Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Sven »

Jag tycker om att köra bil och tycker det är ett utmärkt fordon. Men sett utifrån växthuseffekten och att jordens energiresurser är ändliga, så är bilen inget lyckat transportmedel. Även om vi i en framtid skulle få fram eldrivna bilar, med miljövänligt producerad el och med motorer med mycket hög verkningsgrad, så skulle ändå dessa små fordon vara ineffektiva. De skulle kräva oerhört mycket mer energi/person än spårbundna, kollektiva transportmedel som tåg, tunnelbana, trådbussar och spårvagnar. Vi måste värna jordens och våra barns och barnbarns framtid och därför bygga ett samhälle och en infrastruktur som blir bättre på att hushålla med energiresurserna. Ur den synvinkeln är det tveksamt om t ex förbifart Stockholm ska byggas. Det är också tveksamt om resurserna räcker till om även invånarna i utvecklingsländerna skulle köra bil i samma omfattning som vi i västerlandet.

Det är möjligt att det kommer fram fantastiska tekniska lösningar som gör att det i framtiden går att driva en bil med bara någon procent av dagens energi. Men detta vet vi inte säkert, och därför måste vi tillämpa försiktighetsprincipen och hushålla med den energi vi har och förändra samhället så att vi både blir av med användningen av fossila bränslen och minskar vår totala användning av energi. Detta kommer sannolikt att kräva en mycket stor omställning. Att äga och köra bil kanske kommer att vara en raritet om 100 år. Bilkörning kanske blir en kort parentes i den mänskliga historien.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Danni »

Det var ett lagom luddigt inlägg i debatten :) Jag sätter emot på flertalet punkter. Bilar blir ett sämre och sämre alternativ för långa och medellånga distanser, men förblir ett helt överlägset alternativ på kortare sträckor och möjliggör en historiskt oöverträffad personlig frihet. Din vision förutsätter både att varken utvecklingen av bilarna själva eller av energiförsörjningen i det postfossila samhället kommer revolutioneras de närmaste hundra åren - och historien talar emot dig där. Jag tror helt tveklöst vi kommer ha bilar eller någon form av likvärdigt personligt transportmedel om hundra år.

Oavsett vad man tycker om ovanstående - känns det verkligen vettigt att tillämpa ett hundraårigt perspektiv när vi beslutar om infrastruktursatsningar idag? Historiskt har vägbyggen blivit omoderna på mycket mycket kortare tid än så, och utvecklingen går bara fortare och fortare. Jag tänker exempelvis på vår kära Tingstadstunnel här i Götet, som ansågs kraftigt överdimensionerad när den stod färdig 1968, men som sedan länge är hopplöst underdimensionerad.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Fred »

För mig är det mycket naivt att tro att bilen (eller motsvarande fordon) kan ersättas av kollektiva transportmedel och att den kommer vara borta inom 100 år.

Visst, det fungerar jättebra med kollektivtrafik för de som bor i närheten av dessa kommunikationer och bara åker till och från jobbet (som också ligger nära kommunikationen), men hur ska alla de som inte har en busshållplats, T-banestation eller tågstation inom gångavstånd göra? Hur ska de som inte jobbar "normala" tider, dvs alla som kanske behöver jobba långt in på kvällarna göra när bussarna slutat gå göra? Hur ska barnfamiljer som har ett barn på dagis, ett barn i skolan och mataffären på tre olika ställen göra? Hur ska människor som använder utrustning i sitt jobb göra? Hur ska människor vars jobb går ut på att besöka ett stort antal platser varje dag göra?

OM det var smidigare att ta bussen eller annan kommunikation skulle folk göra det! Allt snack om att folk tar bilen av lathet och bekvämlighet är så otroligt dumt! Jag är övertygad om att de som gör det är en väldigt liten del av de som sitter i köerna. Vi har bilar för att det är praktiskt och för att vi sparar tid i våra liv. Då säger bilmotståndarna, "Hur kan du spara tid när du sitter i kö i en timme?!". Jo, det kan vara så att jag under dagen ska till tandläkaren, på väg hem ska jag hämta barnen, storhandla på någon av stormarknadsplatserna och passa på att köpa nya skidor till vintern. Att göra detta via kollektivtrafik tar inte bara otroligt lång tid, det är dessutom fullständigt omöjligt!

Vi måste inse att våra storstäder aldrig kan tillgodose de transporter som krävs, varken privat eller yrkesmässigt, utan bilar! Landsbygden klarar sig än sämre utan bilen eftersom avstånden är för stora för att täckas in av kollektivtrafik.

Vi har valt att leva i ett samhälle som kräver personlig frihet och rörelseförmåga och att då börja jobba emot det är helt fel enligt mig. "Förbifart Stockholm" hade behövts stå klar för 20 år sedan och ju längre vi käbblar om den desto dyrare kommer den bli att bygga. Snart har Essingeleden nått sin livslängd (invigdes 1967) och finns då inget alternativ kommer Stockholm kollapsa. Essingeleden är Sveriges mest trafikerade väg och enda alternativet för de som behöver åka från Söder/österort till Norr/västerort är att köra rakt igenom vår huvudstads stadskärna!

Personligen anser jag att både förbifart OCH österled borde ha byggts för länge sedan. Stockholm är ganska unikt i sin geografi och därför måste man bygga vägnätet på ett unik sätt. Hindrar man biltrafiken hindrar man tillväxten och eftersom Stockholm står för en stor del av Sveriges tillväxt är detta en nationell fråga.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Sven »

Roligt med lite mothugg!

Fred, jag håller med om att det finns många tillfällen då bilen är det bästa färdmedlet. I t ex glesbygden är det svårt att ha en kollektivtrafik med tillräcklig turtäthet. I storstadsområden anser jag dock att kollektivtrafiken ofta är både snabbare och trevligare att åka med. Jag är stockholmare och tar inte bilen till jobbet, jag åker oftast T-bana och buss och kan då dessutom läsa tidningen eller en god bok.

Sedan några månader kör jag dock två dagar i veckan bil 7 mil till ett konsultjobb i Södermanland. När jag kör genom Södra Länken under Årsta och det står helt stilla eller går framåt i snigelfart och det tar upp till 30 minuter att färdas ett par km och jag ser alla andra personbilar och att det i minst 90% av dessa endast finns en person, då tycker jag att det vi bilister ägnar oss åt är rena vansinnet! Att sitta i bilköer är ett fullständigt slöseri med tiden! När detta konsultuppdrag tar slut efter 6 månader kommer jag inte att förnya det.

Jag har alltid, undantaget det beskrivna jobbet ovan, valt arbetsplatser som jag kunnat åka kollektivt till. Detta är naturligtvis inte möjligt för alla, så visst behövs bilen. Men i möjligaste mån ska det i storstadsregioner gå att färdas på ett snabbt sätt med kollektiva färdmedel till sitt jobb. Ett sätt att uppmuntra till mer kollektivt resande är att göra detta resande, som miljömässigt är helt överlägset privatbilismen, helt gratis.

Fred, du berör inte alls mina argument angående växthuseffekten och den ändliga energin. Jag tror helt enkelt att vi i framtiden kommer att bli tvungna att ändra vårt resande, vare sig vi vill eller inte. Vi människor har en enorm förmåga att anpassa oss efter omständigheterna, så jag tror inte att detta kommer att bli något problem.

Danni, du kanske har rätt vad gäller den tekniska utvecklingen av bilar och energiförsörjning, min poäng är att vi inte blint ska förlita oss på att det kommer tekniska lösningar, för om det inte gör det så är jordens klimat verkligt illa ute. Vad gäller växthuseffekten vet vi f ö inte säkert hur den kommer att påverka klimatet, det kan både bli värre eller bättre än vad som förutspåtts.

Danni, jag drog till med ett 100-årsperspektiv. Bilen kanske blir omodern ännu tidigare. Massbilismen har f ö inte särskilt gammal, den började efter andra världskriget dvs har funnits i lite drygt 60 år (i Sverige nyregistrerades f f g över 100 000 bilar 1954, och sedan dessa har antalet nyregistrerade bilar legat på ca 125 000 - 345 000 årligen. http://www.bilsweden.se/web/fordonsstat100603.aspx )
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Fred »

Sven,

Nu förstår jag plötsligt varför du resonerar som du gör. Du tillhör helt enkelt inte den grupp människor som verkligen behöver bilen och då är det ju lätt att säga att alla måste begränsa sitt bilkörande. För mig är det lite som att jag skulle säga att jag tycker vi kan sluta tillverka rullstolar. Jag klarar av att gå utan problem så därför behövs inte rullstolar. Lite tillspetsat givetvis... :wink:

Du är lyckligt lottad som bor så till att du kan ta dig till kollektivtrafik och att den tar dig till ditt jobb/att du kan välja och vraka bland jobb som ligger bra till. Trevligt också att du har råd att välja bort konsultjobb som inte passar dig. Jag har också en känsla av att du inte har småbarn som behöver hämtas och skjutsas till och från olika saker. Det är dock väldigt förmätet av dig att tro att alla har det på det sättet.

När det gäller växthuseffekten och den "ändliga" energin så är jag övertygad om att detta kommer lösas. Just dessa frågor har diskuterats länge men det är först de senaste kanske 10 åren som det verkligen tagit fart och över hela världen pågår massor av projekt och forskning. Idag är miljöforskning superhett och det talas om att vi på världens börser snart kommer se en boom lik IT-revolutionens dagar.

Att jag satte ordet "ändliga" inom citationstecken beror på att energin inte på något sätt är ändlig. Varje dag kommer ofantliga mängder solenergi till oss och det pratas om att solceller på bara en tiondel av Saharas yta skulle lösa hela Europas energibehov. Fusionsreaktorer är inte heller science fiction längre även om de ännu inte riktigt är kommersiellt användbara.

Jag är helt enig med dig om att vi måste ifrån fossilberoendet eftersom det är en ändlig resurs men ickefossila bränslen gör att vi inte behöver sätta upp en massa förbud mot bilar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by Sven »

Fred, jag anser att bilen fortfarande behövs, särskilt i glesbygd, men jag tror dess tid är utmätt. Jag anser absolut inte att bilen ska förbjudas.

Jag har barn, fyra stycken varav två förskolebarn och två i tonåren. Jag skjutsar en hel del, men skulle kunna använda kollektivtrafiken ännu mer. Jag är absolut lyckligt lottad som bor i Sveriges kanske bästa område vad gäller kollektivtrafik.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Bilen omistlig idag men som transportmedel ineffektiv

Post by track_snake »

Sven wrote:Fred, jag anser att bilen fortfarande behövs, särskilt i glesbygd, men jag tror dess tid är utmätt. Jag anser absolut inte att bilen ska förbjudas.

Jag har barn, fyra stycken varav två förskolebarn och två i tonåren. Jag skjutsar en hel del, men skulle kunna använda kollektivtrafiken ännu mer. Jag är absolut lyckligt lottad som bor i Sveriges kanske bästa område vad gäller kollektivtrafik.
------------------------------
I Stockholm kan man klara sig med kollektivtrafik i de allra flesta fall. Många i likhet med Sven skulle säkert kunna använda kollektivtrafiken i större utsträckning än nu också.

Ändå behövs vissa utbyggnader av biltrafiknätet. Förbifarten är en sådan, men jag anser att den bör kompletteras med bra kollektivtrafik. Troligtvis blir en spårförbindelse i Förbifartens läge för dyr, men busskörfält (BRT) som trafikeras av elektriska dubbelledstrådbussar av schweizisk typ skulle kunna vara ett bra alternativ. Man behöver inte egna körfält för bussarna hela vägen, däremot vid de knutpunkter och övriga hållplatser som passeras.

I glesbygd är situationen annorlunda. Om vi inte vill att glesbygden skall slå igen helt och hållet måste vi acceptera bilen där. Om det skall ske genom differenterade bil- och bränsleskatter har jag ingen uppfattning om. Inte finns det några alternativbränslen där heller (annat än E85 på en del håll).

mvh/track_snake
Post Reply