Bränsleförbrukning

Post Reply
cngpower
Posts: 1
Joined: 2009-12-08, 07:17

Bränsleförbrukning

Post by cngpower »

Hej !
Skall köpa en CNG-Volvo ....

Vad kostar det att en S60 på CNG jämfört med Bensin ?

/ A
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Post by Fred »

Hej och välkommen till forumet!

Kostnaden är väldigt svår att svara på på grund av att priserna varierar så mycket samt att energimängden i naturgas och biogas är olika.

Dock kan du kika här så får du se hur mina kostnader varit under snart två år. Jag kör mestadels i Stockholm så fram till nyligen har det varit mest biogas. Jag skulle tro att V70 och S60 har ganska lika förbrukning, möjligen har S60 aningen mindre men den skillnaden försvinner nog snabbt beroende på körstil.

Mvh
/Fred

Edit: Såg nu att kostnaden är i € om man inte är inloggad. 6,69 SEK/100km visar den när jag kollar som inloggad.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Post by Humlan »

Fred wrote:Såg nu att kostnaden är i € om man inte är inloggad. 6,69 SEK/100km visar den när jag kollar som inloggad.
Jag tror Fred menar 66,9 SEK/100 km. :D

Efter att ha kört gasbil sedan i maj har jag upptäckt att man måste göra förbrukningsberäkningar baserat på ett stort antal gastankningar, eftersom tryck i pump samt temperatur vid tankning påverkar mängden gas du kan fylla (till skillnad från vätskor som ju har samma volym oavsett temperatur).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Bränsleförbrukning

Post by Mats »

Humlan wrote:till skillnad från vätskor som ju har samma volym oavsett temperatur
Nja, nu vill jag inte vara en messersmith :wink: , men om jag inte minns fel från kemin i skolan har även vätskor alltid större volym vid högre temperaturer (och därmed lägre densitet), men det är inte lika stor skillnad som för gaser.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Post by Fred »

Humlan wrote:Jag tror Fred menar 66,9 SEK/100 km.
Ja, nu var jag helt ute och cyklade... :oops: 6,69 SEK/100 km gäller givetvis bensinkostnaden! Gaskostnaden är 85,72 SEK/100km...lite skillnad naturligtvis.

Det stämmer att man måste logga många gastankningar för att kunna få ett någorlunda verklighetsbaserat snitt. Det går inte att göra som med bensin- eller dieselbilar, alltså tanka fullt, köra en sträcka och sedan tanka fullt igen för att se hur mycket som gått åt.

Sorry för missen!
Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Bränsleförbrukning

Post by Humlan »

Mats wrote:Nja, nu vill jag inte vara en messersmith :wink: , men om jag inte minns fel från kemin i skolan har även vätskor alltid större volym vid högre temperaturer (och därmed lägre densitet), men det är inte lika stor skillnad som för gaser.
Om vi pratar om huruvida temperaturen på bensin/etanol/diesel påverkar hur mycket du får i tanken, så kan deras compressibilty factor anses vara 0.

"Further, it is often useful (and realistic) to assume a fluid is incompressible – that is, the density of the fluid does not change. Liquids can often be modelled as incompressible fluids, whereas gases cannot." Källa

:D
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Post Reply