Zafira från 2003 som för öljud

Post Reply
beneteau
Posts: 1
Joined: 2009-08-23, 22:41

Zafira från 2003 som för öljud

Post by beneteau »

Hej
Funderar på att köpa en begagnad Zafira från 2003 där bilen sporadiskt ger ifrån sig ett pipande ljud. Ägaren skriver; "När vi köpte den gjorde jag direkt en felsökning på den på SAAB-ANA i Trollhättan de är lite experter där då Trollhättans kommun har många gasbilar (rötningsanläggning utanför staden). De konstaterade att gasregulatorn skapade ljudet men att detta inte skulle påverka funktionen eller säkerheten. Att byta gasregulatorn kostade då 13500 kr, så vi avstod. Ljudet är som mest ihållande vid acceleration när gastanken är halvfull, det slutar alltid om man lättar på gasen. Pipet försvinner helt när det är 1/3 av gasen kvar. Vid full tank låter det ibland och ibland inte. När det väl låter är det bra att radion fungerar för det är ett högfrekvent ljud som dock kan döljas med musik.""

Har någon erfarenhet av problemet som beskrivs och hur stor är sannolikheten att problembeskrivningen och kostnaden stämmer?
Mvh
Patrik
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Zafira från 2003 som för öljud

Post by HerrOla »

Jag hade en Volvo S70 -98 tidigare som betedde sig precis likadant.
Man märkte även att det pipande ljudet kom mycket lättare när man hade tankat biogas, men eftersom jag bor i Göteborg och oftast tankar naturgas så kom ljudet bara vid mycket kraftig acceleration.
Jag gjorde aldrig någon direkt felsökning utan gillade läget och körde knappt tvåtusen mil innan jag sålde den. Det pipande ljudet orsakade häller aldrig några problem förutom viss irritation.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Zafira från 2003 som för öljud

Post by Fred »

Är inte tanken att man ska posta frågorna i märkeskategorierna... :roll: ?

Mvh
/Fred

Edit: Ordnat av admin! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply