Subaru legacy - snart som gasbil!

mrowkoob
Posts: 4
Joined: 2011-01-13, 19:51

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by mrowkoob »

Bar så himla trist att bara vw integrerar gastanken. Jag har en Ecofuel men jag är väldigt missnöjd med vw kundsservice. (Bilen är toppen) Hade slått till direkt på en Subaru eller Volvo eller Mercedes CNG modell som hade en tank som inte upptog plats i bagageutrymmet.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

mrowkoob wrote:Bar så himla trist att bara vw integrerar gastanken. Jag har en Ecofuel men jag är väldigt missnöjd med vw kundsservice. (Bilen är toppen) Hade slått till direkt på en Subaru eller Volvo eller Mercedes CNG modell som hade en tank som inte upptog plats i bagageutrymmet.
Opel finns ju också även om märket för en något undanskymd tillvaro i det här landet. Både utgående modell av Zafira och nya Zafira Tourer har integrerade gastankar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Gastanken är väl hyffsat väl integrerad tycker jag, men Subarus räckviddsangivelse (upp till 40 mil på gas) verkar vara lite väl optimistisk. Tanken är trots allt bara 20,4 Nm3 och förbrukning vid blandad körning på certifieringsgas ska vara 8,5 Nm3 per 100 km. Med naturgas och rejält högt tryck och enbart landsvägskörning går det kanske att komma upp i 40 mil, men annars gissar jag på att man kommer att stanna på runt 25 mil. (Hoppas att jag har fel!) Det ska bli spännande att höra om de första erfarenheterna av praktisk användning.

Jag skulle tro att utvecklingsteamet landat på en sådan liten gastank och bibehållen bensintank av kostnadsskäl. Att designa en ny bensintank och stoppa in den i bilarna och dessutom ha en ännu större gastank i kompositmaterial skulle förmodligen få kostnaderna att skena iväg.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
guaruska

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by guaruska »

Stålis: Läste att den "gamla" Zafira modellen, dvs Zafira II turbo, ska finnas kvar på marknaden. Den ska alltså inte utgå. Zafira Tourer är endast ett tillägg i familjen, enligt spec med 6% lägre förbrukning, trots samma motor som turbon. Vet inte riktigt hur dom mäter dom 6%en...
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Ursäkta Opel-kapningen av Subaru-tråden!
guaruska wrote:Stålis: Läste att den "gamla" Zafira modellen, dvs Zafira II turbo, ska finnas kvar på marknaden. Den ska alltså inte utgå. Zafira Tourer är endast ett tillägg i familjen, enligt spec med 6% lägre förbrukning, trots samma motor som turbon. Vet inte riktigt hur dom mäter dom 6%en...
Jo, jag har också läst det tidigare, men Opel Sverige har inte med gamla Zafiran på sin hemsida längre. Försäljningen verkar ha gått väldigt knackigt senaste året, så jag kan tänka mig att generalagenten har bestämt sig för att bara köra med den nya modellen hos oss. På tyska hemsidan http://www.opel.de ser jag att de har båda parallelt och kallar den gamla för "Zafira Family".

Mer om Opel kan vi skriva här i stället: http://forumgas.se/forum/viewtopic.php? ... 719#p16719
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by AndersH »

"Gasen förvaras i tankar under golvet i bagageutrymmet" var väl ändå en sanning med modifikation? Golvet ser ju ut att ha höjts med bortåt 15-20 cm närmast bakom baksätets ryggstöd.
mgmannen
Posts: 2
Joined: 2011-12-27, 09:53

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by mgmannen »

AndersH wrote:"Gasen förvaras i tankar under golvet i bagageutrymmet" var väl ändå en sanning med modifikation? Golvet ser ju ut att ha höjts med bortåt 15-20 cm närmast bakom baksätets ryggstöd.
Japp, ser sådär ut. Jag hade stora förhoppningar på denna bil. Jag ska skaffa tjänstebil i vår och jag behöver en fyrhjulsdriven bil och från och med nu MÅSTE vi ha en "miljöbil". Då finns det bara två bilar kvar att välja på, Audi A4 E85 Quattro och Subaru... (Jag får inte ta en bil över 7.5 basbelopp)
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Samuel »

Ser ju mycket trevlig ut! Hur litet blir bagaget? Som i V70 antagligen.
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Samuel »

På ett vis bättre än V70 då man har full höjd på halva bagaget, som det ser ut. Snyggt!
Image - S-Max 2.2 tdci
Image - Passat ecofuel
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Min uppfattning är att "bulan" stjäl lite mer utrymme än den ser ut att göra på bilden det länkas till ovan. Jag har inte mätt det, men spontant skulle jag säga att nära halva golvets djup från bakluckan till baksätet påverkas. Det spelar mig nu ingen större roll då jag inte behöver så stort utrymme, men det kanske spelar roll för andra, som dem som vill få in en barnvagn enkelt exempelvis.

Återkommer i frågan i nästa vecka när jag hämtat ut bilen och provkört lite.
Subaru Legacy -12
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Bothner »

Vi bilägare tyckte att utrymmet var tillräckligt stort för barnvagn. Det kändes också vettigare än Volvos lösning.
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Micke kock »

Har beställt en Outback, som kommer i nästa vecka.
Min mastiff får plats där bak, så så litet är det inte... 8)
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Och är sitter jag och gnäller. Tråkig inställning. :D

Återkommer när jag har lite mer torrt på fötterna, men min nuvarande känsla efter att ha lagt in lite smått och gott där bak är att en tredjedel av golvytan går bort. Fullt rimligt förmodligen, och pratar man volym är ju tappet inte så stort.

Festlig side-note: Det finns ju inget reservhjulstråg då även den platsen fyllts med gasflaskor, och inte heller något reservhjul. Inget problem i sig, det hade jag inte på min förra bil heller, men ändå envisas de med att slänga med en handvevad nöddomkraft och en skruvmejsel utan att ha någon plats att stuva undan dem. Varför gör man så? Vad ska man med en domkraft till utan reservhjul? Och i synnerhet då det inte finns någon stans att lägga den. Och en skruvmejsel? Det är ju inte riktigt en Ikeapryl där man kan lösa allt med en insexnyckel.

Nu har jag inte haft mer tid att testa bilen än vad jag hade på mig att köra den en knapp mil hem från bilhandlaren, men ett par enkla reflektioner. Gasen kopplas enkelt i och ur genom en knapp vid växelspaken. Jag kände spontant ingen skillnad mellan det ena eller andra bränslet, men det var inte direkt så att jag pressade bilen på något vis, så det är möjligt att det gör skillnad i acceleration - den ska ju ha lite färre hästar på gas. Då den är efterkonverterad verkar inte heller gasen noteras på färddatorn. Bränslemätaren är därtill ganska enkel i form av fyra gröna lampor som jag antar motsvarar de fyra gasflaskorna. Lyser bara en lampa har man max en kvarts tank och det är dags att fylla på. Jag blev tillsagt att inte tänka så (i antal gasflaskor alltså), men vet inte hur det annars skulle vara. Jag vet inte hur man skulle göra annars med bränslemätningen (eller hur man gör i andra gasbilar), trycket är ju konstant så länge det finns förvätskad gas i en gastank, men det känns lite spartanskt när man är van vid det gamla bensinsystemet som dels visar exakt hur mycket bränsle som finns kvar och dels hur långt det väntas kunna föra en.

Väldigt nöjd med mitt val hur som helst. Nu hoppas jag bara att allt prat om Stockholmselände och gasbrist är överspelade tider och att det faktum att man måste planera sin tankning när man är på annan ort är ett så litet problem som det spontant verkar.
Subaru Legacy -12
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Håkan »

Fortsätt rapportera, alltid kul att höra om nya modeller.
Ang indikering så är vår AFV likadan.
Rent praktiskt så kör jag tills det lyser rött då jag har 5-10 mil räckvidd kvar och letar då upp ett tankställe.
Erfarenhetsmässigt från Volvo & Opel så sjunker tankmätaren snabbt i början för att räcka längre mot slutet.
Utan några exakta siffror så kan jag ibland köra 2,5 mil på "full tank" men sista röda lampan räcker ibland 9 mil...
Ett tips är således att nolla trippmätaren när tankmätaren lyser rött och kolla hur långt du kommer innan den går över på bensin.
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by AndersH »

David N wrote:Lyser bara en lampa har man max en kvarts tank och det är dags att fylla på. Jag blev tillsagt att inte tänka så (i antal gasflaskor alltså), men vet inte hur det annars skulle vara. Jag vet inte hur man skulle göra annars med bränslemätningen (eller hur man gör i andra gasbilar), trycket är ju konstant så länge det finns förvätskad gas i en gastank, men det känns lite spartanskt när man är van vid det gamla bensinsystemet som dels visar exakt hur mycket bränsle som finns kvar och dels hur långt det väntas kunna föra en.
Hörru, du kör väl inte omkring i en gasoldriven bil utan metangasen i dina tankar är i gasform hela tiden. :) Utom när det är minus 160 grader Celsius ute förstås då metangasen börjar flyta. :wink:
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Är du säker på det Anders? Nu var det länge sedan jag läste någon kemi, men jag tänker mig att det är som i en cigarettändare. Tänk en enkel genomskinlig BIC-tändare - gasen lagras där i vätskeform och en liten del av den (den volym som blir över efter att den vätskeformiga delen av bränslet räknats av) är i gasform. Hur skulle man annars kunna lagra 20 kubikmeter gas i en bil, det är en volym stor som ett normalt sovrum!

Jag känner att jag måste leta efter rätt ord här, för även om jag jobbar med språk så är inte kemi och fysik en del av det jag jobbar med, men ett ämnes form är såvitt jag minns det beroende av två saker: temperatur och tryck. Och det må vara att den gas vi använder i bilarna under normalt tryck behöver vara -160 grader för att gå över i vätskeform, men den gränstemperaturen torde stiga med ökat tryck.

Kanske har vi någon här som kan förklara det bättre (jag vet ju inte ens vad bränslet heter, utan kallar det hela tiden "gas", vilket blir lite olyckligt när man ska diskutera dess ämnesegenskaper), men jag synar din smiley och tror fortsatt att jag har rätt och att gasen i tankarna faktiskt är vätska. 8)
Subaru Legacy -12
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Stålis »

Kul att få höra om erfarenheter av en ny gasbilsmodell!

När det gäller gasens beskaffenhet har AndersH helt rätt. CNG (Compressed Natural Gas)/fordonsgas/naturgas/biogas består huvudsakligen av metan. Spana in http://sv.wikipedia.org/wiki/Metan. Du kan också söka här på forumet efter trådar som behandlar allmänna gaslagen för att hitta mer om förhållandet mellan gasmängd och tryck. Liknelsen med cigarettändare passar bara in på fordon som går på LPG (Liquified Petroleum Gas, dvs gasol).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Ser man på, allmänna sömnsvårigheter gör att man kan lära sig saker tidigt på morgonen också. Jag kan ju tycka att jag borde förstått att CNG inte är detsamma som LNG, och att det går att komprimera gas utan att den övergår till vätska (mitt argument att en sovrumsvolym inte ryms ens under ett höjt bilgolv faller förstås på samma sätt om gasen komprimeras till tätare gas som om den hade komprimerats till vätska). En sista smiley i frågan för att visa min nya position. :oops:

Här kommer en länk till för den som har/hade lika grunda kemikunskaper som jag: http://en.wikipedia.org/wiki/Compressed ... red_to_LNG

Nåväl, det här spåret är ju lika off topic som Opelutläggningarna ovan, jag ska läsa mer i gamla trådar som rekommenderats, så återkommer jag här i mer Subarunära frågor under eftermiddagen.
Subaru Legacy -12
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by AndersH »

Det är väl alltid kul att lära sig saker! :mrgreen: Ser fram emot mer erfarenheter av din Subaru. :) Har du manuell eller automatlåda i bilen?
David N
Posts: 50
Joined: 2010-07-17, 18:17
Location: Stockholm

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by David N »

Börjar med växellådan då, för att ha ett bra avstamp. Jag har en "sexväxlad" automatlåda med paddlar för manuell växling, Lineartronic heter lådan och anledningen till att jag skriver sexväxlad inom citationstecken är att den egentligen är steglös. Nu har jag ju redan gått på pumpen en gång idag med vätskors och gasers fysik, så jag ska väl inte ge mig så djupt in i mekanikens underbara värld heller, men jag tänker mig en växellåda som olika stora kugghjul man byter mellan på samma vis som på en flerväxlad cykel. Bevisligen kan det vara mer avancerat än så, kanske i form av en kuggad kon - vad vet jag. Jag tror att alla Subarus gasbilar kommer med den växellådan. Med en mild variant av sjukdomen blyfot uppskattar jag den sjätte "växeln", det gör att man i farter upp till 120 ligger under 2500 varv vilket torde ge en helt ok förbrukning. Och vid högre farter än så finns det väl ingen bil som har särskilt bra bränsleekonomi.

Anstränger jag mig kan jag kanske känna att det finns lite färre hästar på gas än på bensin, men det finns fullt tillräckligt med kraft i såväl låga farter som omköringsfarter. Jag har bytt upp mig i storlek på bil rätt mycket, så än så länge känns det lite som att ratta ett slagskepp. Ett smidigt sådant med väldigt bra grepp och svängradier dock. Tyst går den också.

Färddatorn känns minst sagt underutvecklad, eller så har jag missat några knappar. Någon form av statistik över hur mycket bränsle man förbrukar över tid vore trevligt att få. Det går naturligtvis att mäta själv, men nej, det kommer inte att hända.

Tankningen gick jag lustigt nog bet på också. Fick bara i 1,2 kubik gas i bilen, sen slutade den fylla på. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men förmodigen något, för nu är den nere på en av fyra lampor igen. Nåja, låt oss kalla det handhavandefel och anta att det blir rätt nästa gång.
Subaru Legacy -12
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by AndersH »

Intressant växellåda med sin steglösa utväxling och stålkedja i stället för gummiremmar som det var i gamla rem-Johan (Volvo 340 om någon minns den).

http://youtu.be/EI1-7WznrWc

Måste nog åka och få provköra en sån där! :)
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Subary legacy - snart som gasbil!

Post by Håkan »

David N wrote: Tankningen gick jag lustigt nog bet på också. Fick bara i 1,2 kubik gas i bilen, sen slutade den fylla på. Jag vet inte vad jag gjorde för fel, men förmodigen något, för nu är den nere på en av fyra lampor igen. Nåja, låt oss kalla det handhavandefel och anta att det blir rätt nästa gång.
Är det er första gasbil?
Många pumpar fungerar så som du beskriver dvs de startar och fyller i 1-2 Nm3 och stannar sedan.
Jag har aldrig förstått varför???
Lösningen är att hålla startknappen intryckt tills pumpen startat, fyllt i sina 1-2 Nm3, stoppat för att sedan starta igen...
Då fyller den fullt.
Jag har länge tänkt att gå in och fråga varför pumparna beter sig så men det har jag hittills alltid glömt bort. :cry:
Nu har man vant sig och tänker inte så mycket på det.

Är det någon som vet varför pumparna beter sig på detta sätt?

Fortsätt rapportera om bilen
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply