Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post Reply
Josef
Posts: 3
Joined: 2010-04-03, 23:48

Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Josef »

Hej!

Jag är på jakt efter en gasbil och har kollat Volvos S60 Bi-fuel 06/07.

Men nu har jag upptäckt att det även tillverkades ett antal S80 bi-fuel några år.

Men jag har svårt att hitta information om vilka årsmodeller den finns i.

Senaste jag har hittat är från 2005, men det verkar inte finns så många på marknaden jämfört med S60.

Vet någon vilka år S80 bi-fuel tillverkades och om det är några skillnader mellan årsmodellerna isåfall.

Vilken modell skulle ni rekommendera, S80 eller S60, skillnader/likheter, är det någon som äger någon av dessa som kan ge ett omdöme?

Tacksam för tips o råd inför framtida köp.

mvh

Josef, Göteborg-Hisingen
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Göran »

Hej Josef
S80:n fanns i gasutförande fram till första generationen S80 lades ned det du gissar 2005 förefaller rimligt. Jag tror den kom samtidigt som V70:n generation2 kom som gas dvs runt 01,02 (detta är dock en gissning den kan ha funnits som gas redan från första årsmodellen (98-99).

S80:n är en riktigt rymlig bil jämfört med S60:n. Så vill du ha gott om utrymme skall du definitivt leta efter en S80.
S60 skall vara en lite sportigare och körgladare bil enl. Volvo själva.

Som kuriosa kan nämnas att det även går att hitta enstaka S40 V40 gamla generation som gasbil.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Josef
Posts: 3
Joined: 2010-04-03, 23:48

Re: Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Josef »

Göran wrote:Hej Josef
S80:n fanns i gasutförande fram till första generationen S80 lades ned det du gissar 2005 förefaller rimligt. Jag tror den kom samtidigt som V70:n generation2 kom som gas dvs runt 01,02 (detta är dock en gissning den kan ha funnits som gas redan från första årsmodellen (98-99).

S80:n är en riktigt rymlig bil jämfört med S60:n. Så vill du ha gott om utrymme skall du definitivt leta efter en S80.
S60 skall vara en lite sportigare och körgladare bil enl. Volvo själva.

Som kuriosa kan nämnas att det även går att hitta enstaka S40 V40 gamla generation som gasbil.
Tack, ja utrymmet i baksätet är ju ganska begränsat, har provsuttit en S60. De senaste S60 ska ha krängningshämmare som gör den trevligare på vägen.
Saknar S80n detta?

Fler som har synpunkter?
Svårt att hitta S80 bi-fuel, ofta högmilare dessutom... får se om man kan hitta någon S80 att provköra, ska förhoppningsvis hinna provköra S60 i veckan.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Göran »

Hej igen Josef
Hittade lite matnyttigt på Volvos hemsida.
Här kommer länken.
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... /info.aspx

Hoppas du får lite svar på frågorna här, annars kanske våra vänner på http://www.jagrullar.se/ kan hjälpa dig det finns en hel del matnyttigt där också.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Fred »

Josef wrote:Svårt att hitta S80 bi-fuel, ofta högmilare dessutom...
Det är väl generellt så att många begagnade S80 är just långmilare, oberoende av bränsle. De köps ju ofta av folk som kör långa sträckor då det är en ganska utpräglad landsvägsvagn.

Om du gillar att fixa lite med bilen själv och känner att ett forum (som jagrullar.se som redan nämnts) så kommer du få mycket mer hjälp med en S60 än en S80. Jag har hängt aktivt på jagrullar.se och svxc.se under två års tid och det märks tydligt att det inte är många som har S80 där. V70 och S60 dominerar kategorin fullständigt.

Sen kan man kanske säga att S80 oftare är "gubbkörda" än S60...sen om det är negativt eller positivt får man själv avgöra... 8)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Josef
Posts: 3
Joined: 2010-04-03, 23:48

Re: Volvo S60 kontra S80 bi-fuel?

Post by Josef »

Göran wrote:Hej igen Josef
Hittade lite matnyttigt på Volvos hemsida.
Här kommer länken.
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... /info.aspx

Hoppas du får lite svar på frågorna här, annars kanske våra vänner på http://www.jagrullar.se/ kan hjälpa dig det finns en hel del matnyttigt där också.

Tack för tips o länk. Intressant fakta men det stod inget direkt om vilka årsmodeller som fanns i bi-fuel utförande.

Ställde samma fråga samtidigt i jagrullar-forumet men har ej fått svar än.

Det känns som det lutar mer o mer åt en S60 bi-fuel från 2007, ska bara försöka spara ihop till 20%...
Post Reply