Felaktig fordonsskatt på Bi-fuel -03 och nedåt

För diskussioner som spänner över flera fält.
Tobbe
Posts: 5
Joined: 2006-08-22, 02:36
Location: Göingeskogarna

Post by Tobbe »

Hej! Är i bilköpartagen och ska till helgen åka å titta på en v70 bifuel -00 automat. Enligt https://www21.vv.se/fordonsskattefraga/ blir skatten för den bilen 2184:-/år med motiveringen "Fordonet uppfyller inte kraven för CO2-beskattning. Därför beskattas det efter vikt även fortsättningsvis." I fordonsregistret står det att CO2-utsläppet är 225 g/km vilket jag antar är för bensin. Vilken skatt ska en sån här gammal V70 bifuel ha ungefär? Tror ni att det är rätt skatt eller är det samma fel även här?
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

För att få använda de nya reglerna skall bilen uppfylla miljöklass 2005. Vet ej om gamla V70-modellen gör det.
Olle - S80 Bi-fuel
Tobbe
Posts: 5
Joined: 2006-08-22, 02:36
Location: Göingeskogarna

Post by Tobbe »

Nej, det stämmer. Har kollat upp miljöklasserna nu och v70 bifuel -00 är bara miljöklass 3 (00) enligt konsumentverket. V70 bifuel -01 är däremot mk1 (00), vilket enligt en miljöklasslathund (hittad på gröna bilisters hemsida) ska motsvara mk 2005. V70 bifuel -02 och frammåt är mk 2005.

http://www.begbilguiden.konsumentverket.se/
http://www.gronabilister.se/public/doku ... arent02=18
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Om det bara för sig om två årsmodeller är det märkligt att Vägverket inte kan göra en körning i registret och rätta uppgifterna om dessa bilar. Det kan inte föra sig om så många bilar. Någon som vet försäljningssiffror från Volvo om Bi-fuel -02 och -03?
Tobbe
Posts: 5
Joined: 2006-08-22, 02:36
Location: Göingeskogarna

Post by Tobbe »

Ja eller tre årsmodeller. Eftersom mk1 2000 ska motsvara mk 2005 borde v70 bifuel -01 ockå ingå.
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Post by Fredrik »

Har idag efter några turer fram och tillbaka fått bekräftat från Vägverket att skatten på vår V 70 Bi-fuel kommer att ändras till 1070 kr/år. :D

Vägverket beklagar även problemet som är orsakat av att uppgifterna för co-utsläpp vid naturgasdrift inte har kommit med i deras automatiska körning tidigare på ett antal Volvo-bilar. Efter visst detektivarbete från deras systemtekniker har de nu lokaliserat alla berörda bilar.

Vägverket meddelar också att de under denna vecka håller på med uppdatering på de bilar det är frågan om.

Tack till detta forum som gjort det betydligt lättare att få rätt mot Vägverket. Ensam hade det varit betydligt svårare att komma till rätta med den felaktiga skattedebiteringen. Vid den första kontakten med Vägverket i juni var det kalla handen och en svamlande motivering att enligt typgodkännandet för vår bil så är bilen bara provad för ett koldioxidvärde, för bensindrift, detta trots att i det första registreringsbeviset som vi fick när vi köpte bilen i juni 2006 fanns angivet ett koldioxidvärde vid naturgasdrift.

För att ändra på detta skulle det krävas att Volvo ändrar i typgodkännandet vilket troligen inte var aktuellt. Detta samtidigt som Volvo sedan produktionsstarten av Bi-fuel bilar skickat in uppgifter på både bensin och gas till Vägverket.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Man får gratulera :D
Jag kollade lite, och det verkar som dom håller på att ändra i registret. Jag har regnr på ett tiotal -03:or (som ligger ute till försäljning), och två av dessa har dom rättat uppgifterna för den här veckan.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Man tackar! 1000 kr jämnt blev det!!!
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

anderslofberg wrote:Jag har en manuell V70 Bifuel från -02 och enligt vägverkets info ska jag betala 1550 kr i skatt. Då får man ta och kolla upp det. Tack för infon.
Jag har citerat mig själv.
Utan att ha lyft ett finger har skatten nu ändrats till 1070 kr för samma bil som ovan.
Tack för hjälpen!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Idag ändrades till slut även min fordonsskatt till 1070 kr/år. :) Nu lär väl Vägverket få betala tillbaka en del pengar till de som redan betalat in sin fordonsskatt.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Skönt att höra att det löste sig så här smidigt i slutändan. Stor eloge till de som drev den här frågan mot vv. Eloge även till den killen på vv som tog tag i frågan på allvar och fick det fixat.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det finns en blänkare om detta i dagens Expressen / Kvällsposten, motoravdelningen. Hittade den även på nätet, finns HÄR
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag tycker även att detta forum ska ta åt sig äran för detta :D
Utan Forumgas hade varken jag eller någon annan fått reda på hur det ligger till. Jag tror att styrkan ligger i att vi var flera som tryckte på.
Och ett extra tack till Micke77 som gjorde oss uppmärksam på problemet.
Tony
Posts: 6
Joined: 2006-06-26, 10:36
Location: Borås

Ändrat skattebeslut V70 bifuel

Post by Tony »

Först vill ja tacka Micke 77 för tipset. Jag har inte reflekterat över att miljöfakta i registreringsbeviset ändrats det senaste året.

Men, mycket riktigt så var jag även i samma fälla med skatten.

Jag tog Mickes brev till VV, modifierade det till min bil och mejlade till VV. Fick svar efter någon dag. Nedan följer mitt brev och svaret från VV.






Vägverket
vagverket@vv.se


Överklagande över skattebeslut


Jag trodde att miljöbilar med miljöklass 2005 / euro 4 skulle gynnas, och behandlas lika i denna gröna skatteväxling. Jag äger en miljöbil av 2002 års modell, miljöklass 2005 / Euro 4 som är helfordonsgodkänd med gasdrift Det ska vara ett säkert köp för att ta del av ev. skatteförmåner.

Vad som förvånar mig är varför uppgifterna i registreringsbeviset ändrats.

Om jag tittar i mitt registreringsbevis från 2005 står det att CO2 utsläppet är 171 g/km

Tittar jag i registreringsbeviset från 2006 kan jag läsa 219 g/km

Enligt 2005 års registreringsbevis skulle skatten bli 1070 kr 360 + (71 * 10)
Dokument nummer ________________

Enligt 2006 års registeringsbevis. 1550 kr 360 + (119 *10)
Dokumentnummer________________

Men istället för att ta del av en ordentlig sänkning av skatten så sänks min skatt från 2219kr till 1550kr Enligt er hemsida för att beräkna nya fordonsskatten.

Denna miljöbil som går på naturgas/biogas som är det renaste av dagens miljöbränsle som säljs. Borde enligt uppgifterna från 2005 kosta 1070 kr.

Jag anser att skattebeslutet ska ändras till 171g/km CO2




Tony Strandh










Hej!

Du skriver inte vad det gäller för registreringsnummer och jag
kan inte hitta dina uppgifter med hjälp av din adress.

Jag kan dock förklara varför dessa värden har ändras för vissa
fordon. För att säkerställa uppgifterna i vägtrafikregistret (exempelvis
gällande koldioxidutsläpp) som ligger till grund för att beräkna den nya
fordonsskatten så har vi kontrollerat värden mot en eu-gemensam databas
över fordons tekniska uppgifter (de typgodkännanden som ligger till grund
för varje fordons uppgifter).

Vid denna kontroll har det visat sig att vi har haft felaktiga
uppgifter (som inte har stämt överrens med databasen) i registret vilka i de
flesta fall har lämnats av generalagent/tillverkare vid registrering.

De uppgifter som har varit felaktiga har därför korrigerats.

Då vi har haft ärenden som berört Volvo kan jag antaga att även din
bil är en Volvo och meddela lite mer information.

Enligt typgodkännandet för Volvos "äldre" bensin-/gasdrivna bilar så
är de endast provade för ett koldioxidvärde, för bensindrift. För att
ändra på detta så krävs att Volvo ändrar i typgodkännandet vilket
troligen inte är aktuellt.

Det är först i senare årsmodeller som Volvo har valt att inkludera
ett värde även vid naturgasdrift.



Ja, så var man där… VV inte så intresserad av idén att sänka skatten. Satt och funderade lite på en skrivelse där jag skulle skicka med uppgifterna på firmabilen (V70 bifuel 2006) som har likadan motor som min gamla. Fick dock inte iväg brevet.

Nu till det märkliga. 14 dagar efter svaret från VV. Vad ligger på mitt hallgolv? Ett nytt registreringsbevis på min bil. Nedklassad till 171g/ km.

/ Tony Strandh
Ytterligare en som fått sina uppgifter ändrade
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Dinapengar.se skriver om det i dag:
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... 1189&o=sp3
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Post by Fredrik »

Fick idag för andra gången på en dryg vecka ett nytt registreringsbevis. På det förra var CO2 g/km ändrat till värdet för naturgas 171 g/km. I det som kom idag finns både bensin och naturgas värdet angivet. De verkar ha fått lite att jobba med på Vägverket. Nu väntar jag bara på att få tillbaks de pengar som jag betalt in för mycket när jag felaktigt fick betala skatt för bensinvärdet på CO2 g/km. Risken är väl att det dröjer tills det är dags att betala skatt i juni nästa år igen.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag fick också ytterligare ett nytt registreringsbevis idag med uppgifter om förbrukning och CO2 för både bensin och gas, men med felaktig uppgift om bensinförbrukningen. 9,6 l/100 km borde ha varit 9,2 l/100 km, nu tror Vägverket att min bil förbrukar lika mycket bensin som gas. Nu påverkar inte detta fordonsskatten men hur svårt är det att ha korrekta uppgifter i ett dataregister?

De kunde ju ha en rimlighetskontroll mellan bensinförbrukning och CO2 med vetskap om att en liter bensin ger 2383 g CO2...
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Även jag fick ett andra registreringsbevis hemsänt i veckan med värden för både gas och bensin (CO2 g/km).
På bränsleförbrukning har dom skrivit 10.4 m3/100 km, altså gasförbrukning vid blandad körning.
Post Reply