Ny medlem... Bi-fuel Maniac!!

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Ny medlem... Bi-fuel Maniac!!

Post by BifuelManiac »

Hej!
Det här forumet verkar inte så där enormt sprudlande av aktivitet men jag tar och lägger upp ett konto ändå.. :lol:
Till skillnad från er andra (???) är jag boendes i Sthlm.

Har för inte så länge sedan införskaffat en V70 Bi-fuel av äldre modell!
Min förra bil, den soppaslukande amerikanaren, fick till slut ge vika då jag faktiskt behöver en mindre och smidigare bil. (Av samma skäl, och av ren snålhet också antar jag..hrmm, så blev det gamla v70 och inte nya. Den är ju något bredare som bekant).

Anledningen till V70 är att Volvo under många år satsat på bi-fuelteknik, annars hade jag valt en annan bil.
Personligen tycker jag att bensinbilar känns väldigt 1900-tal.. dvs tekniskt sett utdaterade. Som inbiten bilist vill jag fortsätta köra bil i detta århundrade men osäkerhet kring oljetillgångarna samt vissa säkerhetsaspekter runt områdena där oljan kommer ifrån gör att jag ser mycket positivt på att avveckla oljan till förmån för biobränslen. Sedan är det ju en enorm bonus att biogasförbränning i princip inte släpper ut några miljögifter överhuvudtaget.. Nog för att moderna bensinbilar har blivit avsevärt renare de senaste 30 åren men inga utsläpp alls är ju bättre än små utsläpp.. :wink:
Tillägger f.ö. att jag definitivt inte är någon miljöpartist och anser det lite tråkigt att de s.a.s. skall ha "patent" på dessa frågor...
Fast... vid närmare eftertanke är jag nog rätt miljömedveten trots allt.. flyger sällan, åker sällan båt, återanvänder papper som ingen annan ( 8) ) och försöker välja så lokalt producerade livsmedel det bara går..

Nåväl, v70'n fungerar ok..förutom lite ryckig gasdrift..(hmmm)..
Väntar fortfarande på att biogaspumpen vid hemma-macken skall bli färdigbyggd, tankar lite längre bort undertiden...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Varmt välkommen!

Aktiviteten är inte alltid så hög, men det finns ett litet gäng som hela tiden läser forumet och som brukar kunna svara på de flesta frågorna när de dyker upp.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja, hej och välkommen.
Visst finns det stockholmare här. Jag är en av dem och äger också en lite äldre bil, en Opel Astra -99, konverterad -00. Även om det inte drösar in meddelanden, så tror jag säkert att du kommer att hitta en hel del intressanta inlägg, Det finns bla några ämnen som berör just Stockholm.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Kul med en Stockholmare till,

Jag räknar mig som sådan, Huddinge ligger ju i "storstockholm".
Och eftersom Huddinge inte har någon egen biogasmack, är jag "tvingad" att tanka i Stockholm än så länge :wink:
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Ok.. det var tydligen stockholmare här redan.. :oops: Det missade jag...

I och med utbyggnad och kompressorbyten under de kommande månaderna tror jag starkt på Stockholm som biogas-region!
Till skillnad från västra och södra Sverige, där naturgas utgör en stor del av gasdistributionen, så är det 100% biogas här uppe...har jag fått för mig i varje fall..jag kan ha tok-fel.. :?:
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

BifuelManiac wrote: Till skillnad från västra och södra Sverige, där naturgas utgör en stor del av gasdistributionen, så är det 100% biogas här uppe...har jag fått för mig i varje fall..jag kan ha tok-fel.. :?:
I Kristianstad och Eslöv (som båda har egnen biogasproduktion) är det 100% biogas. Även i övrigt ökar biogasinblandningen och är nu över 50%, det finns en blänkare om det på http://www.fordonsgas.se/ Klicka på Nyheter i rutan nere till vänster, i rutan som kommer upp står det under "2006-07-04 Biogas mycket populärt som fordonsbränsle"
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Låter bra.

Noterade också bland nyheterna att gamla bi-fuels har fått "upprättelse" då dessa var registrerade som gasol-bilar men nu är reggade som naturgas som alt. bränsle... jag som faktiskt ratade flera gamla bilar just av detta skäl...trodde att det var 1:a gen. bi-fuel LPG-bilar!!
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja, jag såg också det där om felklassningen av äldre gasbilar. Det är ju ganska bedrövligt att det skötts så slarvigt och okunnigt, liksom det nyare problemet med felklassade V70. Skönt att det rättas till i alla fall.
marting
Posts: 5
Joined: 2006-11-08, 22:55

Post by marting »

Hej hur är den gamla modllen?? Är den driftsäker osv?? Jag hittar inga tester!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag skrev ett kort svar till dig på:http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=242

Beträffande tester av gamla V70 finns det en uppsjö, dels på nätet men även om du beställer arkiv-artiklar från biltidningar. Där kan du ju dessutom ha turen att hitta test av just Bi-fuelversionen.
I övrigt är det samma som V70 bensin.
Post Reply