Större evenemang med ForumGas.se

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Större evenemang med ForumGas.se

Post by Wallander »

När vi hade gasbilsträff här i Göteborg kom det på tal att vi skulle dra ihop något större evenemang framöver.
Jag kör härmed igång en idésprutartråd där vi kan ventilera idéer om vad vi kan hitta på i framtiden.

Jag börjar; en grej jag kom att tänka på idag är att vi kanske kunde va med när t.ex. E-on öppnar sina mackar här i Gbg-området. De måste väl ha några snygga bilar i bakgrunden när de tar "klippa-invgningsbandet-kortet"?

Ja, där har vi en tanke, fyll nu på med fler.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by torkel »

Jag mailade Fordonsgas igår och kollade om de är intresserade av någon form av gemensamt event. Vi får se om de hör av sig.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Stålis »

Skulle kännas naturligt om Svenska Gasföreningen var med som sponsor/arrangör.

Min vana trogen sneglar jag söderut mot Tyskland. Där har de ordnat "Erdgasfahrertag" varje sommar i flera år. Se http://www.erdgasfahrertag.de/index.php ... avi=egft09

Den som inte läser tyska får titta på bilderna.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by torkel »

Fordonsgas har svarat och verkar intresserade. Vi får se om det blir något. Några idéer på aktiviteter?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Fred »

Nu bor jag ju inte på västkusten men en idé på evenemang som jag skulle vilja deltaga på är ett studiebesök på ett reningsverk med biogasproduktion! Jag vet teorin bakom framställningen av biogas i reningsverken men det skulle vara kul att se det i verkligheten. Dessutom har jag en hel del frågor jag skulle vilja ställa!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by David »

Ett studiebesök på en biogasanläggning vore väldigt intressant.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Wallander »

David wrote:Ett studiebesök på en biogasanläggning vore väldigt intressant.
Ja, det är en god idé! Vilka anläggningar skulle vara intressanta?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by HerrOla »

Wallander wrote:
David wrote:Ett studiebesök på en biogasanläggning vore väldigt intressant.
Ja, det är en god idé! Vilka anläggningar skulle vara intressanta?
Jag och Wallander känner folk i branschen så vi kan ju kolla upp om det finns någon anläggning som skulle kunna tänka sig att ta emot ett litet besök.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Humlan »

Stockholm vattens anläggning vid Brommaplan vore ju ett klockrent ställe för studiebesök, eftersom de verkar ha hela kedjan från avlopp till biogaspump. Gick det dessutom att kombinera med träffen den 24/10 vore det ännu bättre!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Humlan »

Oops, menade naturligtvis 25/10. (Vart har redigera inläggs-knappen försvunnit?)
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Johan »

Humlan/alla:

Min uppfattning är att vi pratar om en träff som kanske ligger på vårkanten nästa år och som kommer att kräva lite insatser och planering när vi väl bestämmer oss för en agenda. Vad har ni andra tänkt?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by avozetta »

Jag håller med Johan, det behövs lite mer långsiktig planering. Stockholmsträffen känns lite mer som ett spontanträff där vi pratar om allt som faller oss på men ett utmärkt tillfälle att klura vidare på denna ide´ om något större framöver.

Att besöka Bromma reningsverk skulle jag gärna göra.

Ett annat spår skulle vara att samla ihop beslutsfattare, bidragsgivare, drivmedelsbolag, fordonsgasproducenter m.m. för att bl.a. reda ut varför AGA tycker att intresset från drivmedelsbolagen är "kallt/iskallt" medans Eon just tecknat ett långsiktigt avtal med OKQ8. Varför denna enorma skillnad?

Ytterligare ett spår är en större gasbilsträff som utannonseras på något sätt där även ovanstående och tidningar är inbjudna. Här krävs det väl lite sponsorpengar då.

Nu tog ja i så det knakade men "brainstorma" måste man ju få göra ibland :D .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Wallander »

Johan wrote:Humlan/alla:

Min uppfattning är att vi pratar om en träff som kanske ligger på vårkanten nästa år och som kommer att kräva lite insatser och planering när vi väl bestämmer oss för en agenda. Vad har ni andra tänkt?
Jag är på samma linje. (Min idé i första inlägget bör kanske behandlas i en separat tråd).

Idéerna om att besöka en biogasproducent kanske går att kombinera med en träff. Man kan ju samordna en dag med lite olika aktiviteter där avozettas idéer också får plats.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Wallander »

Jag mailade OKQ8 för att kolla deras intresse för ett samarbete. De har ju börjat göra reklam om att de har biogas.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Oscar
Posts: 12
Joined: 2009-06-29, 11:29

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Oscar »

Hej,

jag kunde dessvärre inte vara med på träffen i Göteborg, men jag tycker det skulle vara roligt att dra ihop en mer organiserad träff med lite kunskapsinnehåll

Följande olika ideér kom jag på utan störe betänketid:
(platserna är i Västsverige, ur rent egenintresse)
1. gårdsbaserad biogasproduktion från t.ex. mjölkdjur eller gris, exv. på Naturbruksgymnasiet i Töreboda
2. uppgraderingsanläggning. T.ex. på renhållningsverket i Borås
3. gasdistributör. Göteborg Energi? Eller i Lidköping där man planerar en anläggning för flytande biogas.
4. tankstationstillverkare. Kan vara intressant för oss kunder att få se hur man tänker och lämna synpunkter ur ett användarperspektiv.
5. fordonstillverkare. T.ex. de som efterkonverterar Volvo till gasdrift i Göteborg.

Jag jobbar inom lantbrukssektorn så jag har bäst koll på produktionsledet och kan åtminstone bidra med att boka 1:an och 2:an om intresse finns.

Synpunkter, tack!

/Oscar
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by Johan »

Kul att det börjar droppa in lite saker igen. Ska vi göra något större till våren så är det nog dags att sätta igång snart.

Jag funderar främst på om vi ser det som en träff för främst forummedlemmar, där vi gör något intressant tillsammans eller om vi gör det för att väcka intresse hos andra för gasbilar. Min tanke är den senare, men jag är öppen för båda.

Wallander: kanon!

Oscar: Intressant. Om vi har träffen för att skapa intresse för gasbilar så skulle jag helst vilja vara här i Göteborg. Men om vi gör något för oss själva hade en studieresa till exempelvis Borås varit mycket intressant.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by torkel »

Jag har ju som sagt var tidigare kontaktat Fordonsgas angående detta och det verkar som om de är på om vi har några bra idéer.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Större evenemang med ForumGas.se

Post by taz »

Hade varit kul att ta en titt på en tankstation också för att se hur det ser ut, en demostration av hur pump och systemet fungerar som fyller bilarna.. ofta har man ju 2 eller 3 stegs gasbanker osv... det hade varit kul o se.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply