inte märkesverkstad?!

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Thord Eriksson
Posts: 1
Joined: 2009-08-03, 21:09

inte märkesverkstad?!

Post by Thord Eriksson »

Har en 850 från 1997. Den går fint men nu drar det ihop sig till 15000-milaservice. Tidigare, när jag hade en likadan men enbart bensindriven 850, brukade jag ta den till Hans Persson/Bilia i Köping där de är billiga (själv bor jag i Stockholm). När jag ringde dit och hörde mig för om service av gasbil lät servicekillen förbluffad över nyheten att det finns Volvo-bilar som drivs av sådant... Ungefär samma reaktion har jag faktiskt också stött på när jag talat med Bilia vid Globen.
Så min fråga: jag har ju läst tipsen på forumet om märkesverkstäder i Stockholms-trakten. Men finns det också någon icke-märkesverkstad som tar sig an gasbilar?


Thord Eriksson, Enskede
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Tyvärr ser det lite mörkt ut, har letat lite själv också. En som gör mycket reklam för sig i Solna där jag bor är Solna Bilteknik, http://www.solnabilteknik.se/ . Jag mailade dom tidigare i år och var tydlig med att det gällde service av en gasbil. Fick bara ett kort svar (inga kommentar om gasdriften) med priset som kändes lite för lågt c:a 3500 mot 5800 hos Upplands Motor för 6000-milaservicen. Troligtvis är det bara service av bensindelen. Kan åka förbi vid tillfälle och fråga.

Ett annat mer långsiktigt tips är http://www.mechanum.com/ som Fordonsgas gör lite reklam för där man just nu får 10% rabatt. Dock har de inga verkstäder i Stockholm ännu men efter en förfrågan så fanns det planer på en Stockholmsexpansion sent nästa år. Ville i och för sig ha nästan 7000 för samma service så så värst billiga är dom inte.

Jag tror tyvärr att vi får stå ut med dessa höga servicepriser tills icke märkesverkstäder byggt upp sin kompetens kring gasdrift :(
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

avozetta wrote:Ett annat mer långsiktigt tips är http://www.mechanum.com/
Mechanum är grymt bra tycker jag. Man får alltid lånebil och de tvättar alltid bilen innan man får tillbaks den. Super!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Thord och alla andra,

Om ni har de allra minsta mek-kunskaper skulle jag verkligen rekommendera att göra större delen av servicen själva! Åtminstone om ni har en bil där inga garantier finns kvar.

Om man tittar på Volvos egna serviceprotokoll så är 90% av sakerna busenkla att göra! Det handlar mest om att kontrollera nivåer, lampor, gångjärn, lås, torkare samt byta olja och filter. Övriga saker som kan vara lite knepiga, så som bromsar, hjulupphägning, ljusinställning m.m., kollar bilprovningen varje år. Det som då återstår är gasdelarna vilket gör att man kan lämna in bilen för endast de grejerna vilket gör att det blir mycket billigare!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Fred wrote:Thord och alla andra,

Om ni har de allra minsta mek-kunskaper skulle jag verkligen rekommendera att göra större delen av servicen själva! Åtminstone om ni har en bil där inga garantier finns kvar.

Om man tittar på Volvos egna serviceprotokoll så är 90% av sakerna busenkla att göra! Det handlar mest om att kontrollera nivåer, lampor, gångjärn, lås, torkare samt byta olja och filter. Övriga saker som kan vara lite knepiga, så som bromsar, hjulupphägning, ljusinställning m.m., kollar bilprovningen varje år. Det som då återstår är gasdelarna vilket gör att man kan lämna in bilen för endast de grejerna vilket gör att det blir mycket billigare!

Mvh
/Fred
Skulle kunna vara ett alternativ för min del framöver. Vilken verkstad anlitar du för gasservicen och vad kostar den?

En parameter som man också kan ta hänsyn till om man gör jobbet själv är att Bilprovningen från och med 28 Juni i år utökar kontrollen av gassystemen i våra bilar, http://www.bilprovningen.se/Externt/bpn ... A6003DD292
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

avozetta wrote:... http://www.solnabilteknik.se/ ...(
Åkte förbi nu och frågade. 6000-milaservicen för min årsmodell skulle kosta 3995:-. Täthetskontroll på gassystemet görs var 3000:e mil och byte av något filter görs var 8000:e mil. Billigast hittills men dom har uppenbart ett annat serviceschema än märkesverkstäderna (täthetskontroll var 2000:e mil) och även Mechanum som nämner detta "I denna service ingår det olja + filterbyte, kupéfilter, tändstift, luftfilter sen byter man diverse packningar för gasledningar. Utöver detta görs en översyn av bilen enligt protokoll med ett speciellt läckagetest av gasledningar".

Så det är inte helt lätt att jämföra.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Prova Mekonomen. Dom är auktoriserad. Har mycket bättre erfarenhet av dem än av Opels märkesverkstäder både här i Östersund och i Stockholm. Ett driftproblem som Opel i Stockholm inte kunde lösa, trots flera veckors dyra försök, löste man på Mekonomen i Ösd på en timme.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

...sen byter man diverse packningar för gasledningar...
Det verkar märkligt...jag tror inte ens Volvo byter några packningar. Kan inte riktigt se vilka packningar för gasledningarna det skulle vara heller... :roll:

Larfor,

Är verkligen Mekonomen auktoriserade för gasdelarna?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larkri
Posts: 11
Joined: 2008-05-05, 20:14

Re: inte märkesverkstad?!

Post by larkri »

Har också grävt i den här frågan. Mekonomen servar inte gasvolvo, det var i alla fall det svar jag fick. Upplands motor är i alla fall billigare än bilia (och bättre än bilia södertälje i alla fall), men inte billiga.

/Lars
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re:

Post by Fred »

avozetta wrote:Skulle kunna vara ett alternativ för min del framöver. Vilken verkstad anlitar du för gasservicen och vad kostar den?
Sorry, missade den frågan. Jag har ännu inte varit tvungen att få det gjort. Jag hade en del garantigrejer på min bil när det var dags för 18000-milaservicen och då behövdes ändå gasprylarna kollas. Jobbet gjordes av säljaren, Rejmes i Linköping, utan att jag behövde betala något. För mig kommer nog Rejmes få fixa eventuella gasrelaterade fel i framtiden också, har stort förtroende för dem, och jag har inget emot att köra den extra sträckan. För att bara få gasservicedelarna utförda kommer jag nog anlita Upplands Motor Akalla eller Bilia i Täby, då en barndomsvän till mig jobbar som säljare där.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re:

Post by Micke77 »

avozetta wrote:
avozetta wrote:... http://www.solnabilteknik.se/ ...(
Åkte förbi nu och frågade. 6000-milaservicen för min årsmodell skulle kosta 3995:-. Täthetskontroll på gassystemet görs var 3000:e mil och byte av något filter görs var 8000:e mil. Billigast hittills men dom har uppenbart ett annat serviceschema än märkesverkstäderna (täthetskontroll var 2000:e mil) och även Mechanum som nämner detta "I denna service ingår det olja + filterbyte, kupéfilter, tändstift, luftfilter sen byter man diverse packningar för gasledningar. Utöver detta görs en översyn av bilen enligt protokoll med ett speciellt läckagetest av gasledningar".

Så det är inte helt lätt att jämföra.
Det låter fel med 3000mil intervall på täthetskontrollen då din bil skall ha service varje 2000mil! Men kostar det inte så smakar det inte heller! När det gäller gasprylar skall man nog hålla sig till Volvo. Det kan bli dyrt om man missköter detta.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by Fred »

Micke77 wrote:När det gäller gasprylar skall man nog hålla sig till Volvo. Det kan bli dyrt om man missköter detta.
Det är inte bara Volvo som kan gasdelarna i Bi-Fuelbilar. I många fall tror jag att volvomekaniker är ganska okunniga på gassystemet, det är i alla fall uppfattningen jag fått de gånger jag pratat med dem. Det bästa man kan göra är nog att prata med flera olika mekaniker på olika firmor och ställa några intelligenta frågor. På så sätt kan man bilda sig en uppfattning om ifall meken kan sin sak eller inte. Jag kan intyga att Rejmes i Linköping verkligen är duktiga på gasdelarna. Det finns även en mekaniker på Bilia i Täby som är bra.

Problemet med Volvo (eller Bilia som det ju faktiskt är) är att de ofta är nedlåtande inför kunden. Om man går in och frågar ifall de har en duktig gasmekaniker kommer de garanterat säga att alla är bra på det fast så bevisligen inte är fallet. Går man till en mer oberoende verkstad märker man ganska snart ifall de kan något eller inte. Är de okunniga och man nämner ordet gas så kommer de med all säkerhet säga "ah, näe...eeeeh...det där kan vi inte så mycket om..."

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: inte märkesverkstad?!

Post by avozetta »

En liten sammanställning utifrån mina erfarenheter och era inlägg:

Mekonomen
Även jag har försökt med Mekonomen och trodde i min enfald att deras centrala kundtjänst hade koll på vilka verkstäder som har kompetens för respektive Märke/Modell men så var inte fallet. Jag fick förslag på ett antal verkstäder att ringa runt till själv. Jag gick bet på första försöket, de skulle återkomma men gjorde aldrig det. Påkostad reklam i TVn men så mycket hjälp fick jag inte. Enklare att söka upp verkstäderna på nätet och ringa själv i stället!

Solna Bilteknik
Om jag inte hamnar i ekonomisk kris så går denna verkstad bort också just p.g.a av att man inte följer Volvos serviceschema, det känns än viktigare när man har ett gassystem i bilen.

Bilia Stockholm
Historiskt sett mycket dålig erfarenhet av detta företag när det gäller kundservice/Verkstadsservice oavsett verkstad. Att de dessutom är dyrast gör ju att de går bort direkt. Ett litet undantag är Alvik som jag anlitat några gånger med min tidigare 945:a. Dock inget prismässigt undantag!

Upplands Motor Akalla
är således fortfarande mitt förstahandsval, bilen blir tvättad och man får skjuts till/från tunnelbanan vid behov eller så sätter man sig och jobbar "WIFI finns" medan man väntar. Den bilmek jag har kontakt med där svarar dessutom gärna på frågor om det är något jag vill meka med själv.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

Upplands Motor i Akalla tycker jag också verkar bra. Jag har inte varit i kontakt med dem angående gasdelarna men i andra saker och då var de väldigt trevliga. Att deras verkstad ser ut som en utställninghall gör ju inte intrycket sämre! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Spelar det så stor roll att man har en gasbil alltså? Jag har en Golf BiFuel och har lämnat den till Mekonomen för all service hittills, inklusive kamremsbyte mm. Jag har inte förstått det som att de har speciella punkter för att det är en gasbil... de har inte heller sagt nåt om det.
Har jag missat en massa viktiga servicebitar då eller?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

Jag har inte sett något serviceprotokoll för VW men jag har svårt att tro att det inte skulle finnas några punkter för gassystemet.

På Volvon är det kontroll/justering av gastryck, byte eller dränering av gasfilter samt läckagekontroll. Det sistnämnda görs ju av Bilprovningen numera och till de andra två behövs specialverktyg/utrustning. Jag ämnar utreda ifall det är möjligt att utföra bytet/dräneringen av filtret själv så det bara är kontrollen/justeringen av gastrycket som jag behöver lämna in bilen för vid service, då kan jag spara många sköna slantar! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Micke77 »

Fred wrote:Jag ämnar utreda ifall det är möjligt att utföra bytet/dräneringen av filtret själv så det bara är kontrollen/justeringen av gastrycket som jag behöver lämna in bilen för vid service, då kan jag spara många sköna slantar!
Dränering av filter är fullt möjligt att göra själv och är enkelt att utföra. Att justera gastrycket är också tekniskt sett fullt möjligt för en privatperson. Att byta gasfilter är jag inte lika säker på pga specialverktyg krävs. Men som med många andra specialverktyg är det mesta möjligt att tillverka själv.
När det gäller tryckjusteringen så krävs det en speciell typ av digital manometer som kostar en slant, men på bara några justeringar är den betald.
Allt handlar om ambitionsnivån och att våga satsa några kronor i ny utrustning till garaget.
Sist men inte minst måste man vara noga med vad man gör. Att göra fel med vissa delar ur gasutrustningen kan orsaka personskador eller dödsfall pga höga tryck. Men man kan slå ihjäl sig under ett fjäderbyte också om fjäderspännarna brister...
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

Som jag förstod det när jag försökte se hur meken gjorde när mitt filter byttes så var dräneringen och filterbytet i princip samma arbetsmoment som krävde specialverktyget...fast jag kan ju ha missat något. När det gäller nanometer så är ju frågan hur mycket en sådan kostar kontra hur ofta den behöver användas och vad kostnaden är för att få tryckkontrollen utförd på verkstad. Sen måste man ju också, som du nämnde, väga in hur mycket man värderar att få det utfört gentemot att göra det själv.

Personligen tror jag att dränering och filterbyte är det jag kommer göra själv och sedan låta verkstad utföra tryckkontrollen/justeringen.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Jag ska kolla men det vete fan om det finns några punkter i serviceboken som rör gas... finns ju inte ens ett ord nämnt om gasbilar i handboken. Den är samma som till vanliga Golf 2.0.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

Det är inte så förvånande. Till Volvon har man ett "gastillägg" till handboken, en liten folder som skickas med en vanlig generisk V70 handbok.

Försök kolla på något VW-forum om någon har de officiella VW-serviceprotokollen, där borde det stå.

Så här ser Volvos serviceprotokoll ut. Jag har grönmarkerat allt det som antingen jag själv gör eller det som Bilprovningen kollar varje år. Endast de rödmarkerade punkterna är det som jag ännu så länge känner att jag behöver låta verkstaden göra. Observera vad mycket "skit"-grejer som Volvo tar betalt för att göra! Inte konstigt att det kostar skjortan! :D

Image
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Det här börjar bli kusligt... hittar inga papper på att bilen någonsin skulle ha fått nån genomgång eller service av gassystemet! :shock:
I de papper jag fick med från bilfirman så ser man ett serviceprotokoll från 2004 (är en -03:a) där gassystemet finns med men det enda man kryssat i är tändstiftsbyte. I protokoll från grundservice 2007 finns inte ens några punkter om gas med! Inte heller ett ord i serviceboken och det finns inga tillägg om gasbilar, bara en massa tjafs om biodiesel.

Jag ringde nu till märkesverkstaden och frågade hur ofta systemet ska servas. Han hittade ingen info(!) utan skulle kolla upp det åt mig.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Fick nu svar från verkstan - systemet ska kontrolleras varje gång bilen servas, dvs var 3000:e mil, så enligt honom är det gjort. När jag talade om att alla serviceprotokoll jag har är för en vanlig Golf och att inga gaspunkter finns med så ändrade han sig och sa att då är det nog aldrig gjort!
Man tycker ju att verkstan för fan ska kolla vad det är för bil de får in och ta rätt protokoll!!
Nu ska jag i alla fall in för en kontroll om en vecka. Det enda de gör är dock en okulär kontroll. Inga andra punkter finns. Verkar inte det lite konstigt med tanke på de punkter Volvo har? Gastryck - kontroll/justering, gasfilter byte etc? Inget sånt görs på en Volkswagen?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Jag fortsätter att spamma tråden :D
Har nu pratat med "min" verkstad (Mekonomen-ställe) och enligt honom har de gjort kontroll av samtliga bränslesystem, ventiler etc. Det ingår i deras service. Det finns dock ingen punkt för byte av gasfilter eller liknande eftersom det enligt honom inte finns något sådant på Golf BiFuel som han stött på hittills i alla fall. Får väl lita på att bilen är OK då och tuta och köra :)
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: inte märkesverkstad?!

Post by Fred »

Aj... :roll:

Jag skulle nog inte lita på Mekonomen-mekar när det gäller detta med gas. Jag är övertygad om att de är minst lika bra som märkesmekarna när det gäller "vanliga" bilar men gassystemet är de garanterat inte utbildade på!

Om jag var du, och hade en VW, så skulle jag försöka få tag i en riktigt gaskunnig person på "Din Bil" eller "VAG" eller vad de kallar sig nuförtiden och höra med denna vad som skall göra på en gasfolka vid service! Du kommer säkert få ringa runt lite, bli omkopplad och få prata med folk som svarar "så ska det nog vara"...men ge dig inte förrän du fått ett rakt och korrekt svar på dina frågor!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: inte märkesverkstad?!

Post by MartinF »

Fast grejen är att meken på VW som kollade upp det och sedan ringde mig sa samma sak. Endast en okulärbesiktning görs.
I det första protokollet där gaspunkter fanns med står följande listat:
* Kolla elektromagnetiska spärrventilers funktion
* kontrollera skicket på ventilationsledning och manschetter på gastanken
* Kontrollera om gastanken och gasledningarna sitter fast ordentligt, uppvisar skador eller läcker
* Tanklock och gaspåfyllningsstuts: Kontrollera skick, rengör vid behov och kontrollera o-ringarna
* Tändstift: byta

Inget annat. Sedan ska gastankarna bytas vart 20:e år, dvs 2023 i mitt fall.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply