Vilka bilar borde finnas i gasversion?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply

Vilken gasbil väntar vi på?

Volvo S60/V60
7
30%
VW Golf 1,4 TSI EcoFuel
8
35%
VW Polo EcoFuel
2
9%
Toyota Prius CNG
0
No votes
Opel Insignia CNG
3
13%
Annat alternativ (skriv kommentar)
3
13%
 
Total votes: 23

Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Vilka bilar borde finnas i gasversion?

Post by Pka »

Visst är det synd att det inte finns så många olika bilmodeller att välja på om man vill köra på det bästa bränslet - fordonsgas.

Visserligen har utbudet blivit mycket bättre på bara något år - jag tänker på VW Passat EcoFuel, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo bl.a.

Men låt oss dryfta vilka nuvarande och kommande bilar vi skulle vilja se som gasbilar.

Själv hoppas jag att Volvo kommer med gasversioner av den nya generationen S60/V60. Den lilla turbomatade 1,6-litersmotorn som visades i konceptbilen verkar ju vara en bra maskin, och skulle nog kunna konkurrera med VW's utmärkta 1,4 TSI EcoFuel (som finns i Passaten och snart i Touran)

Fler bilar som vore önskvärda som gasbilar i mitt tycke vore:
- VW Golf, med samma motor som i Passaten
- Nya VW Polo, som kommer i höst. Det saknas små gasbilar.
- Toyota Prius (det vore den ultimata stadsbilen, med gas/el-hybrid)
- Opel Insignia (kanske med samma motor som i Zafira CNG turbo)

Jag skulle förstås gärna ta med nya Saab 9-5 på listan, med det är nog att hoppas på för mycket...

Vad tycker ni?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det saknas en riktigt liten bil som Smart eller Citroen C1/Peugeot 107/Toyotas Aygo.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Håller med föregående! En gasdriven Aygo skulle vara mumma för sambon! :D

Dessutom tycker jag att en stor Toyota, typ Avensis, skulle vara guld värd! Toyota får utmärkelse efter utmärkelse för att vara bästa bilval när det gäller kvalité, kundservice, service och "nöjda kunder" så hade det funnits en stor gas-Toyota hade jag köpt den utan att blinka!

Jag är lite tveksam till gashybrider, typ Prius CNG, eftersom det innebär så enormt stor energiåtgång att tillverka och ta hand om batterierna.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Johan wrote:Det saknas en riktigt liten bil som Smart eller Citroen C1/Peugeot 107/Toyotas Aygo.
Kan tänka mig att det rent fysiskt är svårt att placera en eller flera gastankar i en så pass liten bil varför de alternativen saknas idag. Men efter några år till med motorutveckling för gasdrift där motorerna blir ännu snålare så kanske småbilarna kan bli ett alternativ för då behöver gastanken inte vara så stor.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

...och kanske flytande gas i tankarna...!! 8) Mums!! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag tror att Opels och VWs turbo resp TSI-motorer ganska enkelt skulle gå att trimma ner till runt 120 hk till förmån för ännu lägre bränsleförbrukning. Då skulle de passa fint i Golf eller nya Astra som kommer i höst.

Sen vet jag åtminstone en i bekantskapskretsen som skulle vilja ha en Insignia med gasdrift.

Lägger ändå min röst på golfen eftersom jag tror den har störst chans på marknaden.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Tyvärr BMW tycker att gasbilar användar endast väte. De lyckliga normännen kann redan tanka väte i söder, men givetvis här i Finland kan man inte. Å andra sidan, skulle jag inte ens rösta eftersom jag vill knappast aldrig investera för en ny bil. Lyckligt ligger några originella 518g modeller fortfarande till salu :)
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Audi :D
Skulle sitta fint med en A6 avant med gasdrift.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Instämmer om Audi. Jag hade oerhört gärna sett en A4 Avant med samma drivlina som i Passaten. Det känns dock som om det skulle kunna bli för mycket kannibalisering inom koncernen. Å andra sidan kan ju modellerna samsas om både bensin- och dieselmotorerna, så kanske inte ändå. Fast marknaden för gasbilar är ju förstås bra mycket mindre.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Danni wrote:Instämmer om Audi. Jag hade oerhört gärna sett en A4 Avant med samma drivlina som i Passaten. Det känns dock som om det skulle kunna bli för mycket kannibalisering inom koncernen. Å andra sidan kan ju modellerna samsas om både bensin- och dieselmotorerna, så kanske inte ändå. Fast marknaden för gasbilar är ju förstås bra mycket mindre.
Håller med, kör Audi idag och skulle gärna fortsätta med det. De har ju presenterat en konceptbil baserad på A5 med gasdrift, men det verkar ha varit tyst om den i ett par års tid.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

David wrote:Håller med, kör Audi idag och skulle gärna fortsätta med det. De har ju presenterat en konceptbil baserad på A5 med gasdrift, men det verkar ha varit tyst om den i ett par års tid.
Erbjud en A5 Sportback med en pigg gasmotor och S-tronic så tar jag nog två på en gång :) Mitt nackhår reser sig dock så fort jag börjar bläddra i Audis tillvalslistor... "Jaha, elstolar sa du? Det är lugnt, det får du för bara sju tusen. Fast du måste ju så klart också välja till elektriskt infällbara speglar, automatiskt avbländbar innerbackspegel med kompass, ventilerat babylammläder, genomlastningslucka för skidsäck, katapultstol, samt dubbla överliggande vubbelförknysare. Ja, och MMI-gränssnitt med färgskärm, men det förstår du väl såklart. Det blir etthundrasjuttioåttatusen totalt, tacksåmycket."

Hrmph. Jag menar, jag som tyckte Passatens tillvalslistor var farliga nog. Men som sagt, det lockar... :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilka bilar borde finnas i gasversion?

Post by Göran »

Pka wrote:Visst är det synd att det inte finns så många olika bilmodeller att välja på om man vill köra på det bästa bränslet - fordonsgas.

Visserligen har utbudet blivit mycket bättre på bara något år - jag tänker på VW Passat EcoFuel, Mercedes B-klass, Fiat Grande Punto och Opel Zafira turbo bl.a.

Men låt oss dryfta vilka nuvarande och kommande bilar vi skulle vilja se som gasbilar.

Själv hoppas jag att Volvo kommer med gasversioner av den nya generationen S60/V60. Den lilla turbomatade 1,6-litersmotorn som visades i konceptbilen verkar ju vara en bra maskin, och skulle nog kunna konkurrera med VW's utmärkta 1,4 TSI EcoFuel (som finns i Passaten och snart i Touran)

Fler bilar som vore önskvärda som gasbilar i mitt tycke vore:
- VW Golf, med samma motor som i Passaten
- Nya VW Polo, som kommer i höst. Det saknas små gasbilar.
- Toyota Prius (det vore den ultimata stadsbilen, med gas/el-hybrid)
- Opel Insignia (kanske med samma motor som i Zafira CNG turbo)

Jag skulle förstås gärna ta med nya Saab 9-5 på listan, med det är nog att hoppas på för mycket...

Vad tycker ni?
Kan bara hålla med om att det är alldeles för få bilar som går att få med gas. Många drar sig nog för att byta märke trots att de egentligen vill ha en gasbil så väljer de kanske ett annat drivmedel just på grund av utbudet.

Själv hoppas jag på den nya S60 en riktigt läcker bil, i alla fall som conceptstudie. Hoppas den inte ändras för mycket till produktionsstart.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply