rpm

Provade på jobbet att göra samma procedur, skillnaden vara bara att motorn och kylaren var garanterat varma.
Fick den att gå från 85C till 90C utan läckage och hörde att kylarfläkten startade.
Märkligt men jag får väl hålla uppsikt på detta, kan ju vara att någonstans så läcker det vid en viss temperatur/tryck.
Ska stanna på vägen till jobb i morgon efter ca 2km och försöka återskapa samma förhållande som hos bilprovningen

Angående lambdavärdet
Jag ska kolla över slangar eftersom dessa var som sagt bortplockade vid gastrycksregulator bytet.
Som jag förstår det så är lambdavärdet behandlat av ECU:n på tomgång dvs closed loop. ECU:n anpassar bränslemängden med input från bla lambdasensorn och MAF/MAP.
Men vid gaspådrag är det open loop och då kan ju slangläckor spöka eftersom ECU inte försöker korrigera värdet eller?

Jag ska prova att göra en 4-gas mätning på jobbet (har tillgång till det) både på tomgång och 2500rpm och se vilka resultat jag har.
Vid avläsning av OBDII uttaget (också jobbets maskin) fanns inga felkoder lagrade.

Det som talar emot slangläckage är att det skiljer mellan CNG lambda (1,07@2500rpm) och bensin lambda (1,02), båda värdena är höga så något galet är det.

Så min undran i första frågan är om CNG lambda skall vara 1,0 precis som bensin eller det ska vara skillnader pga bränslet beskaffenhet.
Återkommer med resultat från tester.

/Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by Rushdie »

Lambdavärdet skall alltid vara 1 vid stabilt varvtal i normala fall. Bränsletypen har ingen inverkan; Lambdasonden kommer att meddela aktuell blandning (bredbandslambdasond) eller om blandningen är mager eller fet. ECU:n ser då till att ändra blandningen, och slutresultatet skall vara lambda 1.

Vid fullgas (eller nära på) så kommer den dock frångå lambdareglering och feta upp blandningen för att få bättre effekt. På samma sätt som när bilen startats och lambdasonden inte nått arbetstemperatur. Vacuumläckor stör ECU:n både i open och closed loop. Mest påtagligt blir det i closed loop.

Lambdavärdet på bensin var ju inte så farligt, lite mager men inget katastrofalt. Inom gränsvärdet dessutom. Att lambdavärdet för CNG är högre är dock lite underligt. Den vanligaste orsaken till lambdavärden över 1 hos bilprovningen lär ju vara avgasläckage efter lambdasonden alternativt vacuumläcka efter MAP/MAF som inte regleras av ECU:n. Och då borde den gå lika magert på båda bränslena. Om det är separata ECU:er för bensin och gas, så kanske det är en vacuumläcka som bensin-ECU:n är bättre på att reglera bort än gas-ECU:n?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by hottuna »

Här kommer lite testvärden.
Jag kollade igenom lite snabbt i motorummet, inga lösa slangar.
Tack för tipset på avgasläckage, detta låter ju inte osannolikt eftersom inga lagrade felkoder hittades och motorn känns "normal".
Känns ju nu mer som tur att den gick genom bilprovningens nålsöga tidigare på morgonen

Motorn är servad för ca 400mil sedan och bör ha bra stift, filter och fräsch olja
Dock har tomgången de senaste halvåret varit lite fördröjt hög vid växling när motorn är kall.
Det blev ingen skillnad efter service

/Rikard
Attachments
4gas2.jpg
4gas2.jpg (27.29 KiB) Viewed 12258 times
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by hottuna »

Kollade igenom bilen i helgen.
Körde startgastricket för att leta vakuum läcker men hittade inga.
Däremot var det ett kraftigt avgasläckage precis i skarven innan ljuddämpare 1. Märkligt att bilprovaren inte hittade detta
Rostig avgasklammer som tappat spänsten, jag var överlycklig och trodde jag hittat felet.
När jag körde nya 4gas mätningar efter tätningen var lambdavärdet betydligt sämre.
Skit, skit, skit, skit...........
Jag kollade igen med OBDII scannern och lamda1 sonden hoppade mellan ca 0,3-0,8v växelvis och vad jag förstår så ska den pendla mellan rich/lean.
Lamda2 sensorn låg mycket lågt nära 0v vid motorbroms och upp mot 0,7v vid jämt gaspådrag vid 90km/h. Det indikerar på fet blandning?
Men 4gas-mätaren gav indikering på mager blandning.
Någon som har något tips. Fler läckor eller någon annan givare som spökar?

Jag ska försöka få något mjukvara som kan spela in värdena från scannern så att kan se värdena från olika givare samtidigt.
Attachments
4gas3.jpg
4gas3.jpg (28.38 KiB) Viewed 12232 times
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by AndersH »

Har du kollat att trycket ut från gastrycksregulatorn ligger rätt efter att du bytte den?

Om trycket är för lågt så borde väl det kunna leda till mager blandning vid körning på gas.
hottuna
Posts: 13
Joined: 2009-02-25, 15:01

Re: Ligger lambdavärdet högre på gas

Post by hottuna »

Gastrycksregulatorn levererades med testprotokoll så jag ska inte utesluta det men det ligger inte högst på listan.
Jag tror det är någon gemensam givare för både gas och bensin eftersom den går mycket magert på bägge bränslena men lambda2 sensorn indikerar på fet blandning. Jag får leta efter fler avgasläckage samt försöka leta efter börvärden på sensorer och kolla om de är rimliga.
/ Rikard
Opel Zafira -03
Skrurup södra Skåne
Post Reply