DN har uppmärksammat en gasbilsguide sammanställd av Östersunds kommun i samarbete med Gröna Bilister. Den ger anspråk på att omfatta ALLA världens gasbilar.
Nåja, listan omfattar förstås även en massa gasbilar som vi känner till här hemma och mer eller mindre industriellt efterkoverterade bilar på den Europeiska marknaden.
I förordet till guiden beskrivs syftet så här:
Denna guide ska kunna
fungera som ett uppslagsverk för kommuner, privata och offentliga verksamheter
och privatpersoner som överväger att skaffa sig gasbilar, eller som bara vill
informera sig mer om utbudet.
Jag tycker att det är ett lovvärt initiativ att sammanställa en sådan här guide, men tycker att man gott kunde ha sovrat lite i materialet och undantaget sådana modeller som aldrig någonsin kan komma att bli aktuella i Europa. Visserligen skojig läsning för gasbilsnördar som vi, men förmodligen mest förvirrande för guidens egentliga målgrupp.
I inledningen listar man ju de begagnade bilar som finns att tillgå:
Begagnade gasbilar
Här följer en lista på gasdrivna bilmodeller som inte kan köpas som nytillverkade i
Sverige, men som kan gå att hitta på begagnatmarknaden.
BMW 316G
BMW 518G Touring
Citroën C5 kombi (Stadspartner)
Fiat Punto Natural Power
Mercedes E200 NGT
Opel Astra CNG
Renault Kangoo (Stadspartner)
Skoda Octavia (Stadspartner)
Volkswagen Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S80 Bi-Fuel
Tycker ni inte att Sveriges mest sålda bil saknas . Hur kan man missa Volvo V70? Att också S80 tillverkats som gasbil visste jag inte. Kollade lite snabbt på bytbil.com men där fanns inga till salu nu i varje fall.
Kollade just, det finns över 350 gasbilar till salu på Blocket.se inklusive en sprillans ny V70 AFV med 0 mil på mätaren och det något udda registreringsnumret QQQ005.
Jag tror att det är så enkelt att listan över beg-bilar bara innehåller såna som inte finns med i nybilslistan. V70 och Zafira räknas inte upp eftersom de går att köpa som nya.
De skriver "Här följer en lista på gasdrivna bilmodeller som inte kan köpas som nytillverkade i Sverige, men som kan gå att hitta på begagnatmarknaden."
Att nyaste V70 mest har namnet gemensamt med de äldre modellerna får man inte haka upp sig på.
Jag tror att det är så enkelt att listan över beg-bilar bara innehåller såna som inte finns med i nybilslistan. V70 och Zafira räknas inte upp eftersom de går att köpa som nya.
De skriver "Här följer en lista på gasdrivna bilmodeller som inte kan köpas som nytillverkade i Sverige, men som kan gå att hitta på begagnatmarknaden."
Att nyaste V70 mest har namnet gemensamt med de äldre modellerna får man inte haka upp sig på.
Jag fick de tankarna också innan jag skrev inlägget men i och med att det är så stor skillnad mellan årsmodellerna så tycker jag att det är befogat. De som tillverkades fram till 2007 har producerats direkt i fabrik där hela gassystemet är integrerat utan påverkan på utrymme i kupé. 2010 års modell är en ren efterkonvertering som starkt påverkat lastutrymmet i bilen.
Hej på er,
jag är medförfattare till gasbilsguiden. Vi får ta en funderare hur vi ska göra med V70 i begbilslistan
till nästa uppdatering, men nog lutar det åt att ta med den och då specificera att det rör sig om äldre generationer.
Volvo 850 och S70 borde absolut vara med.
Per Ö wrote:Vi får ta en funderare hur vi ska göra med V70 i begbilslistan till nästa uppdatering, men nog lutar det åt att ta med den och då specificera att det rör sig om äldre generationer.
Välkommen hit!
Ja, det är nog en bra idé med tanke på att Volvo tenderar att behålla modellnamnet trots att bilen helt förändras. Om ni anger årsmodellerna så blir det genast lättare att förstå vilken modell som avses.
Mig veterligen finns det åtminstone tre helt olika V70/S70, vilka alla finns som gasbil. Själv har jag en V70N, och de nya efterkonverterade heter väl V70II.
Per Ö wrote:Vi får ta en funderare hur vi ska göra med V70 i begbilslistan till nästa uppdatering, men nog lutar det åt att ta med den och då specificera att det rör sig om äldre generationer.
Välkommen hit!
Ja, det är nog en bra idé med tanke på att Volvo tenderar att behålla modellnamnet trots att bilen helt förändras. Om ni anger årsmodellerna så blir det genast lättare att förstå vilken modell som avses.
Mig veterligen finns det åtminstone tre helt olika V70/S70, vilka alla finns som gasbil. Själv har jag en V70N, och de nya efterkonverterade heter väl V70II.
Frågan är om det inte är bättre att skriva upp tillverkningsår än årsmodeller/modellbeteckningar som tenderar att röra till det. Ta bara min V70 som exempel, den heter "Volvo V70 II 2.4 Bi-Fuel", alltså V70II trots att den tillhör den äldre generationen.
Källa: http://www.mekonomen.se och http://www.autokatalogen.se
Var har du fått uppgiften att din bil har beteckningen V70II ifrån?
Mvh
/Fred
Från länkarna jag angav ovan, knappa in ditt regnummer så kan du få ut mer fordonsinformation. Autokatalogen har jag själv egna erfarenheter av i jobbet och deras fordonsdatabas baseras på ett stort tyskt företag som jag inte kommer på namnet på just nu. Det är troligt att de flesta reservdelskedjor använder samma databas. Men bara för att det är ett stort och välkänt företag behöver ju inte betyda att fakta är rätt. Jag trodde att V70II var kopplad till den nyaste karossen.
Kollade en reservdelskedja till ( http://catalog.meca.se ) och där få man en antydan till att den "romerska siffran" (om det nu är det) har med generationen av V70 att göra och då stämmer det ju:
97-00: V70I
00-07: V70II
08- : V70III
Kanske att Volvos egna beteckningar betyder något annat, det kanske går att reda ut på jagrullar.se.
I de flesta sammanhang brukar man, såvitt jag vet, benämna dem V70, V70N och V70II, där V70II alltså är den allra senaste generationen. Vet inte riktigt varför det blivit just så. Wikipedia gör på samma sätt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_V70
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Jag vågar inte ta gift på det, men jag är nästan helt säker på att det är Volvo själva som sätter benämningarna på modellerna och att de är generationsbundna. Alltså har du en V70N Anders och det har smugit sig in ett litet fel i databasen. Så som jag har förstått det så är V70 modellen med raka bakflyglar, V70N modellen med lite "höfter" på bakflyglarna (den som alla äkta BiFuel V70 är) och V70II den senaste karossen.
Det finns också en benämning på V70N som heter P2, men den innefattar även S60 (och S80 tror jag).
Det som dock talar emot mitt resonemang lite är ju att 850 och första generationens V70 ju är väldigt lika varandra.
Den här typen av fel i databaser är ganska vanliga och kan vara väldigt problematiska för oss som gillar att fixa med våra bilar själva. Vi går till någon butik och ber att få någon reservdel. De slår in regnumret och får fram fel modell och därför åker man hem med fel reservdel.
Anders, har du testat att leta upp någon reservdel till din bil som är enkel att avgöra om det är rätt eller fel? Till exempel kan du ju se ifall du kan få fram en designad del, så som blinkerglas eller dyl, för att se om det är rätt,
avozetta wrote:Kollade en reservdelskedja till ( http://catalog.meca.se ) och där få man en antydan till att den "romerska siffran" (om det nu är det) har med generationen av V70 att göra och då stämmer det ju:
97-00: V70I
00-07: V70II
08- : V70III
Kanske att Volvos egna beteckningar betyder något annat, det kanske går att reda ut på jagrullar.se.
De där betäckningarna tror jag att MECA har hitta på själva... Jag har aldrig sett V70I och V70III!! De jag har sett är de som redan skrivits tidigare:
V70
V70N
V70II
Jag håller med, vi får nog ställa frågan på något av de volvospecifika forumen.
Har ändrat i Wikipedia-inläggets tabell där det står att V70 Bi-fuel bara fanns 2001-2006, och dessutom förtydligat de "luddiga" kommentarerna om LPG/CNG.