Biogasmack i Sala

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Biogasmack i Sala

Post by Husbonden »

"I april 2010 beräknas den första biogasmacken vara klar i Sala, det blir den tredje biogasmacken i länet. Det är Svensk Växtkraft som kommer att stå som ägare till macken och biogasen kommer att transporteras från deras biogasdepå i Västerås. Biogasen är producerad från matrester, slängde i de bruna påsarna. Slaggprodukten som blir kvar återförs som gödning till åkrarna, på detta sätt får man ett kretssystem stad-landsbygd.
Macken kommer att placerar vid Västerås Lokaltrafiks bussgarage men också fungera för allmänheten."

http://www.sheab.se/index.php/nyheter/b ... ck_i_sala/
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Biogasmack i Sala

Post by Sven »

Hoppas att det verkligen blir i april, för det har varit tal om denna gasmack väldigt länge nu. Det är mycket välkommet att Sala får en mack, det är på väg till Dalarna och ökar möjligheten att även Dalarna snart får sin första gasmack. Varje nytt gaslöst område som erövras är värt mycket för att få allmänheten att våga köpa gasbil.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasmack i Sala

Post by avozetta »

Synd att den inte redan är på plats, skall eventuellt till Falun i början på Mars. Då hade jag tagit mig ToR på gas. Får nöja mig med att göra ett snålhetstest i stället, rekordet är 24mil med fullast och takbox.

Alltid trevligt med nya mackar som fyller ut sverigekartan med gassymboler :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply