Bilen snart här!

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Bilen snart här!

Post by Husbonden »

Nu är det bara tre dagar kvar innan jag får hämta ut min nya Passat Ecofuel

Därför tänkte jag att jag kunde presentera mig. Jag har gjort några inlägg här på forumet så jag är ju inte hellt utifrån. Framför allt så har forumet varit till en overderlig hjälp när jag skulle beställa en ny bil. Jag har ju kunnat förhöra mig om vad som ligger bakom leverantörens glättiga skrifter. Och ta del av alla goda erfarenheter.

Jag bor i Eskilstuna och jobbar som säljare innom IT branchen, min kundbas ligger framför allt i norra sverige så det blir mycket mil. Det var faktiskt macken i Sundsvall som fick mig att fatta ett "Gasbeslut". Och Volvos förseningar som fick mig att överge ett i det närmaste 30 årigt obrutet volvokörande. För att nu välja en "Folka".

Jag kommer att köra ca 6000 mil/år vilket innebär att jag gärna besvarar frågor om hur billen fungerar på längre sträckor. På sommaren åker vi gärna ner till Kroatien och Medelhavet så bilen kommer också då att få bekänna färg. Mina första hundra mil kommer att vara avverkade innan veckan är slut.

På återhörande gott folk!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Bilen snart här!

Post by Johan »

Varmt välkommen!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Bilen snart här!

Post by Fred »

Kul! Trevligt också om du vill ge lite löpande rapporter på vad du upplever med bilen.

För mig, som nu kör en V70, kan Passaten mycket väl bli nästa bil. När min Volvo ger upp borde det gå att få tag i begagnade Passater som ligger inom min ekonomi. Volvo kommer jag nog inte välja igen, har haft lite för mycket bråk med Bilia och andra volvoverkstäder och jag tycker att bemötandet är under all kritik. Dessutom verkar Volvo helt tappat sitt kvalitétstänkande.

Jag ska följa Passatens under några år nu så får vi se hur länge Volvon står sig...kanske håller den så länge att vi har flygande elbilar när det är dags att byta!! :D (Eller hur?!! :lol: )

Mvh
/Fred

P.s Min förhoppning är dock att Toyota kommer med ett bra gasalternativ! Toyota har jag väldigt bra erfarenhet av, både när det gäller kvalitét och kundbemötande! D.s
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Bilen är här!

Post by Husbonden »

Hämtade ut bilen i tordagskväll, full gastank och halv bensin!

Jag har sedan kört 120 mil och är supernöjd.

Det är några detaljer som gör mig extra förtjust.

Bränsleförbrukningen: Kubik och kilo är ju svåra parametrar i gasvärlden men kronor är ju lätt att räkna! Jag har kört på gas till en kostnad av exakt 6 kronor per mil. :D Och då är inte bilen inkörd ännu.

Automatlådan: Jag var skepisk till automat men nu är jag stormförtjust.

Farthållaren med anpassning till framförvarande bil, ACC: Den har redan räddat mig från knepiga situationer! Satt och petade lite på radioinställningarna när jag körde och märkte inte att bilarna stannade framför mig.... men bilen fungerade så att den bromsade själv när husse inte var på bettet :)

Lane Assist: Vilken suverän funktion, så fort man kommer nära linjen så korrigerar bilen själv, om man vill korsa linjen så är det ett litet motstånd i ratten, dock ej så det stör.

Navigatorn: I jämförelse med Volvo:s så är den så mycket modernare. En detalj är att informationen om förestående vägval visas på instrumentpanelen vilket innebär att föraren inte behöver titta på kartfönstret för att se hur han skall köra.

Nackdelar som jag har hittat är: Täta serviceintervall, ingen spolning på strålkastarna och att Volkswagen inte har någon riktig blåtandslösning som passar alla telefoner.

Detta var allt för denna gången!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen är här!

Post by Danni »

Husbonden wrote:Nackdelar som jag har hittat är: Täta serviceintervall, ingen spolning på strålkastarna och att Volkswagen inte har någon riktig blåtandslösning som passar alla telefoner.
Väntaväntaväntaväntalitestoppetttaghärnuva...

Är du säker på att din bil inte har strålkastarrengörare? Det har i alla fall min, och det är lagkrav på att alla bilar med xenonljus ska ha det. Är det så illa att de snålat in på detta på bilar utan xenon? Har svårt att tänka mig det, med tanke på hur många andra fiffiga, smarta små säkerhetsfunktioner de proppat in precis överallt.

Dessutom går det alldeles utmärkt att använda handsfree med alla bluetoothtelefoner med kombinationen telefonförberedelse + Touch Adapter. Jag har beskrivit detta närmare i den stora Passat-tråden, tror jag bestämt, och där finns även interiörbilder på min bil med touch adaptern synlig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Bilen snart här!

Post by Husbonden »

Ok jag ger mig!

Bilen har strålkastarrengörare, jag hade inte sett detta. Jag tänkte att jag skulle ha tre negativa saker för att vara trovärdig i mitt omdömme :D

Kvar är bara serviceintervallet och att min bilhandlare avrådde mig från att skaffa telefonförberedelse eftersom att den inte var så bra.... Att man aldrig lär sig att inte lyssna på säljare.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen snart här!

Post by Danni »

Om den är bra eller inte är väl en helt annan femma :) Den lilla touchscreenen sitter alldeles för långt bort och är svåranvänd under körning. Ljudkvaliteten är bra för mig, dvs jag hör motparten alldeles utmärkt, men jag får ofta klagomål på att jag låter som om jag sitter i nån jävla plåtburk (vilket jag ju faktiskt gör). Det verkar dock vara genomgående. Min kompanjon har en ny Volvo med blåtandshandsfree, vilken gör att det är skitjobbigt att prata med honom när han är i bilen. Den enda riktigt bra handsfreen jag pratat med satt i min förra chefs svindyra Mercedes SL...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply