Emil

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Pro-Z
Posts: 1
Joined: 2010-06-16, 10:25
Location: Nyköping
Contact:

Emil

Post by Pro-Z »

Hejsan,

Jag är nyregistrerad här på forumet men har kört gasbil av och till i 3 år nu. Första bilen var en Volvo 850 på gas.
Jag är nu en av dom få som kör Volvo 940 på gas. Skönt med en bil med bakhjulsdrift som går att meka med. Är en märklig utrustningsnivå på denna bilen. Den har ECC, ABS, airbag och elspeglar, elstolar men inte elhissar.

Tidigare har jag kört och konverterat många bilar till/på etanol. I yngre dagar så konverterade jag bl.a en volvo 940 turbo till etanol och trimmade upp den till 400 hk. Kanske inte så soppasnålt men ändå inget nettotillskott i atmosfären.
Har även kört en Mercedes E500 -93a som konverterades till etanol. Effekten steg från 330 hk till 360 hk med V8 utan några andra ingrepp... mysigt.

I vardagen har jag alltid lågenergilampor, källsorterar, huset uppvärmt med bergvärmepump och varmvattnet värms med en frånluftspump. Skall även inom snar framtid investera i ett vindkraftverk och solceller (ja som ger ström).

Jag jobbar som konstruktör på ett mindre familjeföretag där vi gör arkitekt, konstruktions och tillverkningsritningar och även en hel del projekteringar och värmeberäkningar. Mestadels inom småhusindustrin. Våra största kunder är mycket miljömedvetna och vi jobbar ständigt för att få ner energiförbrukningen och med miljövänliga metoder. Ett par hus vi konstruerat är plusenergihus - dvs dom ger mera energi än vad dom gör av med.

På fritiden.. hum har inte mycket fritid längre... köra mc är kul, laga mat, film och musik... ja osv.

Få se hur aktiv man kommer vara här på forumet. Men jag hoppas att jag ska kunna bidra med något och kanske även få något tips.
Kör:
Volvo 940 1995 Biogas
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Emil

Post by Rushdie »

Shit pommes frites! Nu är 20% av Sveriges gas-940-förare representerade på forumet! :)

Angående utrustningen så är den 'standard' (inte som i 'bingo-lotto-snål-standard' utan extrautrustning, men inga skumma kombinationer). Att man har elhissar är kopplat till ECC:n. Finns/fanns inget behov av elhissar med ECC, därför är det vev. Sen är det en baggis att koppla in elhissar, då alla kablar etc är fördragna om du har elspeglar.

Vad är det för regnummer? Det räcker med första bokstaven och sista siffran för min del (A** **1)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Emil

Post by Johan »

Varmt välkommen! Kul med riktiga entusiaster
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Emil

Post by Wallander »

Varmt välkommen! Jag älskar gamla gasbilar, härligt med en till här på sidan!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Emil

Post by Hewey »

Varmt välkommen! Kanske du kan ge några trimming råd också för metan körning :)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply