Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Hej hopp allesammans.
Jag har länge klurat på biogas. Inom släkten predikas det från en annan bok, elbilar. Jag kör längre sträckor än vad elbilar i dagsläget klarar av. Således är biogas bättre för min del, dessutom får man lite spillvärme till vindruta och frusna fötter. Finns en rad andra fördelar för samhället som självhushållning och minskade transporter.
Nåväl nu till saken. Jag har en gammal Volvo 244 (sedan) med förgasarmotor som står. Den är skattefri så jag tänkte att man kunde utforska biogasens värld med den. Att köpa en färdig bil är inte lika kul, dessutom skulle den gamla skorven behöva en liten översyn.
Motorn är en B21A, vilket jag tänkte borde vara både enklare och billigare att konvertera än elektroniska insprutsmotorer. Eller har jag fel kanske? Jag tror knappast den omfattas av några EU byråkratiska "helbilsgodkännanden" eller dylikt heller. Så frågan är var jag kan få tag på regulator, tank och slang, kanske en färdig sats. Prisbild? Kom med idéer eller förslag. Är som bilen helt grön på området.
Jag har länge klurat på biogas. Inom släkten predikas det från en annan bok, elbilar. Jag kör längre sträckor än vad elbilar i dagsläget klarar av. Således är biogas bättre för min del, dessutom får man lite spillvärme till vindruta och frusna fötter. Finns en rad andra fördelar för samhället som självhushållning och minskade transporter.
Nåväl nu till saken. Jag har en gammal Volvo 244 (sedan) med förgasarmotor som står. Den är skattefri så jag tänkte att man kunde utforska biogasens värld med den. Att köpa en färdig bil är inte lika kul, dessutom skulle den gamla skorven behöva en liten översyn.
Motorn är en B21A, vilket jag tänkte borde vara både enklare och billigare att konvertera än elektroniska insprutsmotorer. Eller har jag fel kanske? Jag tror knappast den omfattas av några EU byråkratiska "helbilsgodkännanden" eller dylikt heller. Så frågan är var jag kan få tag på regulator, tank och slang, kanske en färdig sats. Prisbild? Kom med idéer eller förslag. Är som bilen helt grön på området.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Fint projekt, sånt här gillar jag
Jag vet att jag varit inne på en svensk sida som har gasdelar men hittar den inte nu. Någon annan kanske vet vilken jag menar?
Google gav i alla fall ett företag som kanske kan hjälpa till:
http://www.litswed.se/
Jag vet att jag varit inne på en svensk sida som har gasdelar men hittar den inte nu. Någon annan kanske vet vilken jag menar?
Google gav i alla fall ett företag som kanske kan hjälpa till:
http://www.litswed.se/
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Blir det inte lite knepigt vid byte av bränsle (gas/bensin) under gång med en förgasare? En insprutningsmotor har ju elektriskt styrda insprutsventiler som enkelt kan styras av/på.
Jag vill inte slänga grus i maskineriet men det låter som ett tämligen komplicerat (men intressant!) projekt.
Jag vill inte slänga grus i maskineriet men det låter som ett tämligen komplicerat (men intressant!) projekt.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Precis min tanke. Största problemet ligger i att det just är en förgasare. Så jag måste ha en lämplig sak som blandar gas och luft, istället för bensin. Går det använda samma som till Gasolbilar, trots biogasens högre tryck? Sedan en ny elektronisk fördelare hade nog gjort susen likaså.
Visst bilskrället är trött och rör sig graciöst som ett kassaskåp i fartvinden. Men hade jag varit kräsen hade jag kört något annat.
Visst bilskrället är trött och rör sig graciöst som ett kassaskåp i fartvinden. Men hade jag varit kräsen hade jag kört något annat.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Kanske menade du http://www.brcgas.se/? Deras italienska moderbolag verkar ha utrustning även för förgasarmotorer: http://www.brc.it/getcontent.aspx?t=1&nid=192&lang=en. Italienarna har hållit på med naturgas ganska länge.Wallander wrote: Jag vet att jag varit inne på en svensk sida som har gasdelar men hittar den inte nu. Någon annan kanske vet vilken jag menar?
Google gav i alla fall ett företag som kanske kan hjälpa till:
http://www.litswed.se/
Även Landi Renzo ser ut att ha sådana system, men jag vet inte om de har nån svensk importör: http://www.landi.it/layout.jsp?idz=1009 ... 164&lang=3 (min Astra har en gastrycksregulator från Landi Renzo).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Yes, där har vi det nog.Stålis wrote:Kanske menade du http://www.brcgas.se/? Deras italienska moderbolag verkar ha utrustning även för förgasarmotorer: http://www.brc.it/getcontent.aspx?t=1&nid=192&lang=en. Italienarna har hållit på med naturgas ganska länge.Wallander wrote: Jag vet att jag varit inne på en svensk sida som har gasdelar men hittar den inte nu. Någon annan kanske vet vilken jag menar?
Google gav i alla fall ett företag som kanske kan hjälpa till:
http://www.litswed.se/
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Stort tack Stålis!Stålis wrote:Kanske menade du http://www.brcgas.se/? Deras italienska moderbolag verkar ha utrustning även för förgasarmotorer: http://www.brc.it/getcontent.aspx?t=1&nid=192&lang=en. Italienarna har hållit på med naturgas ganska länge.
Även Landi Renzo ser ut att ha sådana system, men jag vet inte om de har nån svensk importör: http://www.landi.it/layout.jsp?idz=1009 ... 164&lang=3 (min Astra har en gastrycksregulator från Landi Renzo).
Landi fann jag också när jag sökte. Var dock lite osäker på förgasarbiten som du själv nämner. Att de inte skulle ha någon importör är inget besvär. Brukar gå bra att beställa från utlandet så länge man inte väljer DHL eller UPS, så är det inte sönderslaget när det kommer fram. Ska kika närmare på BRC hur det blir med montering och om man behöver göra en jänkarbula i motorhuven.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Snackade med http://www.konvegas.se/ på Elmia i helgen, de hade också gasdelar.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Skickade e-post till BRC i sverige men har itne fått svar på ett par dagar nu. Antingen letar de rätt på passade utrustning eller så tar de inte det på allvar. Man kanske får det snabbare och billigare direkt från Italien?
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Glöm inte att sätta dit en fräsch katalysator också. En gammal Volvo-motor med förgasare är väl inget under av effektiv förbränning och utsläpp av stora mängder oförbränd metangas genom avgasröret kan ju förta hela miljönyttan med att använda biogas som drivmedel.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Verkar lite lurigt med gas på en en förgasarbil. Inte det att det skulle bli strul (hur många miljoner sådana fordon rullar inte i gamla öststater?). Men den lär nog vara lite lurig att ställa in precis och få allt bra. Dessutom så ska förgasaren vara vettig, och att renovera en gasförgasare kan nog ge lite huvudbry.
Jag föreslår lambda + MAP-sensor och insprutning på det. Kanske göra det enkelt för sig och hysta i en b230?
CNG-spridare går på cirka 500kr+ dock. Men fyra sådana kopplade till en tryckregulator (typ någon begagnad necam, eller nåt italienskt: http://www.tomasetto.com/a_ENG_97_1.html ), en tank och lite krimskrams kopplat till Megasquirt så borde det gå att få det bra.
Fördelen med att köra insprut är att det finns billiga konfigurerbara EFI-styrenheter (typ Megasquirt) som du enkelt kopplar ihop med spridare. Och då det finns bra spridare till CNG, blir det i princip ingen skillnad mot flytande bränsle. Lambda, MAP, hallgivare, temp etc kopplar du in i Megasquirten. Enda som kan bli lite knepigt är just kopplingen tank->tryckregulator(er)->DFCO.
Dessa dårar kanske kan fixa fram lite delar: http://www.gaspro.no/
Jag föreslår lambda + MAP-sensor och insprutning på det. Kanske göra det enkelt för sig och hysta i en b230?
CNG-spridare går på cirka 500kr+ dock. Men fyra sådana kopplade till en tryckregulator (typ någon begagnad necam, eller nåt italienskt: http://www.tomasetto.com/a_ENG_97_1.html ), en tank och lite krimskrams kopplat till Megasquirt så borde det gå att få det bra.
Fördelen med att köra insprut är att det finns billiga konfigurerbara EFI-styrenheter (typ Megasquirt) som du enkelt kopplar ihop med spridare. Och då det finns bra spridare till CNG, blir det i princip ingen skillnad mot flytande bränsle. Lambda, MAP, hallgivare, temp etc kopplar du in i Megasquirten. Enda som kan bli lite knepigt är just kopplingen tank->tryckregulator(er)->DFCO.
Dessa dårar kanske kan fixa fram lite delar: http://www.gaspro.no/
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Sätta i en katalysator hjälper knappast mot metanet. Katalysatorns uppgift är att minska kolväten och kolmonoxid. Läcker det, ja då sänker sig en pikant doft över nejden. Nu är det inte heller för "miljönyttan" jag tänkte göra detta utan mer som proof of concept eller allmänt tidsfördriv.
Vad jag har förstått är insprut ingen bra idé i detta fall. Då man enligt EU inte får sätta in nyare grejer i äldre bilar. Fråga mig inte varför, har den inte insprut så får den tydligen inte ha det. Någon med mer kött på benen kanske kan upplysa vad som gäller i detta fall.
Insprut kan vara mer intressant om jag hittar en lastbilsregistrerad herrgårdsvagn. Så kan man gömma tuberna under lastgolvet bakom förarstolarna.
Vad jag har förstått är insprut ingen bra idé i detta fall. Då man enligt EU inte får sätta in nyare grejer i äldre bilar. Fråga mig inte varför, har den inte insprut så får den tydligen inte ha det. Någon med mer kött på benen kanske kan upplysa vad som gäller i detta fall.
Insprut kan vara mer intressant om jag hittar en lastbilsregistrerad herrgårdsvagn. Så kan man gömma tuberna under lastgolvet bakom förarstolarna.
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Ledsen, har varit lite frånvarande. Verkade inte vara någon gasfirma som var sugen på detta riktigt. Dessutom sålde jag bilen för en vecka sedan.
Jag har dock en insprutar-Volvo som är lastbilsregistrerad, vilket skulle kunna bli ett bra objekt i framtiden. Men det börjar dessutom lägga sig mjäll på marken och jag lider av kronisk garagebrist. Men jag har gett mig tusan på att jag ska ha en hemmasnickrad gasbil. Men när så sker vet jag ej. Man kanske kan ragga upp någon bra begagnad utrustning?
Jag har dock en insprutar-Volvo som är lastbilsregistrerad, vilket skulle kunna bli ett bra objekt i framtiden. Men det börjar dessutom lägga sig mjäll på marken och jag lider av kronisk garagebrist. Men jag har gett mig tusan på att jag ska ha en hemmasnickrad gasbil. Men när så sker vet jag ej. Man kanske kan ragga upp någon bra begagnad utrustning?
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
En idé skulle ju vara om du hittar en BiFuel på skroten så kan du flytta över hela systemet med motor och allt till din bil.
-
- Posts: 37
- Joined: 2007-08-07, 15:48
- Location: Linköping
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
I ditt fall tycker jag inte ombyggnad från förgasare till insprutning borde vara ett problem, eftersom jag gissar att det handlar om en 240 och att man därmed kan bygga om med begagnade originaldelar från ett utförande till ett annat (t ex från 240 DL till GLT för att tala modellspråk). Det finns mycket matnyttigt i ämnet ombyggda bilar på http://www.sfro.com och jag tycker definitivt att du ska kolla där. Där får du också fingervisningar om ifall ditt projekt närmar sig gränsen för "Ombyggt fordon" eller om det borde räcka med en vanlig regbesiktning för att få in B21E (eller varför inte leta upp en B230F istället) i papperen.Limpan wrote:Sätta i en katalysator hjälper knappast mot metanet. Katalysatorns uppgift är att minska kolväten och kolmonoxid. Läcker det, ja då sänker sig en pikant doft över nejden. Nu är det inte heller för "miljönyttan" jag tänkte göra detta utan mer som proof of concept eller allmänt tidsfördriv.
Vad jag har förstått är insprut ingen bra idé i detta fall. Då man enligt EU inte får sätta in nyare grejer i äldre bilar. Fråga mig inte varför, har den inte insprut så får den tydligen inte ha det. Någon med mer kött på benen kanske kan upplysa vad som gäller i detta fall.
Insprut kan vara mer intressant om jag hittar en lastbilsregistrerad herrgårdsvagn. Så kan man gömma tuberna under lastgolvet bakom förarstolarna.
Vill du ha lite mer frihet vad beträffar avgasregler så börja bygg på en 240 -75 istället för senare årsmodeller.
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79
Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Re: Konvertera gammal förgasar-Volvo.
Tack och kul namn CarlBurator.
Det vore helt klart smidigast att välja bil efter regelverk. Jag tycker att en registreringsbesiktning borde räcka vad jag kan läsa. Det blir svårare ju nyare bilen blir uppenbarligen. Då hamnar man helt i tillverkarens händer för helbilsgodkännanden. Vet att Volvo inte verkar så pigga på detta längre, vilket gör det störtomöjligt att lastbilsregistra dem. Norrmännen verkar inte så glada över det.
Det vore helt klart smidigast att välja bil efter regelverk. Jag tycker att en registreringsbesiktning borde räcka vad jag kan läsa. Det blir svårare ju nyare bilen blir uppenbarligen. Då hamnar man helt i tillverkarens händer för helbilsgodkännanden. Vet att Volvo inte verkar så pigga på detta längre, vilket gör det störtomöjligt att lastbilsregistra dem. Norrmännen verkar inte så glada över det.