en Volvoägare från Östen

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Hej alla,

Jag bor i Rumänien och kör endast Volvo sedan 1991. Numera kör jag dagligen en 850 med "lilla" 2 liters motorn (126 hk), bensin och gas (LPG). Bilen köptes från Nederland förra året, vid ca 34.000 mil. Nu har den 1000 mil till på nacken, alla problemfria. Dessutom äger jag också en äldre 340, med B14 motor, från 1990. Den köptes med ca 15.000 mil och har nu lite över 22.000 mil. Alla utan bekymmer. Lilla Volvon går dock endast på bensin.
Jag är 43 år gammal, bor i en stad som heter Tg. Mures, i Transylvanien (norra delen av landet), och jobbar som frilansar journalist. Är gift och måste säga att hustrun älskar också svenska bilar. Kanske, i framtiden, vi ska sälja lilla Volvon och köpa en Saab 9000 istället. Men det beror på ekonomi också, för att krisen drabbade också stackars länderna från Östen.
Mina intresse är - förutom svenska bilar - språk, fotboll, husvagncamping, hundar och katter, spela blåsinstrument och lagga mat. Jag registrerade mig på den här forumet på grund av i mitt land svenska bilar är ganska rara, gasdrivenbilar inte är för många osv. Dessutom, här kan jag också förbättra lite mine svenska språkkunskaper och kanske jag ska få veta lite mer om gasanläggningen som finns monterad på min 850. Det handlar om en VIALLE E467R93013. Men VIALLE är nästan okänt hos oss. Det mesta bilar som kör på gas här brukar Marini, Tomasetti, Landi Renzo och andra italienare anläggningar (instalationer).
Jag tror att det räcker med presentationen, jag redan skrev ju för mycket.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Johan »

Varmt välkommen!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Humlan »

Välkommen, du är nog vår sydligaste medlem (gissar jag)!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Hewey »

Hej och välkommen!

Jag tror tyvärr att eftersom det ser ut att gasapparaten i din bil är eftermonterad, här finns kanske inte så mycket personlig erfarenhet av en samma bil & gasapparat sammanfattning. Det mesta diskussion här går med original BiFuel modeller. Men om du berättar om din bil mera, kanske tar också bildar om gasapparaten, vi kan alltid fundera hur olika apparaten fungerar. Kanske många delar är mycket lika som i original model.

Mvh, Hewey

p.s. kanske inte någon ny information, men om du vill samla mera information om bara Volvo 850 (och inte så mycket om gasapparaten), en bra forum är www.jagrullar.se
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Stålis »

Hej!

Eftersom LPG för närvarande inte betraktas som miljöbränsle i Sverige finns det inte särskilt många bilar eller tankställen för LPG. Efter en snabb googling hittade jag dock denna motorgas/LPG-blogg: http://motorgaslpg.wordpress.com/.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: en Volvoägare från Östen

Post by avozetta »

Välkommen till forumet!

Gasföreningen listar 16 pumpar i Sverige, http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas/ ... erLPG.aspx varav jag var på god väg att prova den i Karlstad innan jag i sista stund insåg misstaget :oops:
Vi som kör på fordonsgas har det nog ganska bra ändå när det gäller antalet pumpar :)

Hur tätt är det ned LPG-pumpar i Rumänien? Har ni Bio/Natur-gas också?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Hej,

Finns jättegot om LPG-pumpar i mitt land. Finns ju flera hundra pumpar (kanske mera, finns ingen statistik och varje vecka dyker up andra och andra pumpar), sprida över hela landet. Var än du befinner dig i Rumänien, du kan hitta en LPG pump inom högst 5-6 mil avstånd, dock men varierande bränslekvalität. Grännländerna har det okså bra men LPG-pumpar. Jag kunde se att både Ungern och Slovakien har gott om LPG, särskillt längs motorvägar och nationella vägar.
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Hej igen,

Enligt vad jag vet, Vialle hade haft ett samarbete med Volvo i början och mitten av ´90-talet. Enligt avtalet, Vialle monterade gasapparater på alla gasdrivna Volvobilar som såldes (som ny) i Holland, Belgien och Luxemburg. Tyvärr kan jag inte holländska, till för att bli medlem på någon holländsk forum.
I nästa 24-48 timmar ska jag ta flera bilder av gasapparaten som finns i min bil och lägga bilderna här på forumet.
Hewey wrote:Hej och välkommen!

Jag tror tyvärr att eftersom det ser ut att gasapparaten i din bil är eftermonterad, här finns kanske inte så mycket personlig erfarenhet av en samma bil & gasapparat sammanfattning. Det mesta diskussion här går med original BiFuel modeller. Men om du berättar om din bil mera, kanske tar också bildar om gasapparaten, vi kan alltid fundera hur olika apparaten fungerar. Kanske många delar är mycket lika som i original model.

Mvh, Hewey

p.s. kanske inte någon ny information, men om du vill samla mera information om bara Volvo 850 (och inte så mycket om gasapparaten), en bra forum är http://www.jagrullar.se
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Skulle vilja säga tack till er alla, för din varm bemötande.

Maste be om ursakt for att jag tittade inte pa det har forumet i de senaste veckorna. Nu ville jag posta flera bilder med gasaparaten som finns monterad pa min Volvo, men vet inte hur gor man. Kanske kan nagon hjalpa till?
Forlat for att jag har inte langre svenska prickar pa mitt tangentbordet, men det ska fixas snart.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Hewey »

Kolla http://www.forumbilder.se

Mycket lätt, klicka "Browse", sök bilden, klicka "Ladda upp". Då man har flera alternativer för bild address. Jag tar alltid den första alternativ. Kopiera allt vad det finns på den råden som du vill ha, och fästa då innehållet till din text. Den är färdigt innehåll, så du behöver inte att klicka igen URL-knappen här i forumgas.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Forlåt mig, men kan inte klara mig med bilderna. Vill du eller någon annan att hjälpa mig med detta, så kan jag skicka bilder genom epost. Ber igen om ursäkt, jag kör bättre bilen än datorn :(
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Johan »

Hmmm, ska du bara lägga till en bild till ditt inlägg?

Gör så här:
1. Tryck på "Besvara" inlägget.
2. längst ner på sidan finns nu två tabbar med texten "alternativ" och "Ladda upp en bilaga".
3. Tryck på "ladda upp en bilaga"
4. Tryck på bläddra och bläddra upp din fil.
5. Tryck på Bifoga filen
6. Nu får du en ny ruta som heter "Bifogade filer".
7. tryck på knappen "Placera inom inlägget"
8. En text-tag kopieras in i ditt inlägget, den kan du flytta runt där du vill visa bilden.

Många steg, men det är enkelt när man väl kommer igång.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Sorin Marius »

Bilder med mina bilar kan hittas har
http://www.garaget.org/SorinMarius
Forlat mig, men kunde inte infora bilder pa forumet. Ibland, nar det galler datorn, finns min tumme mitt i handen, som brukar ni saga i Sverige :(
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: en Volvoägare från Östen

Post by Hewey »

Hej,

Du har en fin bil med fin färg. :D

Har du också bilder om gasapparaterna i motorrum eller om gastanken? Dessa skulle ju vara också intressanta, eftersom vi här vet så lite om LPG-bilar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Kommer också bilder med gasaparaten

Post by Sorin Marius »

Flera bilder av gasapparaten som star på min gammal Volvo kan ses har:

http://www.garaget.org/SorinMarius

Jag vet inte hur de fungerar, men laddade upo ocksa samma bilder pa lanken som jag fick fran Hewey. Hoppas att det gar att se bilderna. Liknar LPG apparaten med CNG apparaterna som ni har i Sverige?
Post Reply