Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Hej

Min sambo och jag går i bilköpartankar och vill då ha en gasbil. Eftersom vi även väntar barn vill vi ha rymligt bagageutrymme så att vi enkelt får in barnvagn + får plats för lite packning. Vill hellre ha stor gastank och liten bensinreservtank än tvärt om (finns det förresten gasbilar utan kompletterande bensintank?).
Vi räknar med att lägga ca 100 000. Priset kan få dra iväg ännu en bit för en bra bil, men inte hur långt som helst.Om vi kommer billigare undan så är det självklart välkommet!
Att bilen är säker har hög prioritet.

Vilka modeller rekommenderar ni här i forumet? Varför?
Några särskilda årsmodeller som man bör välja eller undvika?
Är det något särskilt man bör tänka på när man köper begagnad gasbil?

Också en fråga som avslöjar vår totala okunnighet om att köpa begagnad bil över huvud taget: När man nu ska köpa begagnat – hur många mil är ”många”? Är det samma oavsett märke?
hcmjölby
Posts: 3
Joined: 2008-12-19, 17:48
Location: Mjölby

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by hcmjölby »

Hej
Var i ungefär samma situation för ett år sedan.
Köpte en V70 -06 för något mer pengar.
Bra familjebil, har funnits som gasbil ett antal år så de flesta barnsjukdommarna bör vara borta. Har okey avstånd till Volvo i Linköping där de servar många gas-Volvo.
Har nu kört 5000 mil på ett drygt år, fungerat bra. Problemen har varit icke-gasrelaterade, två styrleder och larm som tjuvlarmat.
Standardrådet vid bilaffär är ju så nytt som möjligt, så då får det bli en med lite mil på och inte så mycket utrustning.
Själv gjorde jag tvärt om, 5500 mil och Momentum-paket, men jag kör en del så milen går fort, 2 år till så står det 20,000 mil på mätaren.

lycka till, Henrik
Henrik
Blod sweat and tears, its all it takes.
V70 Bifuel -06, 5000 mil/år
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för svar! V70 är en av de modeller vi har tittat mest på, den är rymlig och säker och det finns många på marknaden. Skönt att höra att de problem du har haft inte har varit kopplade till gasdriften.
V70 tycks dock ha en tendens att sticka iväg lite i pris, men för rätt bil så ...


Hur är det med värdet, står det sig någorlunda om man t.ex. tänker sig att vi skulle köpa en bil nu och sälja den om tre–fem år? Som jag har förstått det tappar bilen mest i värde då den som helt ny rullar ut från bilhandlaren ... Men sedan då, är det skillnad mellan olika märken/modeller hur bra värdet står sig?
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by avozetta »

Hej och välkommen till forumet och grattis till valet av gasbil :D

Är det familjebil som gäller så minskar ju utbudet något. Både Opel Astra och VW Golf finns som kombiversion i gasutförande. Dessa har jag dock ingen egen erfarenhet av. Opel Zafira har jag provkört och den var hopplöst trött och jag fick träsmak efter 20 min provkörning. Dock har Zafiran den mest gasoptimerade motorn bland dagens begagnade utbud, den lär till och med starta på gas.

Som du ser i sidfoten så är även jag V70-ägare, detta sedan i maj i år. Kombinationen familjebil, säkerhet och bekvämlighet gjorde att valet föll på Volvon. Vi ville också köpa relativt nytt också. Totalekonomin stod således inte högst på listan vilken kan tala till Volvons nackdel när det gäller underhållskostnaden. Men utbudet är garanterat störst då Volvo ändå höll ut i 10 år innan den lades ned (lagom tills det blev poppis med gasbilar). Fråga om spjällhus och framvagn när ni kollar runt. Väljer ni en Volvo så tror jag inte ni behöver vara så rädd för högt miltal, bättre då med en nyare årsmodell.

Humlans söksträng på blocket är en bra början för att kolla utbudet, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=23&t=1706.

Lycka till!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Humlan »

Gasbilsintresserad wrote:Tack för svar! V70 är en av de modeller vi har tittat mest på, den är rymlig och säker och det finns många på marknaden.
Välkommen!

Vill du se en prisreferens från i våras kan du titta här. Tror dock att jag fick den ganska billigt, jämförelsevis.

Tänk på att du har försäkring som täcker alla jobbiga fel under de första tre åren, eller max 15000 mil, så det är en viktig faktor när du avgör priset. Glöm inte heller att det lätt kostar 12000 kr att köpa fälgar och däck, om de inte är bra eller du bara får en uppsättning. Köper du hos handlare har du också ett visst skydd under några månader, kolla upp deta och väg in i priset.

Serviceintervallet på Volvos Bi-fuel-bilar är också 2000 mil istället för 3000 mil, och service verkar vara lite dyrare (och svårare att göra på oauktoriserade verkstäder.)

V70 bytte en massa komponenter i och med 2005 års modell, en s.k. facelift med strålkastare o.dyl, så det är också en bra brytpunkt att jämföra med. Har för mig att jag hört att gasregulatorn byttes till en bättre variant då också. Mer info på Wikipedia.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för välkomnande, länkar och fler tips!
Apropå försäkring, många bilhandlare tycks erbjuda någon form av försäkring för 6 eller 12 månader – är det värt att lägga pengar på det eller är det ungefär som hemelektronikbutikernas "skräpförsäkringar" där man betalar för skydd som man redan har enligt lagen? (Jag tänker på att man har skydd enligt "sexmånadersregeln" om man köper av bilhandlare.)

Eftersom vi båda är okunniga när det gäller bilar och bilköp tycker jag spontant att det känns tryggare att handla av en bilhandlare – om man köper från Kvarndammen eller Motormännenansluten handlare tycks bilarna vara genomgångna av oberoende besiktningsman. Men kanske är prisskillnaden såpass stor att vi borde ta oss i kragen och leta även på Blocket?

->Avozetta Vad ska jag fråga/titta närmare på när det gäller spjällhus och framvagn? :-)
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Jag har en fundering till: Vi vill ha lastnät/lastgaller om vi ska ha kombi, men det är det ju inte alla som har. Jag antar att man kan installera det i efterhand, men vad ska man räkna med att det kostar?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Wallander »

Inte det du frågade efter men... Här kan du kika på vilka grejer som finns: http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... efault.htm

Trodde det skulle finnas pris men det får man kanske ringa till sin Volvobutik om.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Stålis »

Hej hej,

Det var mycket snack om Volvo bland rekommendationerna här. :mrgreen:

En V70 bi-fuel är förmodligen den gasbil som är lättast att få tag på och bra på många sätt, men den uppfyller egentligen inte ditt önskemål om stor gastank och liten bensintank. VW Touran, Opel Astra 03-04 och Opel Zafira 02-05 resp. 06-08 ligger bättre till i så fall. Driftskostnaden lär också bli lägre för vilken som helst av dessa än för en V70. En Touran tar dig ca 31 mil på en gastank och oplarna 35-40 mil, medan en V70 snarare ligger på 25-30 mil.

- Astra är svår att få tag i eftersom det sålts så få bilar i Sverige.
- Zafira 02-05 är av betydligt enklare snitt än en V70, men också billigare i inköp och drift och med gott om utrymme. Tyvärr bara tre stjärnor i Euro NCAP.
- Zafira 06-08 är en trevlig, rymlig och dessutom säker, även om motorn är i minsta laget, men det beror ju på vad man prioriterar.
- Touran 06-08 är inte heller något fartmonster men har lite kraftigare motor än Zafira. Flexibel och kvalitetsmässigt snäppet över Opel enligt många.

Kanske svårt att hitta Zafira eller Touran från 2006 för 100.000.

Sedan kan man ju privatimportera en VW eller Opel från Tyskland där utbudet är större, men om du inte är så van bilköpare kanske det alternativet faller bort.
Gasbilsintresserad wrote:Jag har en fundering till: Vi vill ha lastnät/lastgaller om vi ska ha kombi, men det är det ju inte alla som har. Jag antar att man kan installera det i efterhand, men vad ska man räkna med att det kostar?
Jag var på väg att köpa originallastnät för min Astra, men skippade det när det kostade över 2000 kr. Mekonomen och liknande kedjor har billigare (men fulare) alternativ.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Humlan »

Stålis wrote:...medan en V70 snarare ligger på 25-30 mil.
Snarare 20-25 mil, beroende på om du tankar biogas eller naturgas, samt tryck i pumpen samt körstil.

Det är rätt så irriterande att V70s gastank är så liten, vi tankade tre gånger på en dag när vi åkte Stockholm-Malmö i somras. Å andra sidan spenderar vi somrarna vid Norrlandskusten med 30 minuters körning till närmsta bensinmack, så man får väl vara glad att den ändå kommer drygt 30 mil på bensin (under vår långa och förmodligen fruktlösa väntan på att biogasen kommer till avfolkningsbygder).

Enligt en rätt så enig hyllningskör här på forumet verkar som om de nya Passaterna slår Volvos gasbilar i samtliga deltävlingar, men de ligger ju drygt 200 000 över er budget...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Ja, jag förstod ju när jag ställde frågan att folk främst skulle rekommendera de bilar de själva har :-D men det är ju alltid intressant att höra om folks erfarenheter! T.ex. tycker jag att det betyder mycket att få bekräftat att V70 är helt ok bortsett från liten gastank. Det är nog sällan vi skulle köra så långa sträckor, men det är ju ändå skönt att ha möjlighet att tanka fullt och köra iväg utan att behöva fundera på var det finns gastankar utefter vägen (det går förstås att köra på bensin också, men det vill vi undvika).
Jag är naturligtvis tacksam över jämförelserna med fler modeller! (Ja, det är lite synd att de nya Passaterna är så dyra. Men vi har resonerat lite som så att om vi köper en ok bil nu så hinner det hända en del med utvecklingen på tre-fem år. Då kan vi sälja vår första bil och köpa en ny. Det är därför jag undrade lite över hur värdet står sig.)

Något fartmonster behöver vi inte, det finns ju trots allt hastighetsbegränsningar ;-) men jag tror att framför allt min sambo uppskattar om bilen inte känns slö.

Tack för lastnätstips också, fint att veta att det går att efterinstallera och att det finns icke märkes-alternativ. Då behöver vi inte ha med det som en parameter när vi väljer bil …
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by avozetta »

Gasbilsintresserad wrote:Tack för välkomnande, länkar och fler tips!
Apropå försäkring, många bilhandlare tycks erbjuda någon form av försäkring för 6 eller 12 månader – är det värt att lägga pengar på det eller är det ungefär som hemelektronikbutikernas "skräpförsäkringar" där man betalar för skydd som man redan har enligt lagen? (Jag tänker på att man har skydd enligt "sexmånadersregeln" om man köper av bilhandlare.)

Eftersom vi båda är okunniga när det gäller bilar och bilköp tycker jag spontant att det känns tryggare att handla av en bilhandlare – om man köper från Kvarndammen eller Motormännenansluten handlare tycks bilarna vara genomgångna av oberoende besiktningsman. Men kanske är prisskillnaden såpass stor att vi borde ta oss i kragen och leta även på Blocket?

->Avozetta Vad ska jag fråga/titta närmare på när det gäller spjällhus och framvagn? :-)
Felkonstruerat spjällhus på x antal årsmodeller som Volvo bytt på garanti/goodwill. Se till att det är utbytt på den bilen ni väljer eller se till att få det bytt i samband med köpet, läs vidare på volvoforumet, http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... t=S%C3%B6k. (jag får inte till länken, klipp och klistra i stället)
V70 är också känd för klen framvagn vilket innebär frekventare byten av delar i framvagnen än för "normalbilen". Det är dock inga jättedyra delar. Har ni flera bilar som ni funderar mellan, kolla upp om framvagnsdelar nyligen är bytta så slipper ni tänka på det under x antal år.

Angående försäkringar så blev jag erbjuden detta när vi köpte vår V70 men efter att ha lusläst villkoren så valde jag bort den och precis som du säger så har du 6 månaders reklamationsrätt mot fel som fanns vid försäljningstillfället. Däremot kanske de större bilhandlarnas "trygghetspaket" kan vara mer värt. Deras villkor har jag dock inte läst igenom.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Ah, tack! Bra att känna till!
Vet du från och med vilken årsmodell som man kan lita på att spjällhuset är rätt konstruerat?
Det låter skönt att framvagnsdelarna inte är alltför dyra, om man nu behöver räkna med det ... men det är såklart skönt om förre ägaren har fixat det:-)
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Astra CNG »

Hej Gasbilsintresserad,

Jag har själv två gas Oplar, Astra och Zafira från 2004.
Beeroende på vilka krav du har på storlek osv så skulle jag valt Astran utan tvekan.
Den har en lång räckvidd och låg förbrukning som nog ingen annan har, låg skatt, försäkring och servicekostnad.
Dock är det viktigt att du väljer en Astra som är fabriksbyggd, absolut inte en efterkonverterad.
Välj en Astra från 2004 så får du en med längre serviceintervall 1 år/3000 mil = billigare
Och ja, den har bagagenät som standard.

Krocksäkerheten tyckr jag man ska titta på Folksams statistik istället, Euro ncap har så olika skalor som inte går att jämföra.
Verklig skade statistik är ofta bättre på en gammal bil.

Angående V70 så hade min granne en sådan och han kom sällan längre än 20 mil på en tank.
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Humlan »

Gasbilsintresserad wrote:Något fartmonster behöver vi inte, det finns ju trots allt hastighetsbegränsningar ;-) men jag tror att framför allt min sambo uppskattar om bilen inte känns slö.
Vi bytte från en Volvo 945 2.3 (135 hk) med lättrycksturbo till vår V70 med i princip samma kraft, och upplevde först att den nya hade betydligt slöare acceleration runt 70-100 km/h, vilket kändes jobbigare vid omkörningar. Det var tillräckligt stor skillnad för att både jag och min respektive skulle märka det.

Efter hand har jag förstått att detta beror mycket på skillnaden i utväxling. V70 är väldigt dragstark på låga växlar (kräver mer sliring på kopplingen och har därför lättare att tjuvstanna) medan den kräver högre varv för att uppnå samma dragstyrka på högre växlar. Har man en automatlåda så upplevs detta tydligen inte som ett problem (kick-down-funktionen växlar ner tillräckligt) men med manuell växellåda så räcker det ofta inte att växla ned till fyran vid omkörning. Om man växlar ned till trean vid omkörning i 70-100 km/h så får man plötsligt tillräcklig kraft!
Last edited by Humlan on 2009-12-18, 14:09, edited 1 time in total.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Danni »

Humlan wrote:Om man växlar ned till trean vid omkörning i 70-100 kn/h så får man plötsligt tillräcklig kraft!
Mmmmmm, jag kommer nostalgiskt att tänka på hur min T5:a betedde sig om man växlade ner till trean i 80 och stampade plattan i mattan. Då var bäst att ha klar väg framför nosen. Inte mycket till miljöbil dock :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Fred »

Humlan wrote:
Gasbilsintresserad wrote:V70 är väldigt dragstark på låga växlar (kräver mer sliring på kopplingen och har därför lättare att tjuvstanna)
Du menar väl dragsvag på låga växlar.. :roll:

Jag har mycket att säga om V70 BiFuel och att köpa begagnat, men just nu har jag inte riktigt tid att gå in på det. Förhoppningsvis kan jag skriva lite i helgen! :D

Kul att ni bestämt er för gasbil!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Humlan »

Fred wrote:Du menar väl dragsvag på låga växlar.. :roll:
Jag har hört någon påstå att "låga växlar" avser fyran och femman, tvärt emot vad man skulle kunna tro. Om det är det du menar, så är svaret i så fall "ja".

Alltså: V70 Bi-fuel är stark och har lätt för att tjuvstanna i låga farter, men svag och kräver högre motorvarv för att få omkörningskraft i högre farter. Däremot går det bra att puttra omkring i 50 km/h på femmans växel... Förstår alla nu? ;)
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Fred »

Det jag tror att du försöker säga, Humlan, är att en BiFuel får sina 140 hk högre upp i varvtalsregistret än vad bensinaren gör. Alltså vill du ha max kraft ska du varva över 4000 rpm i en BiFuel medan det i bensinaren räcker med 3500 rpm. Det går också bra att koppla om till bensin när det är dags att köra om så svarar alla 140 hästar tidigare! ;)

Att en BiFuel skulle vara lättare att få tjuvstopp med har jag aldrig hört talas om...men det kan nog ligga något i det. Den är ju rejält mycket tyngre än bensinarna och nog har jag märkt att jag får slira mer med kopplingen än vad jag fick göra med min gamla SAAB (R.I.P.) fast det trodde jag berodde mer på individuella skillnader.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Det är kanske en dum fråga, men finns det ett enkelt sätt att veta om en bil är efterkonverterad eller ej? Man kan förstås fråga säljaren, men ibland (som med Astran) kan det ju vara intressant att veta redan när man läser annonsen. Finns det t.ex. någon förteckning över årsmodeller etc?
Finns det fler märken än Astra där det är viktigt att välja en fabriksbyggd och inte efterkonverterad gasbil?

Kul med växel-diskussionen, kan vara bra att tänka på så slipper vi irritera oss över att bilen skulle vara slö.

->Fred Jag blir förstås grymt nyfiken när du skriver att du har mycket att säga om V70 och begagnat-köp. :-)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by avozetta »

Gasbilsintresserad wrote:Ah, tack! Bra att känna till!
Vet du från och med vilken årsmodell som man kan lita på att spjällhuset är rätt konstruerat?
Det låter skönt att framvagnsdelarna inte är alltför dyra, om man nu behöver räkna med det ... men det är såklart skönt om förre ägaren har fixat det:-)
Nej, jag har inte koll på årsmodellerna ang. dåliga spjällhus. Fred kanske kan fylla på där?
Du undrade om lastnät också, skulle tro att det är standard på alla årsmodeller av V70 då nätet sitter integrerat i ryggstödet på min 07:a. Det går också att köpa till lastgaller om det behovet finns.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Fred »

När det gäller spjällhusen (tillverkade av italienska Magnetti Marelli) så var det efter -02 som den uppgraderade varianten kom. Dock verkar det som om Volvo valde att låta BiFuel-bilarna "tömma lagret" på den dåliga varianten för jag har läst om senare årsmodeller som haft den. Det man ska kolla är vilken färg det är på spjällhusets etikett. Om den är vit så är det den första generationens, vilket betyder att den troligen kommer ge upp runt 15000 mil (+-5000 mil) och om den är gul så är det den nyare som verkar vara lite säkrare. Lämpligt nog sitter etiketten på undersidan av spjället så man får använda en liten spegel och ficklampa för att se den. Spjället hittar man mellan insuget och luftburken, en fyrkantig aluminiumlåda där det stora tjocka gummiröret mynnar som kommer från luftburken. Efter -04 byttes spjället mot en helt annan, och mycket säkrare, konstruktion från Bosch på bensinbilarna. Tyvärr finns de inte på BiFuel och det går heller inte att byta till det.

Angående lastnätet: Det sitter, som redan nämts, inbyggt i alla V70N men det ska man inte lita på! Det stoppar möjligen lösa kläder i skuffen vid en krock men har du en laptopväska eller en välpackad handväska så är det stor risk att den far rakt igenpm. Vill man ha ett bra och säkert skydd så är det lastgallret som gäller! Det var bland det första jag skaffade efter att jag köpte min bil, begagnat på Blocket för 1200 kr. Detta lastgaller är mycket smidigt, det går enkelt att fälla upp i taket och kan dessutom flyttas fram så det ligger emot framstolarnas ryggstöd om man fällt baksätet för att lasta mycket. Klart värt pengarna! Jag kör alltid med gallret nedfällt så slipper jag tänka på om det jag lägger i skuffen är tungt eller inte.

Det kommer mer, jag lovar, det är lite mycket just nu bara...håller på att försöka byta boende så tiden räcker inte riktigt till! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Stålis »

Gasbilsintresserad wrote:Det är kanske en dum fråga, men finns det ett enkelt sätt att veta om en bil är efterkonverterad eller ej? Man kan förstås fråga säljaren, men ibland (som med Astran) kan det ju vara intressant att veta redan när man läser annonsen. Finns det t.ex. någon förteckning över årsmodeller etc?
Finns det fler märken än Astra där det är viktigt att välja en fabriksbyggd och inte efterkonverterad gasbil?
När det gäller Astran är det väldigt enkelt att skilja dem åt. De efterkonverterade som gjordes från -98/99/00 fram till -02 eller möjligen -03 har gastanken placerad bakom baksätet vilket inkräktar rejält på bagageutrymmet. De har dessutom gaspåfyllningen på vänster sida (bensin fyller man på till höger). De fabrikskonverterade bilarna finns från -03 till -05 men de flesta är förmodligen -04:or.

Så här ser det ut där bak i en risig -00:a som är till salu på KVD just nu (http://www.kvd.se/index.php?page=/objek ... 00hk).html):
astra-cng-00-med-tank-i-bagageutrymmet.jpg
astra-cng-00-med-tank-i-bagageutrymmet.jpg (11.2 KiB) Viewed 39321 times
De fabrikskonverterade har tankarna under bagagegolvet och baksätet och gaspåfyllningen bredvid bensinröret bakom den vanliga tankluckan på höger sida:
Spränkskiss Astra 1.6 CNG -04
Spränkskiss Astra 1.6 CNG -04
Astra-1.6-CNG-04.jpg (12.14 KiB) Viewed 39321 times
Som sagt är det ont om dem i Sverige, men om man vill se hur de ser ut kan man kolla på tyska annonser: www.mobile.de - Astra 1.6 CNG -03 - -05

Om man inte är mer sparsam, ekonomiskt och praktiskt lagd och desto mindre fälrdfull kan Opel Combo Tour också vara ett alternativ: KVD har en som dock ser ut att behöva lite fix: http://www.kvd.se/index.php?page=/objek ... 96hk).html.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Gasbilsintresserad
Posts: 18
Joined: 2009-12-16, 15:15

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Gasbilsintresserad »

Tack för tipset om att kolla spjällhusets etikett – och för kommentarer kring lastnät vs lastgaller. Jag visste inte att man kunde flytta fram gallret om man hade fällt sätena, tänkte därför att det kanske var bäst att ha både och. Men skönt hur som helst att det finns åtminstone lastnät, så kan vi komplettera med lastgaller så snabbt som möjligt om det skulle saknas.

Tack även för tips om hur man skiljer fabriksbyggda och efterkonverterade Astror åt!

Finfint forum det här :-)
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Begagnat: Rekommendera modell + miltal

Post by Jimmy »

Den perfekta beg.bilen för 100 000:- finns inte. Om ni vill välja efter säkerhet så är V70n den säkraste av gasbilarna på beg.marknaden enligt folksams undersökningar. Är det viktigaste miljö eller räckvidd så finns det bättre alternativ då V70n har både liten gastank och hög förbrukning. Själv får jag ut mellan 25-30 mil på biogas, men då kör jag till 90% landsväg.

Vinterdäck, dragkrok och motorvärmare - saker som inte påverkar priset på bilen i så stor utsträckning men som kostar ganska mycket att inskaffa.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Post Reply