Valårssnack [var:Andreas Carlgren lovar nationell ...]

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Valårssnack [var:Andreas Carlgren lovar nationell ...]

Post by Sven »

Ur Alltommotor:

"Biogas är enligt forskarna det allra bästa biodrivmedlet. Miljöministern håller med och lovar att det inom kort kommer en nationell strategi för hur biogasen kan byggas ut. Hittills har det varit för små aktörer, säger han.

– Vi har redan satsat 175 miljoner kronor på fler tankställen. Trots upprepade förlängningar av ansökningstiden för att få del av dessa pengar har de inte utnyttjats fullt ut. Det beror på att det hittills varit för små aktörer som satsat. Vidare har vi avsatt 170 miljoner till teknikutveckling och 200 miljoner för gödselbaserad produktion, säger han.

– Vad som saknas är en nationell strategi, den måste fram. Det är en av huvudfrågorna i nästa period. Då ska vi ha ett mål för biogasutvecklingen med ett samarbete med en av de stora gasleverantörerna. Det krävs för att få igång distributionen."

http://www.dn.se/motor/2.2202/biogas-oc ... -1.1117001
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Ur samma artikel:
Andreas Carlgren: –Jag är den förste att vilja ersätta dagens skattebefrielse med ett system som etablerar prisskillnaden mellan bensin och biogas och etanol.
Detta har jag väntat på länge!! Milkostnaden är enligt min mening den absolut bästa moroten att få vanliga "Svenssons" att välja miljöbil, speciellt de som kör många mil per år. Andreas Carlgren har därför en smartare miljöstrategi än Maria Wetterstrand (MP) som ju tycker att "Milkostnaden skall hållas konstant [oberoende av bränsle]". :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by track_snake »

Visst är det bra. Men se på vad som hänt den senaste tiden. Etanolen var för ett halvår sedan dyrare än bensin (per mil) men är nu något billigare. Biogasen har blivit dyrare relativt bensin men är givetvis fortfarande billigare men skillnaden är mindre.

Tror därför inte ett dugg på reglerade priser. Det blir marknadskrafterna som styr. Och oljebolagens dunkla prissättning (dvs. biogaspriset följer till 90% bensinpriset i allmänhet).

mvh/track_snake
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Jimmy »

Ur Miljöpartiets valmanifest:
"Det ska vara billigare att köra på förnybara drivmedel än på bensin."
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Jag har skrivit detta tidigare men det tål att göras igen. Jag är helt övertygad om att Miljöpartiet inte anser att det är bilars utsläpp som är problemet utan det är själva bilarna som företeelse som ska bekämpas. Givetvis kan de inte skriva i sitt valmanifest att de vill ha bort alla bilar, det skulle ju vara det största politiska självmordet i världshistorien, så de friserar friskt sina åsikter för att lura till sig väljare. Detta är naturligtvis inte på något sätt unikt för MP men eftersom jag personligen hört MW säga det jag citerar ovan så kommer MP aldrig få min röst. Jag anser helt enkelt att bilen är otroligt viktig för vårt samhälle och när vi kommit till läget där utsläppen är minskade till i princip noll så är problemet ut världen!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Jag har också fått uppfattningen att Miljöpartiet hellre agerar efter mossiga, framstegsfientliga principer än efter praktisk verklighet. Hur kan de annars motivera sitt stenhårda kärnkraftsmotstånd? Nej, det är ett parti med en hård ideologisk drivning, och det är en ideologi som hade gjort Lenin stolt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by matsuda »

Fred wrote:Jag anser helt enkelt att bilen är otroligt viktig för vårt samhälle och när vi kommit till läget där utsläppen är minskade till i princip noll så är problemet ut världen!
Saken är väl den att miljöpartiet inte delar din framtidsvision. Hade de däremot gjort det hade det varit ganska roligt om de fortfarande inte tyckte om bilar.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Danni wrote:Nej, det är ett parti med en hård ideologisk drivning, och det är en ideologi som hade gjort Lenin stolt.
Ursäkta, men nu får du ge dig. Miljöpartiet har haft en del del flummiga åsikter, men har efterhand gjort sig av med en del av dessa. Idag är cirka 10% av Sverige befolkning beredda att rösta på dem, de är i opinionsundersökningar Sveriges tredje största parti. Att jämföra dem med Lenin och kommunistisk ideologi är oseriöst och onyanserat.

När det gäller deras inställning till gasbilar och biogas så ligger de dessutom i den absoluta framkanten.
Opel Zafira CNG -08
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Jimmy »

Fred wrote:Jag har skrivit detta tidigare men det tål att göras igen. Jag är helt övertygad om att Miljöpartiet inte anser att det är bilars utsläpp som är problemet utan det är själva bilarna som företeelse som ska bekämpas.
Jo, jag vet vad du tycker men jag håller inte med. Det finns naturromantiska bilhatare inom miljöpartiet men det finns även teknikvänliga realister, ställ frågan om bilens betydelse till Peter Eriksson och du får ett helt annat svar än det du har hört från Maria Wetterstrand.
Danni wrote:Nej, det är ett parti med en hård ideologisk drivning, och det är en ideologi som hade gjort Lenin stolt.
Jag väntar med spänning på fortsättningen!
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

matsuda wrote:Saken är väl den att miljöpartiet inte delar din framtidsvision. Hade de däremot gjort det hade det varit ganska roligt om de fortfarande inte tyckte om bilar.
Det var ett "understatement" om något! :lol:

I "stockholmstråden" länkade jag till den här artikeln. Där var den dock lite väl mycket OT men här passar den väldigt bra. Läs den och betänk en framtid med MP som majoritetsregering...läskigt... :cry:

Man måste givetvis vara medveten om att artikeln är skriven av någon som inte är politiskt neutral men författaren hävdar:
"Samtliga sakförhållanden i artikeln är baserade på faktiska förslag och visioner i MP:S partiprogram, valmanifest, budgetmotioner, partimotioner under mandatperioden och "Vår politik A–Ö" på partiets hemsida."


Huruvida detta stämmer fullt ut orkar jag inte kontrollera själv men att MP i grunden är bilfientliga, och inte utsläppsfientliga, är jag helt övertygad om! Jag är också övertygad om att många av deras anhängare är helt omedvetna om detta just för att ledningen är skickliga på att lägga ut rökridåer.

Sven,

Att 10% av befolkningen är beredda på att rösta på MP betyder inte att partiet har vettiga planer och framtidsvisioner om de får mandat i riksdagen. Innan jag hör Maria Wetterstrand dementera att hon vill ha bort bilar som företeelse så kommer MP, i mina ögon, förbli ett parti som i första hand är emot utveckling och döljer detta under den för stunden så populära miljöprofilen.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Jimmy wrote:Det finns naturromantiska bilhatare inom miljöpartiet men det finns även teknikvänliga realister, ställ frågan om bilens betydelse till Peter Eriksson och du får ett helt annat svar än det du har hört från Maria Wetterstrand.
Känns väldigt tryggt att lägga en röst på ett miljöparti där ena "partiledaren" vill avskaffa bilarna och den andre vill ha dem kvar... :roll:

Saken är den att jag absolut inte är emot ett miljöparti per se, men då ska det vara ett parti för miljön och teknikutveckling, inte ett parti emot samhällets utveckling och för återgång till bondesamhället där transporter ska ske med häst och vagn.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Stålis »

Intressant att Carlgren lovar förlängning av förmånsvärdesrabatterna:
DN wrote:En het fråga för alla aktörer på tjänstebilsmarknaden är vad som händer efter den sista december nästa år när skattenedsättningen för gas-, etanol-, hybrid- samt elbilar försvinner. Miljöministern ger klart besked att de ska förlängas.

– Jag ser tre avgörande huvudspår i miljöbilspolitiken; etanol, biogas och elbilar. Här vill jag se ett förmånssteg för elbilar som ska vara högre för biogas och etanol.

Lägger du in laddbara hybrider där också?

– Nej, enbart rena elbilar och de ska få högre nedsättning än nuvarande 20 och 40 procents reduktion som gäller för etanol och biogas.
... och dessutom en nationell strategi för biogasen:
DN wrote:– Vad som saknas är en nationell strategi, den måste fram. Det är en av huvudfrågorna i nästa period. Då ska vi ha ett mål för biogasutvecklingen med ett samarbete med en av de stora gasleverantörerna. Det krävs för att få igång distributionen.

Även om biodrivmedel fortsätter att vara begränsade komplement till bensin och diesel – och eldrift är vad som gäller på lång sikt – spelar de en viktig roll i omställningen av transportsektorn.
Om han med strategi menar det som energimyndigheten har presenterat i sin rapport, beställd av regeringen, så blir det förstås tunt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Visst har Miljöpartiet blivit mer rumsrena på sistone, precis som VP(K). Men det finns många, särskilt bland de aktiva inom partiet, som fortfarande har helt absurda åsikter som inte bottnar i något annat än motstånd mot framsteg och tillväxt och en önskan att vi alla kunde bo i träden, hålla hand och sjunga Kumbaya ihop.

Vad sägs om följande: http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=95834

Medan man kämpar för att tilltala den moderna storstadsmänniskan med en öppnare, friare politik, och tal om exempelvis grön skatteväxling (som i budgetmotionen visat sig innebära en högst ensidig växling) så visar den förda politiken på något helt annat. Förslaget om friår är nästan lika dumt som Vänsterpartiets ide om sex timmars arbetsdag med "bibehållen lön". Deras inställning till bilism och flyg är också talande (förbjuda allt inrikesflyg söder om Sundsvall, eller hur var det?). Jag vill inte se dem i närheten av regeringsposter.

Jag är ledsen, men 10% eller inte - Miljöpartiet är inte ett parti jag kan ta på allvar överhuvudtaget. Deras största väljargrupp är kvinnor 18-29 år, och med risk för att vara både nedlåtande och sexistisk på en och samma gång, så är min personliga erfarenhet av unga kvinnor som röstar på Miljöpartiet att de gör det för någon form av luddig feel-good-känsla i magen, och en tro att det kommer att rädda miljön och göra världen bättre, utan att överhuvudtaget vara insatta i den faktiska politiken. Och för att de vill ha "rättvisa", utan att ens försöka definiera vad som är rättvist.

Visst finns det trähattar inom alla partier, men mina pengar ligger på att ration av trähattar till vettiga människor är allra högst hos grönsakskommunisterna. Som Fred skrev här ovan så hjälper det föga att någon inom partiet kan föra en vettig diskussion om hur vi bäst löser de problem som bilismen faktiskt skapar, när andra skriker högljutt om att förbjuda bilism helt och hållet trots de gigantiska fördelar den också för med sig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Mycket bra skrivet Danni! Sidan du länkar till gav mig lite svindel faktiskt...speciellt när jag såg att det var ordföranden i MP Kristianstad som skrivit det!

Det är den här typen av uttalanden som "sipprar ut" som gör mig så skraj för MP. För det är tyvärr inte så, som du skriver Danni, att de "skriker högljutt" vad de verkligen tycker och tänker...utan de håller åsikterna inom den egna kretsen för att sedan fila till sina offentliga uttalanden så de inte är så iögonenfallande. De är ju inte dummare än att de vet att de skulle åka ut ur Riksdagen ögonaböj om "Svenssons" insåg vad de verkligen strävar efter...

En annan artikel, i DN denna gången: http://www.dn.se/sthlm/ingen-forbifart- ... -1.1111334
De rödgröna vill ha trängselskatt på Essingeleden redan i slutet av nästa år. Carin Jämtin och Miljöpartiets talesperson i trafikfrågor Karin Svensson Smith talar också om att tidvis stänga av körfält på Essingeleden.

– Det gjordes i Köpenhamn redan i mitten av 1990-talet. Då lärde sig folk att ”här ska man inte köra”, säger Karin Svensson Smith.
Detta för att minska trängseln i Stockholm... :shock: Vill vi verkligen ha ett samhälle där politiker "lär" folk vad de ska och inte ska göra genom olika straffskatter och förbud?!

Artikeln visar också hur Socialdemokraterna sitter i knät på MP och V fullständigt.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Jimmy »

Danni, jag är fortfarande nyfiken på vad du menar när du jämför MP med Leninism.

Jag släpper diskussionen här då vi är lite OT. Vi får nöja oss med att vi tycker olika och det är ju i grunden något bra.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by osh »

Nu vill jag inte lägga ord i Dannis mun, men vad jag tror han/hon menade var att fanatismen är liknande. Dvs att okritiskt tro på det som ledaren säger utan att ifrågasätta eller ens reflektera över det.
Så läste jag det. Inga paralleller i övrigt alltså.

Men Danni får väl själv svara på frågan framöver.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

osh wrote:Nu vill jag inte lägga ord i Dannis mun, men vad jag tror han/hon menade var att fanatismen är liknande. Dvs att okritiskt tro på det som ledaren säger utan att ifrågasätta eller ens reflektera över det.
Så läste jag det. Inga paralleller i övrigt alltså.

Men Danni får väl själv svara på frågan framöver.
Nej, nu känner jag mig lite massuppfittad. Vad jag främst menar är att fanatikerna verkar sträva efter ett totalitärt samhälle, där ett överordnat mål (i det här fallet miljön och klimatet) står högre än allt annat. Många av förslagen för att skapa detta samhälle skiljer sig föga från förslagen för att skapa ett kommunistiskt samhälle. Snacket om personliga koldioxidkvoter är mest talande. Bruket av skattehöjningar som det ständiga verktyget för att tvångsstyra folks beteende är också tydligt. Medborgarlön är ett definitivt steg i den riktningen. Friåret har jag redan nämnt i tråden. Det som verkligen förenar miljöpartisterna och kommunisterna är den genomgående synen på "tillväxt" som roten till allt ont. Det finns en rejäl romantisering av småskalighet och självförsörjande.

Att sen säga att det är Leninism är en rejäl överdrift. Men att säga att det är kraftigt vänstervridet, frihetsbegränsande, framstegsfientligt och människofientligt är ingen överdrift. "Melonpartiet - gröna på utsidan och röda på insidan."

Och jag är en "han", förresten :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Jag kan se många andra liknelser med det totalitära kommunistiska styret i MPs sätt att resonera. Folket ska inte fatta egna beslut, de ska läras [av partiledningen] att göra på "rätt sätt", alla ska göra på samma sätt, bo på samma sätt, resa på samma sätt...utom partitopparna, de ska kunna göra som de vill. Detta för att de vet bättre än den stora gråa massan.

Bra exempel på detta är ju Yvonne Ruwaida som tycker att alla ska tvingas åka kollektivt utom hon som ska åka taxi överallt. Hon har ju ett "så viktigt jobb att det motiverat". Maria Wetterstrand tycker att folk ska sluta använda flyget och i stället åka tåg när hon själv veckopendlar med just flyg till Finland där hennes partner bor. I en undersökning för nått år sedan, gällande riksdagsmännens/kvinnornas resvanor, visade det sig att de som hade flest fossilbränsleslukande bilar var just miljöpartister. Det finns massor av exempel på MPs maktfullkomliga ideologi. Den gråa massan ska tvingas göra en massa uppoffringar men inte partiledningen...likheterna är skrämmande tydliga...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

För att fylla på listan över hycklerier kan också nämnas Peter Eriksson som starkt kritiserade stadsjeepar medan han själv ägde en Hyundai Santa Fe.

Ywonne Ruwaida är för övrigt en människa som gör mig illamående så fort hon öppnar käften eller ens visar sig. Jag är inte någon som brukar ödsla tid åt att tycka illa om andra - jag brukar snarare ignorera de som jag har svårt att fördra. Även om jag ofta kan vara lite aggressiv och hetsig i tonen brukar jag kunna respektera mina meningsmotståndare. Men jag kan inte ignorera eller respektera henne hur jag än försöker. Jag tycker hon är en rakt igenom vidrig människa. Äcklig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Johan »

Jag har fått klagomål på att den här tråden har gått överstyr, både sakligt och OT. För min del är det ok att en tråd hamnar på ett sidospår så länge inte någon försöker diskutera det ursprungliga ämnet. Vi gör så att Sven som skapade tråden får sätta ner foten och säga till folk att dra till en ny tråd om han inte vill ha era MP-diskussioner här (jag kan splitta tråden i så fall).

Det är också ok för min del att spy galla över företeelser man inte gillar så länge man tar upp konkreta saker som andra kan svara på (vilket jag tycker man kan i inläggen här), men för den allmänna trivseln kan man ju ta ett djupt andetag och räkna till 10 innan man postar inlägg :wink: Kom ihåg att detta inte är ett privat samtal utan en diskussion som läses av ofta hundratals människor.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Mycket bra Johan! Jag tvekade lite att fortsätta linjen med MP men eftersom ingen verkar vilja diskutera ursprungstopic så anser jag också att det är OK att tråden spårar lite. Jag tycker också att urspårningen tar upp en viktig sak som på alla sätt berör det indirekta huvudämnet på detta forum, nämligen miljön.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by matsuda »

Danni wrote: Det som verkligen förenar miljöpartisterna och kommunisterna är den genomgående synen på "tillväxt" som roten till allt ont.
Men är då inte obegränsad tillväxt, som ekonomin bygger på, en utlösande faktor till miljöproblem?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Tillväxt innebär också teknologiska framsteg. Må hända att inom miljöområdet så ligger teknologierna steget efter miljöförstöringen för tillfället men det beror nog mest på att vi för några decennier inte hade en tanke på att det vi höll på med var skadligt. Nu har medvetenheten ökat massivt och därför anser jag att det finns gott hopp om att vi kommer finna teknologier som kan vända den negativa trenden. Dock kräver detta att framstegen inte hindras av bakåtsträvare, vilket MP i mina ögon är.

Det handlar om att se möjligheter istället för att bara fokusera på problemen. Ett av mina favoritcitat är av Robert F Kennedy:

"Some men see things as they are and say why. I dream things that never were and say why not"

Med andra ord: man kan sätta sig ned och gnälla över hur situationen är och fråga hur blev det så här, eller så låter man tankarna fara helt förutsättningslöst och försöker tänka ut saker som kan lösa problemen. Står man still och ser bakåt ser man inget nytt. Strävar man framåt kommer nya saker upptäckas och plötsligt hittar man den "heliga graalen".
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by osh »

MP - Melonpartiet var ju dagens roligaste. Den behåller jag.
Personligen skulle jag vilja tycka om MP då de ju har miljön i fokus, något som de flesta av oss här på forumet också har, annars hade vi nog inte kört biogasbil. Jag passade på att kolla upp några av de påståenden som kom upp och visst:
Maria flygpendlar till Finland
Peter kör en SUV
Men att MPartister har mest bensinslukande bilar hittade jag inget om.
Och Yvonne åkte massa taxi 1999, en fasligt massa, sjukt fult gjort men det var ändå 10 år sedan. Nu verkar hon ringa istället.

Hycklare är väl inte så svårt att hitta i något parti dock.
Göran (S) tyckte alla skulle stå i vårdkö. Slutade gälla när han blev sjuk.
Lite (FP) folk tycker man skall följa lagen, om man inte kan få titta på (S) intranät med valstrategier lite sådär vid sidan av lagen.
Några (M) killar ville bli valda och tyckte att demokrati kan åsidosättas lite för att "rätt" personer skulle komma in. Och vår utrikesminister tyckte att man kunde vara både minister och med i företag samtidigt.
Lars (V) gillar inte friskolor men har en dotter som går i en.
"Ursula" (C) tyckte att en bjudresa till fest i utlandet knappast kan ses som en muta.
Det finns hur mycket som helst. Ville bara ta upp några exempel, vi kan starta en egen tråd om hycklande politiker en annan dag.

Så, nu när vi har etablerat att det finns "skojare och lögnare" överallt, vilket parti tror vi gör mest nytta för miljön, både nu och framöver.
Centern (Carlgrens parti) var ju grönt förut men är nu det mest marknadsliberala och inte så grönt, eller?
Jag applåderar Carlgrens satsning, men är det inte både lite för sent och lite för lite?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

osh wrote:Så, nu när vi har etablerat att det finns "skojare och lögnare" överallt, vilket parti tror vi gör mest nytta för miljön, både nu och framöver.
Jag är den första att skriva under på att politikerkåren i Sverige (och övriga världen) består av många "skojare och lögnare", men även människor faktiskt. Och vi vet alla att det är mänskligt att fela.

Min poäng är dock mer när det gäller ideologin inom MP. Jag anser att MP inte står för individens frihet och egna val, de anammar piskan istället för moroten och de är framstegsfientliga. För mig är detta kontraproduktivt i kampen för miljön. Därför tror jag INTE att MP gör mest nytta för miljön, varken nu eller i framtiden. Tvärt om tror jag att de skadar miljöarbetet. Dessutom är jag, som jag redan uttryckt, övertygad om att det finns en dold agenda inom MP. En agenda som skulle sudda ut MP fullständigt om den kom ut i det offentliga ljuset. Detta oroar mig inte, eftersom dolda agendor historiskt sett alltid kommit fram till slut med självutrensning som följd även om de som haft den dolda agendan lyckats komma till maktställning.

Rabiata och fanatiska åsikter har aldrig lyckats åstadkomma förbättring. Öppen dialog och positiv inställning kan däremot förflytta berg.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply