Vilka bilar borde finnas i gasversion?
Vilka bilar borde finnas i gasversion?
Visst är det synd att det inte finns så många olika bilmodeller att välja på om man vill köra på det bästa bränslet - fordonsgas.
Visserligen har utbudet blivit mycket bättre på bara något år - jag tänker på VW Passat EcoFuel, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo bl.a.
Men låt oss dryfta vilka nuvarande och kommande bilar vi skulle vilja se som gasbilar.
Själv hoppas jag att Volvo kommer med gasversioner av den nya generationen S60/V60. Den lilla turbomatade 1,6-litersmotorn som visades i konceptbilen verkar ju vara en bra maskin, och skulle nog kunna konkurrera med VW's utmärkta 1,4 TSI EcoFuel (som finns i Passaten och snart i Touran)
Fler bilar som vore önskvärda som gasbilar i mitt tycke vore:
- VW Golf, med samma motor som i Passaten
- Nya VW Polo, som kommer i höst. Det saknas små gasbilar.
- Toyota Prius (det vore den ultimata stadsbilen, med gas/el-hybrid)
- Opel Insignia (kanske med samma motor som i Zafira CNG turbo)
Jag skulle förstås gärna ta med nya Saab 9-5 på listan, med det är nog att hoppas på för mycket...
Vad tycker ni?
Visserligen har utbudet blivit mycket bättre på bara något år - jag tänker på VW Passat EcoFuel, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo bl.a.
Men låt oss dryfta vilka nuvarande och kommande bilar vi skulle vilja se som gasbilar.
Själv hoppas jag att Volvo kommer med gasversioner av den nya generationen S60/V60. Den lilla turbomatade 1,6-litersmotorn som visades i konceptbilen verkar ju vara en bra maskin, och skulle nog kunna konkurrera med VW's utmärkta 1,4 TSI EcoFuel (som finns i Passaten och snart i Touran)
Fler bilar som vore önskvärda som gasbilar i mitt tycke vore:
- VW Golf, med samma motor som i Passaten
- Nya VW Polo, som kommer i höst. Det saknas små gasbilar.
- Toyota Prius (det vore den ultimata stadsbilen, med gas/el-hybrid)
- Opel Insignia (kanske med samma motor som i Zafira CNG turbo)
Jag skulle förstås gärna ta med nya Saab 9-5 på listan, med det är nog att hoppas på för mycket...
Vad tycker ni?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Håller med föregående! En gasdriven Aygo skulle vara mumma för sambon!
Dessutom tycker jag att en stor Toyota, typ Avensis, skulle vara guld värd! Toyota får utmärkelse efter utmärkelse för att vara bästa bilval när det gäller kvalité, kundservice, service och "nöjda kunder" så hade det funnits en stor gas-Toyota hade jag köpt den utan att blinka!
Jag är lite tveksam till gashybrider, typ Prius CNG, eftersom det innebär så enormt stor energiåtgång att tillverka och ta hand om batterierna.
Mvh
/Fred
Dessutom tycker jag att en stor Toyota, typ Avensis, skulle vara guld värd! Toyota får utmärkelse efter utmärkelse för att vara bästa bilval när det gäller kvalité, kundservice, service och "nöjda kunder" så hade det funnits en stor gas-Toyota hade jag köpt den utan att blinka!
Jag är lite tveksam till gashybrider, typ Prius CNG, eftersom det innebär så enormt stor energiåtgång att tillverka och ta hand om batterierna.
Mvh
/Fred
Kan tänka mig att det rent fysiskt är svårt att placera en eller flera gastankar i en så pass liten bil varför de alternativen saknas idag. Men efter några år till med motorutveckling för gasdrift där motorerna blir ännu snålare så kanske småbilarna kan bli ett alternativ för då behöver gastanken inte vara så stor.Johan wrote:Det saknas en riktigt liten bil som Smart eller Citroen C1/Peugeot 107/Toyotas Aygo.
Jag tror att Opels och VWs turbo resp TSI-motorer ganska enkelt skulle gå att trimma ner till runt 120 hk till förmån för ännu lägre bränsleförbrukning. Då skulle de passa fint i Golf eller nya Astra som kommer i höst.
Sen vet jag åtminstone en i bekantskapskretsen som skulle vilja ha en Insignia med gasdrift.
Lägger ändå min röst på golfen eftersom jag tror den har störst chans på marknaden.
Sen vet jag åtminstone en i bekantskapskretsen som skulle vilja ha en Insignia med gasdrift.
Lägger ändå min röst på golfen eftersom jag tror den har störst chans på marknaden.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Tyvärr BMW tycker att gasbilar användar endast väte. De lyckliga normännen kann redan tanka väte i söder, men givetvis här i Finland kan man inte. Å andra sidan, skulle jag inte ens rösta eftersom jag vill knappast aldrig investera för en ny bil. Lyckligt ligger några originella 518g modeller fortfarande till salu
Instämmer om Audi. Jag hade oerhört gärna sett en A4 Avant med samma drivlina som i Passaten. Det känns dock som om det skulle kunna bli för mycket kannibalisering inom koncernen. Å andra sidan kan ju modellerna samsas om både bensin- och dieselmotorerna, så kanske inte ändå. Fast marknaden för gasbilar är ju förstås bra mycket mindre.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Håller med, kör Audi idag och skulle gärna fortsätta med det. De har ju presenterat en konceptbil baserad på A5 med gasdrift, men det verkar ha varit tyst om den i ett par års tid.Danni wrote:Instämmer om Audi. Jag hade oerhört gärna sett en A4 Avant med samma drivlina som i Passaten. Det känns dock som om det skulle kunna bli för mycket kannibalisering inom koncernen. Å andra sidan kan ju modellerna samsas om både bensin- och dieselmotorerna, så kanske inte ändå. Fast marknaden för gasbilar är ju förstås bra mycket mindre.
Erbjud en A5 Sportback med en pigg gasmotor och S-tronic så tar jag nog två på en gång Mitt nackhår reser sig dock så fort jag börjar bläddra i Audis tillvalslistor... "Jaha, elstolar sa du? Det är lugnt, det får du för bara sju tusen. Fast du måste ju så klart också välja till elektriskt infällbara speglar, automatiskt avbländbar innerbackspegel med kompass, ventilerat babylammläder, genomlastningslucka för skidsäck, katapultstol, samt dubbla överliggande vubbelförknysare. Ja, och MMI-gränssnitt med färgskärm, men det förstår du väl såklart. Det blir etthundrasjuttioåttatusen totalt, tacksåmycket."David wrote:Håller med, kör Audi idag och skulle gärna fortsätta med det. De har ju presenterat en konceptbil baserad på A5 med gasdrift, men det verkar ha varit tyst om den i ett par års tid.
Hrmph. Jag menar, jag som tyckte Passatens tillvalslistor var farliga nog. Men som sagt, det lockar...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Vilka bilar borde finnas i gasversion?
Kan bara hålla med om att det är alldeles för få bilar som går att få med gas. Många drar sig nog för att byta märke trots att de egentligen vill ha en gasbil så väljer de kanske ett annat drivmedel just på grund av utbudet.Pka wrote:Visst är det synd att det inte finns så många olika bilmodeller att välja på om man vill köra på det bästa bränslet - fordonsgas.
Visserligen har utbudet blivit mycket bättre på bara något år - jag tänker på VW Passat EcoFuel, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo bl.a.
Men låt oss dryfta vilka nuvarande och kommande bilar vi skulle vilja se som gasbilar.
Själv hoppas jag att Volvo kommer med gasversioner av den nya generationen S60/V60. Den lilla turbomatade 1,6-litersmotorn som visades i konceptbilen verkar ju vara en bra maskin, och skulle nog kunna konkurrera med VW's utmärkta 1,4 TSI EcoFuel (som finns i Passaten och snart i Touran)
Fler bilar som vore önskvärda som gasbilar i mitt tycke vore:
- VW Golf, med samma motor som i Passaten
- Nya VW Polo, som kommer i höst. Det saknas små gasbilar.
- Toyota Prius (det vore den ultimata stadsbilen, med gas/el-hybrid)
- Opel Insignia (kanske med samma motor som i Zafira CNG turbo)
Jag skulle förstås gärna ta med nya Saab 9-5 på listan, med det är nog att hoppas på för mycket...
Vad tycker ni?
Själv hoppas jag på den nya S60 en riktigt läcker bil, i alla fall som conceptstudie. Hoppas den inte ändras för mycket till produktionsstart.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012