Kan man chiptrimma en gasvolvo?

Post Reply
Thomaso
Posts: 2
Joined: 2009-11-14, 14:35

Kan man chiptrimma en gasvolvo?

Post by Thomaso »

Hej hej.

Såg en annons i en biltidning där man enkelt själv kan chiptrimma t ex sin Volvo V70 2,4 140 hk till 188 hk. Nån som vet eller känner nån som provat med gasbil eller om det påverkar gasdriften alls?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Kan man chiptrimma en gasvolvo?

Post by Fred »

Hej Thomaso och välkommen till forumet!

Jag tror vi har en tråd om detta redan men jag kan dela med mig av det jag vet. När jag köpte min PPC-läsare på BSR så frågade jag dem just angående trimning av BiFuel. Svaret blev att de inte tillhandahåller något trim till dem på grund av att de inte testat ut det. De säljer bara trim som de gjort utförliga tester på för att kunna garantera resultatet. BiFuel är en för liten marknad för dem så de lägger inte energi på att testa dem.

BiFuel har ju exakt samma motor som vanliga bensin 140 hästarn så rent teoretiskt borde det fungera fint att trimma den till 170 hästar, dock vet ingen hur ett sådant trim skulle påverka gasdriften. Känner man sig modig kan man ju alltid testa men man riskerar att få problem och man kan vara säker på att alla garantier försvinner i samma ögonblick man laddar trim-mjukvaran. Dock är ju BSR´s system ett sk "soft loader"-system som först lagrar originalmjukvaran och sedan laddar trim-mjukvaran. Man kan när som helst ladda in originalet igen om något verkar knas. Dock vet man ju inte om trim-mjukvaran hinner orsaka några mekaniska problem med motorn innan det är försent.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Kan man chiptrimma en gasvolvo?

Post by Wallander »

Här är tråden som nämns ovan: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1631

Jag har också varit i kontakt med en firma, svaret blir, precis som Fred säger, att de inte testat sina chip på Bi-Fuel.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Thomaso
Posts: 2
Joined: 2009-11-14, 14:35

Re: Kan man chiptrimma en gasvolvo?

Post by Thomaso »

Tack för alla svar :)
Post Reply