Redan dags för motorvärmare

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Redan dags för motorvärmare

Post by avozetta »

För oss som har gasbilar som startar på bensin så är det tydligen redan dags att koppla in motorvärmaren då morgontemperaturen nu är 10 grader eller mindre. Utan värmare slår min V70 om först efter 30-60sek men med värmaren får jag ner tiden till nästan högsommartider, 3-5sek. Detta borde ju påverka utsläppen ganska mycket?

Hur är det med de bilar som starar på gas, är inte de smutsigare med kalla motorer också?
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Redan dags för motorvärmare

Post by Humlan »

Se då till att du har grön el i uttaget och en timer så att du inte eldar för kråkorna.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Redan dags för motorvärmare

Post by avozetta »

Humlan wrote:Se då till att du har grön el i uttaget och en timer så att du inte eldar för kråkorna.
Du har helt rätt. Visst spelar det roll var elen kommer ifrån men den kan jag tyvärr inte själv påverka då det är hyresvärden som köper den. Timer har jag sen tidigare (hade endast kupévärmare i förra bilen) men den var för klumpig för att få plats i elboxen. Måste hitta någon mindre och smidigare som dessutom är utomhusklassad. Någon som har några tips? Man kan ju i och för sig ha den hängande utanför boxen också med än liten skarv men frågan är hur länge man får ha den i fred.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Redan dags för motorvärmare

Post by Stålis »

Måste hitta någon mindre och smidigare som dessutom är utomhusklassad. Någon som har några tips?
Det finns fjärrstyrda tidur som sitter i bilen, men det lär ju bli en dyrare lösning med omdragning av ledningarna i bilen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Redan dags för motorvärmare

Post by Sven »

avozetta wrote:
Hur är det med de bilar som starar på gas, är inte de smutsigare med kalla motorer också?
Jo, de är smutsigare tills värmen stigit till en temperatur som gör att katalysatorn fungerar effektivt. Vi har haft denna diskussion på forumet tidigare, och tydligen ska det dröja högst någon minut (sannolikt då vid riktigt kall väderlek) tills katalysatorn nått en bra arbetstemperatur.
Last edited by Sven on 2009-09-20, 13:41, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Redan dags för motorvärmare

Post by Pka »

Om jag hade tillgång till ett vanligt eluttag vid parkeringen skulle jag satsa på en temperaturstyrd inkoppling. Det finns sådana system från bl.a. DEFA och Calix där man ställer in önskad tid då bilen skall vara klar. Inkopplingstiden bestäms från uppmätt temperatur, vilket gör att man undviker onödig elförbrukning.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply