V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Stålis »

Botaniserade lite på Blocket och konstaterade att Stadspartner i Linköping, som också konverterar nya V70 till gasdrift verkar ha en säljkanal via en den lokala bilhandlaren AllCars.

Just nu finns det 8 st nya V70 2.5 FT Biogas (med och utan automatlåda) som verkar vara klara för leverans. Enligt uppgift har de "bara" 8 cm förhöjt lastutrymme (jämfört med AFV:s 15 cm). Räckvidd på gas, ca 30 mil.

http://www.blocket.se/ostergotland?q=V70+2,5FT+BIOGAS

http://www.tekniskaverken.se/stadspartn ... rsonbilar/

EDIT: Uppdaterade länken till Stadspartner.
Last edited by Stålis on 2010-04-28, 13:33, edited 1 time in total.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Nolltrefem
Posts: 4
Joined: 2010-01-14, 23:48

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Nolltrefem »

Förhöjningen av i bagaget ser onekligen betydligt lägre ut än i den AFV jag har beställt , vet du eller någon annan hur de har löst det med gastankarna utan att bygga så mycket på höjden.

//Nolltrefem
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Stålis »

Nolltrefem wrote:vet du eller någon annan hur de har löst det med gastankarna utan att bygga så mycket på höjden
Nej jag vet inte, men det är nog bara att ringa Stadspartner eller deras partner BRC Gas och fråga.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by avozetta »

Kan de ha nyttjat reservhjulsbaljan tro? För det är väl ett riktigt reservhjul till den fabriksmonterade etanolversionen?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by korven »

Hej

Golvet i Volvo AFv är inte alls så illa som alla säjer, jag får plats med allt som jag behöver ikl barnvagn. Och ärligt talat, hur ofta använder man egentligen hela bagaget?? Inte speciells ofta alls, allting beror ju på hur man packar.

Tycker förövrigt att AFV bilen är kanon, måste ju tänka på bilen som helhet och inte bara se problemen. Den har ju fortfarande kvar samma köregenskaper och samma säkerhet som den vanliga V70n största skillnaden är att att denna är väldigt miljövänlig!!! Är nog svårta tt hitta nån likvärdig bil som slår AFV:D
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Danni »

korven wrote:Tycker förövrigt att AFV bilen är kanon, måste ju tänka på bilen som helhet och inte bara se problemen. Den har ju fortfarande kvar samma köregenskaper och samma säkerhet som den vanliga V70n största skillnaden är att att denna är väldigt miljövänlig!!! Är nog svårta tt hitta nån likvärdig bil som slår AFV:D
Jag tror helt säkert att den är kanon, men jag tror ändå att du har fel i det sista du skriver :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by korven »

vad är det som skulle vara bättre då? Finns ju ingen bil som är likvärdig med Volvo V70 Afv som går på gas, eller har jag fel??
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Stålis »

korven wrote:vad är det som skulle vara bättre då? Finns ju ingen bil som är likvärdig med Volvo V70 Afv som går på gas, eller har jag fel??
Det skulle vara den här då. Fast jag misstänker starkt att Danni syftar på en viss tysk modell...
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Danni »

korven wrote:vad är det som skulle vara bättre då? Finns ju ingen bil som är likvärdig med Volvo V70 Afv som går på gas, eller har jag fel??
Nu riskerar det här förstås att urarta till en total min-pappa-är-starkare-än-din-diskussion, men jag är villig att ta den risken ;) Jag gillar själv Volvo väldigt mycket. Min förra bil var en Volvo. Min pappa kör Volvo och har gjort det rätt länge nu. Hade Volvo fått tummen ur arslet och fått ut den här modellen på marknaden till förra våren så hade jag garanterat kört den nu.

Men Passat EcoFuel vinner den här ronden i min mening. Saker som talar för Passat:

+ Mycket längre räckvidd på gas
+ Mycket lägre bränsleförbrukning
+ Mer lastutrymme
+ Underbar DSG-låda
+ Överlägsen ekonomi - lägre inköpspris, billigare tillval, lägre driftskostnader
+ Roligare att köra (även om vi jämför två klumpedunser här)

På minussidan kan jag komma på följande:

- Tråkigare design än V70, och modellen känns lite gammal nu (även om R-line är en rejäl förbättring)
- Komfortrundan tillhör nog med knapp marginal V70, även om jag föredrar Passatens hårdare stolar på långfärd
- 50 hk mindre vid gaskörning - men min erfarenhet av Volvos femmor och automatlådor säger att en Passat med DSG-låda kommer upplevas som bra mycket rappare än V70n.

När jag väger samman det här kan jag inte se att jag skulle välja en V70 AFV före en Passat EcoFuel om jag skulle köpa nytt idag. Vad är det du tycker att V70 AFV har som gör den överlägsen Passat EcoFuel?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by korven »

Kan förstå vissa saker angående Passat/Volvo AfV, men tycker ändå att Volvon vinner. Inte jätte stor skillnad i pris och tycker att Volvo AFV har betydligt mycket bättre komfort, köregenskaper, säkerhet mm som väger upp det.

Tror även att Volvon är betydligt mycket bättre rent kvalitets mässigt då jag vet att Passaten har mycket problem efter att man kört ett par hundra mil. Har läst att bilen stannar, låter, får byta ut delar till gas systemet och även att motorn helt enkelt inte är tillräckligt bra för att kunna köras på gas, den klarar helt enkelt inte av det i längden. Tror inte att Volvo skulle släppa nått som inte är bra, där av mitt val av bil. men som sagt smaken är som baken och tur är väll de :D :D
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by korven »

Kollade även upp det där med att Stadspartner konverterar bilar till gas drift. Är absolut inget som jag skulle våga satsa på, mailade och kollade vad som gäller med garantier osv, det svaret som jag fick var inget som jag skulle lita på. Dom slingrade sej och egentligen fick jag inget svar på frågan jag ställde :evil:

Detta kändes inte alls seriöst i mina ögon, kanske är en fegis men skulle aldrig lägga pengar på något sådant!!
Kan även tänka att andrahands värdet på en sån bil måste vara väldigt dåligt :roll:
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Fred »

Volvo är tyvärr inte det premiummärke som det en gång varit. Det har varit otroligt mycket problem med P2-bilarna (V70N och S60) med dåliga lösningar och bristande kvalité. Gassystemet har många svaga punkter som kostar bilägarna stora pengar om de inte haft turen att köpa bilen begagnat från en vettig bilhandlare som ger garantier. Hur nya modellerna är vet jag inte, det är för tidigt att svara på, men jag har svårt att tro att Volvo Cars har lyckats vända skutan på så kort tid.

När det gäller Stadspartner så är de en av Sveriges största aktörer när det gäller biogasteknik till fordon så att det inte skulle gå att lita på dem är nog inte riktigt uppfattat. Du kanske fick tag i fel person när du pratade med dem...?
Last edited by Fred on 2010-04-29, 21:15, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Danni »

korven wrote:Kan förstå vissa saker angående Passat/Volvo AfV, men tycker ändå att Volvon vinner. Inte jätte stor skillnad i pris och tycker att Volvo AFV har betydligt mycket bättre komfort, köregenskaper, säkerhet mm som väger upp det.

Tror även att Volvon är betydligt mycket bättre rent kvalitets mässigt då jag vet att Passaten har mycket problem efter att man kört ett par hundra mil. Har läst att bilen stannar, låter, får byta ut delar till gas systemet och även att motorn helt enkelt inte är tillräckligt bra för att kunna köras på gas, den klarar helt enkelt inte av det i längden. Tror inte att Volvo skulle släppa nått som inte är bra, där av mitt val av bil. men som sagt smaken är som baken och tur är väll de :D :D
Det hade varit jätteintressant att veta var du fick den här informationen om gasbilarna från. Det här forumet är mig veterligen största träffpunkten i Sverige för gasbilar, och jag känner inte igen det du skriver.

Vad gäller bilarna i övrigt räcker det att titta på Bilprovningens statistik för att kunna konstatera att Volvo tyvärr (jag gillar ju faktiskt Volvo väldigt mycket) gör skräp numera. Om vi kollar på statistiken för tre år gamla bilar som besiktades förra året (alltså tillverkade 2006) så ser man att 0,77% av alla besiktade VW Passat blir underkända pga modellrelaterade fel (vilket är en helt superb nuffra, särskilt med tanke på att de i genomsnitt gått väldigt långt) medan samma siffra för Volvo V70 är 10,4%. Genomsnittet för alla bilar är 3.8%. Det är helt bedrövligt av Volvo. Nu gäller siffrorna förstås V70N, och vi får hoppas att V70II klarar sig bättre när de börjar dyka upp i statistiken. Statistiken ligger utlagd på bilprovningen.se - gå dit och räkna efter själv. Det är ingen rolig läsning för Volvofantaster - en modell ligger på 24% modellrelaterade fel.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Hewey »

Volvo är inte en billig bil att köpa och det kostar även mera att köra med dom. Du har många rätta faktumen om Passat som är bättre i många saker, Danni. Men kanske också Volvo körarna kan ha lite rum att vara glad om sina nya bilar, eller hur? Så många har väntat så lång för en riktigt gas-turbo-Volvo, att nu när den äntligen kommer, "it feels like being Santa Claus, ...on Prozac, ...in Disneyland, ...getting laid" :mrgreen:

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Danni »

Åh, jag håller verkligen med, Hewey! Det är inte alls min mening att förringa deras upplevelse av sin bil, det hade ju varit fruktansvärt dålig stil. Men jag tror att jag själv blivit så besviken att jag liksom tar ut aggressionerna mot Volvo på det här sättet :) Jag menar, jag vill ju själv vilja ha en Volvo, men jag kan inte riktigt förmå mig... Tycker det är tråkigt att det verkar gå åt fel håll, helt enkelt, och när det gör det så kan det behövas kritiska röster, framförallt från de egna leden.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 2.5 FT BIOGAS från Stadspartner

Post by Hewey »

Absolut behövs det kritiska röster i diskussion, tack så mycket :) Vi lever med faktumer varje dag, men eftersom vi är människor, mycket ofta vi vill glömma faktumer, och leva i drömmer. Volvo har marknadsförat sig som en Premium märke för en lång tid, med mycket pengar. Är en Volvo-körare, som är villig att betala för en sådan Premium märke status, inte välförtjänt att vara självmedveten? Slutligen, alla bilar är intenting mera än en mängd av delar som en människa har gjort. Olika paketter, med samma s*%#@¤n inne... Det ser ut att din intelligens har vann marknadsförning, men din undermedvetande fortfarande stridar för sin vill att följa med marknadsförningens "hype". Du kan vara stolt att du har tillräckligt energi att hålla med intelligens. Jag har blivit hjärntvättad :mrgreen:

Mvh, Hewey

Edit: Hittade en passande Dilbert serien för situationen: http://www.dilbert.com/strips/comic/2007-09-13/ Men nu går det här redan off-topic, var så goda och fortsätta korrekt diskussion igen. :)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply