Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by conny »

Jag pratade med en säljare på Volvo idag och han sa att gasvolvon inte kommer förän till våren. Dessutom ligger det redan stora beställningar, från bla taxibolag, så det dröjer nog innan man får sin bil om man beställer en nu. Det är dessutom svårt att beställa den, när inte ens säljarna vet några fakta om bilen eller priset på den. Detta var i Skellefteå, kanske har säljarna i storstäderna fått mer information...
Själv kör jag Passat Ecofuel och är supernöjd!
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Danni »

Ja, den känns som too little too late. Hade den funnits i våras hade jag nog kört en sån nu. Men jag är jätteglad att det blev Passaten istället.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Wallander »

Enligt en representant från Volvo på Västsvenska Miljö- och trafiksäkerhetsdagen så gick det att beställa den nu.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Sven »

Artikel i DN.Motor igår om nya Volvon (jag hittar tyvärr inte artikeln på nätet). Tyvärr släpps den inte med den stora tanken på 40 Nm3 som det talats om, och lastgolvet höjs med dryga decimetern. Jag tror den får svårt konkurrera med Passaten.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Fred »

Ja, stackars Volvo har inte tagit så strategiska beslut när det gäller miljöbilar... :roll: Säkerligen kommer den nya gasvolvon har väldigt svårt att hävda sig mot Passaten som det ser ut nu. Vad jag har uppfattat när det gäller Passaten så finns det egentligen inga nackdelar med den, så om Volvo vill kunna konkurrera med den så är det nog bara priset de kan jobba med...och jag har mycket svårt att tro att Volvon kommer vara billigare! :lol:

Ni som har erfarenhet av Passaten, vad ser ni att Volvon skulle kunna erbjuda som kan göra att en hugad spekulant att välja den istället (om vi bortser från priset som vi inte vet något om och som troligen kommer ligga högre)?

Möjligheten att köra på tre olika bränslen?
Märkeslojalitet?
Patriotism?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Danni »

Det är väl möjligen märkesprestige - att Volvo kan uppfattas som finare, även om jag tror det är långt ifrån alla som delar den uppfattningen. Men V70:n är ju lite etablerad som den ultimata familjebilen i Sverige. Och visst är den fin. Dessutom tror jag Volvon vinner komfortronden mot Passaten, även om Passaten vinner de flesta andra ronder (och ändå inte förlorar komforten med alltför stor marginal, för den är skön som attan).

Jag tror Volvon kan komma att sno åt sig ett segment med folk som vill ha mer motor (230 hk jämfört med 150 är en stor skillnad) och som faktiskt är ute efter en dyrare, finare bil. Men överlag är det rätt luddiga argument för Volvon. Är inte det problemet Volvo brottats med överlag de senaste fem åren? Man vill vara finbil som MB, BMW och Audi, men man lyckas inte utklassa de billigare alternativen från VW och Ford, och halkar in i ett mellansegment där man måste rättfärdiga högre priser med just luddiga värden som premiumkänsla och märkesprestige.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Fred »

Det ligger säkert något i det du skriver Danni, men jag tror inte att de som är (vad jag brukar kalla) "märkesslavar" som är ute efter starka motorer och samtidigt är miljömedvetna är speciellt många. Jag tror inte ens att det är i närheten av 1000 pers i Sverige. Jag tror att den nya gasvolvon har ett stort målgruppsproblem. Enda anledningen till att jag köpte min V70 -02 var att den kunde lasta mycket och om den nya har ett starkt begränsat bagage så faller ju jag, och alla andra med mina lastbehov, som kund.

Jag tror dock att nationalismen kan hjälpa Volvon vilket ju egentligen är helt galet, Volvo är ju inte svenskt längre! Att Volvo är en premiumbil är bara en känsla och tradition som hänger kvar från svunna tider. Med tanke på hur mycket svaga konstruktioner, dåliga komponenter och extremt dåliga kundservice som genomsyrar Volvo och Bilia så ligger Volvo ljusår efter många andra tillverkare.

Jag tror att den nya gasvolvon måste räddas av statliga företag och organisationer. De som känner pressen att köpa inhemskt och säkerligen också påverkas av lokalpolitiker.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by David »

I DN stod det att priset skulle börja på 319900, dvs ganska mycket mer än Passaten. Min gissning är att Volvos konkurrensfördel är att den är tystare, starkare och har högre märkesprestige i Sverige. På minussidan står dålig räckvidd (tror det stod 30 mil på gas i DN), dåligt bagageutrymme och sämre bränsleekonomi. Får se vad som händer med märkesprestigen om Geely köper Volvo. Jag har ägt två 850 och två V70, dock ej nya modellen. Skulle jag välja mellan Passaten och Volvon skulle jag hundra gånger av hundra välja Passaten. Fick jag önska något skulle det vara femtio hästar till samt fyrhjulsdrift.

Målgruppen för Volvo kan vara folk som vill ha en V70 med lägre förmånsvärde. Volvon kommer att ha fullstor bensintank, så klarar man sig med det mindre bagageutrymmet blir det ekonomiskt fördelaktigt jämfört med bensin eller etanoldriven V70. Om den har en räckvidd om 30 mil på gas måste Stockholmare med dagens gassituation börja kolla efter en mack med gas efter drygt 20 mil.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Husbonden »

Nu ligger artikeln ute på nätet: http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... il-1.18168 Som jag skrivit tidigare så var jag helt inställd på att vänta på GasVolvon. Men jag ångrar inte mitt VW val. Jag tycker att jag fåt tanka hela tiden. Jag skulle bli tokig om jag skulle komma ännu kortare på en tank.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by AndersH »

I artikeln kan man läsa att Volvo avråder från att köra bilen på E85 (!?):
Motorn klarar egentligen tre bränslen, E85 och biogas och bensin som reservbränsle. Men Volvo avråder från att köra på E85.

– Främsta skälet är att serviceintervallet då blir 3 000 mil. Kör man på E85 krävs tätare intervaller och det gillar inte våra företagskunder, säger presschefen Bo Larsen på Volvo Personbilar Sverige.
Ett minst sagt märkligt uttalande av Volvo. Gäller det uttalandet för alla Volvos etanolbilar? :?
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Husbonden »

Verkligen en berättigad fråga. Om det mot förmodan är kosnadsneutralt att göra etanol eller bensin så väger det klart över till bensinfördel om man har halva serviceintervallet. Mitt gamla Volvohjärta krymper för varje dag. Snart är jag helt likgiltig inför min gamla övertygelse :)
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Stålis »

DN har en ny artikel idag "Gasglad Volvo ger nya jobb": http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... bb-1.18400
DN wrote:AFV är ett privatägt företag, där bland annat Göteborg Energi är en storägare. Företaget har byggt nya industrilokaler i anslutning till Volvos fabriksområde i Torslanda. Där byggs nu V70 2,5 FT om för gasdrift i stor skala.

De första kunderna som har förbeställt en Volvo V70 AFV Bi-Fuel har fått sina bilar. Nu ökar produktionen och även enskilda kan beställa bilen hos Volvohandlarna.

Men bilen och produktionen dras med omkring ett halvårs försening.

– Vi räknar med att vara uppe i full produktion inom några veckor. Vi är ett 30-tal anställda idag och vi har stora möjligheter att bygga ut kapaciteten. Det känns som att det var värt förseningen, säger Dan Blomberg, vd för AFV, i ett pressmeddelande.
Låter som att de förklarar förseningen med att de först ville bygga nya produktionslokaler. Då gäller det att de kalkylerat rätt med marknadens tidsfönster, dvs att inte konkurrensen redan är allt för hård. Även om många här menar att passaten är vassare så tror jag att Volvon kan klara sig hyffsat på den svenska marknaden just för att det är en Volvo. Trots allt påstås det ju att beställningslistan är lång.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Danni »

AMS rapporterar: http://www.automotorsport.se/news/19840 ... -d%C3%B6d/

Bilden på lastutrymmet ser tragisk ut :(
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Fred »

Ojojoj...det var första gången jag såg bagageutrymmet i den...vilket misslyckande! Hela tanken med en V70 är ju att man kan lasta mycket i den! Nu är ju tanken i vägen! :lol:

Jag tror att många ångrar sin beställning av denna bil nu. Möjligen kan kommuner och statliga bolag fortfarande vara nöjda men privatbilister drar nog öronen åt sig.

"...att lasta in en barnvagn, rullstol eller liknande går utmärkt, säger Klas Alm." Jovisst, men då får man inte in matkassarna eller hockeyutrustningen eller ens tre fotbollar!

Andrahandsvärdet kommer vara en katastrof för dessa bilar, så var det ju med första modellen av Bi-Fuel. Vi som har "mellanmodellen" kan vara väldigt glada då vi antagligen har de Bi-Fuel som uppbringar det högsta andrahandsvärdet av alla modeller!

Tråkigt för Volvo som skulle behöva en succémodell i dagar som dessa...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Kabukiman »

Oj vilken tur att man fick se dessa bilder nu på bagage utrymmet innan det vart försent.
Tack Danni för att du la upp länken.
Skulle precis till att beställa denna, då jag har varit hyffsat nöjd med min nuvarande V70 biogas.

Trodde verkligen inte man skulle förlora så mycket i lastutrymmet!


Nu blir det en Passat istället.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Fred »

Kabukiman tillhör med all säkerhet den stora målgrupp som Volvo nu tappar. Skönt att du hann hålla på beställningen! Det verkar ju som om de som skaffat Passaten är väldigt nöjda med sina bilar och när min Volvo ger upp blir det antagligen en begagnad Passat för mig!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by AndersH »

Stadspartner AB i Linköping biogaskonvertar också Volvo 2.5FT och deras installation höjer "bara" golvet i lastutrymmet med 8 cm enligt deras specifikationer. 30 mils räckvidd på gas är ju samma som uppges för den som AFV konverterat.

http://www.stadspartner.se/stadspartner ... 5_utan.pdf
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by AndersH »

Det är en firma som heter BRC i Västra Frölunda som gör konverteringen åt Stadspartner. Finns lite bilder att se här:

http://www.brcgas.se/aktuellt/1042.html

Jag tycker att bilden på det förhöjda lastrumsgolvet ser lika "tragisk" ut här också!
Martin_Lowendahl
Posts: 3
Joined: 2009-12-13, 23:04

Re: Nya Volvo V70 2.5ft bi-fuel

Post by Martin_Lowendahl »

Ville egentligan ha Passaten och trodde det skulle bli möjligt då min arbetsgivare började med personalbilsleasing. Tyvärr blev det ändå för dyr nettokostnad så nu har jag valt en begagnad V70 Bifuel -06 istället....Jag räknar med att ha den i cirka 3 år och sedan byta till Passaten som begagnad. Tycker Passaten verkar mer genomtänkt men jag är å andra sidan väldigt nöjd med Volvons komfort! Huvudsaken är ju att man äntligen kan köra gas!
Volvo V70 Bifuel -06 Sport Edition med Teknikpaket
Post Reply