Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post Reply
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post by Blåkulla »

Hej alla.
Jag är jätteny på det här forumet och jag har ingen som helst erfarenhet av gasbilar och inte heller mycket kunskap. Men jag är nyfiken.

En bekant till oss har nyligen bytt till sig en Volvo S60 Bi-fuel, och han är väldigt nöjd.
Därför tittade jag idag på en V70 Bi-fuel av 2006 års modell.
Den har gått 5300 mil och säljs av en bilfirma.
Om vi lämnar vår V70-04 bensinare som gått 9600 mil så vill de ha 75000 spänn emellan. Utrustningen är likvärdig på de båda bilarna förutom att Bi-fuelen har dragkrok vilket vår nuvarande inte har.

Frågan är nu:
Är det lönt att göra detta byte? Jag tänker då på kostnader för i första hand bränslet, för övriga kostnader ANTAR jag är ungefär som på den vi har nu. (Förutom att skatten är lägre)

Hur mycket kostar en Bi-fuel per mil när det gäller bränslet?
Vår gasstation skyltar med 8:88 (Eon).

Alla tankar och råd är välkomna!
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

8,88 kr/m3 för biogas innebär ca 8kr/liter för bensin.

Om bilen drar 0,8 liter bensin/mil så kostar den alltså 6,40kr/mil i drivmedel vid gasdrift.

Ett bensinpris på 12,50kr ger en milkostnad på 10kr.

Besparingen vid dessa priser blir alltså 3,60kr/mil.

Kör du 2000mil per år så sparar du alltså 7200kr på drivmedel.

Skatten är som du skriver lägre än på bensinbilar, ev. service är dock något dyrare. Kom också ihåg att priset 8,88 är väldigt bra och kan stiga.

Att totalt sett tjäna pengar på att byta bil är nog omöjligt om man väger in värdeminskiningen på den nya bilen. Men ska du byta upp dig så ska du givetvis välja gas :D
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Post by Blåkulla »

Jimmy wrote:8,88 kr/m3 för biogas innebär ca 8kr/liter för bensin.

Om bilen drar 0,8 liter bensin/mil så kostar den alltså 6,40kr/mil i drivmedel vid gasdrift.

Ett bensinpris på 12,50kr ger en milkostnad på 10kr.

Besparingen vid dessa priser blir alltså 3,60kr/mil.

Kör du 2000mil per år så sparar du alltså 7200kr på drivmedel.

Skatten är som du skriver lägre än på bensinbilar, ev. service är dock något dyrare. Kom också ihåg att priset 8,88 är väldigt bra och kan stiga.

Att totalt sett tjäna pengar på att byta bil är nog omöjligt om man väger in värdeminskiningen på den nya bilen. Men ska du byta upp dig så ska du givetvis välja gas :D
Tack för ditt svar, Jimmy.
Dock ett par saker jag inte är på det klara med.

Jag vet inte om 8:88 är priset per m3 eller om det är någon omräkning till motsvarande bensinpris. Jag har inte riktigt förstått hur man räknar...

Du skrev "Om bilen drar 0,8 liter bensin/mil så kostar den alltså 6,40kr/mil i drivmedel vid gasdrift."
Hänger de två sakerna ihop? Bensinförbrukning och gaskostnad?
Jag ber om överseende för eventuella korkade frågor, men jag vet som sagt ingenting om det här.

Du har så rätt...man kan aldrig göra en bra bilaffär... men jag ser det på lite längre sikt, och det är där jag inbillar mig (inbillar...) att man kan göra en liten vinst.
Bi-fuel-bilen är nyare, har gått färre mil och är billigare i drift än den gamla. Förvisso en mellanskillnad, men känslan av att köra en bil som inte kostar så hiskeligt mycket per mil är ändå lockande.

I vår gamla 850 från -96 så låginblandar jag etanol. Ligger på ca 25% och det funkar kanon.
Det ger i runda slängar 50 spänn lägre kostnad vid varje tankning utan att dra upp bränsleförbrukningen. Den bilen är betald sedan länge så den är billig på det viset. :)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Välkommen till forumet och grattis till valet av att gå i gasbilsköpartankar. Jag köpte själv ganska nyligen en V70 Bi-Fuel som du ser i foten nedan och har inte ångrat mig en sekund. Bilmodellen känner du ju redan till så det blir ju inga överraskningar där. Du får ju dock vänja dig vid tätare tankningsintervall för bensin vill man ju inte köra på längre när man har en gasbil.

Ekonomin har ju Jimmy redan berättat för dig. Det jag kan tillägga är att servicekostnaden ökar något i och med att det är två drivmedelssystem som skall underhållas. Hur mycket vet jag dock inte då jag bytte upp mig från Volvos sista billiga bil, en 945a, så det blir lite elakt att jämföra mot.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Post by Blåkulla »

avozetta wrote:Välkommen till forumet och grattis till valet av att gå i gasbilsköpartankar. Jag köpte själv ganska nyligen en V70 Bi-Fuel som du ser i foten nedan och har inte ångrat mig en sekund. Bilmodellen känner du ju redan till så det blir ju inga överraskningar där. Du får ju dock vänja dig vid tätare tankningsintervall för bensin vill man ju inte köra på längre när man har en gasbil.

Ekonomin har ju Jimmy redan berättat för dig. Det jag kan tillägga är att servicekostnaden ökar något i och med att det är två drivmedelssystem som skall underhållas. Hur mycket vet jag dock inte då jag bytte upp mig från Volvos sista billiga bil, en 945a, så det blir lite elakt att jämföra mot.
Tack, Avozetta.

Ja, jag hörde att servicen kan bli något dyrare, men jag hoppas ändå att det i slutändan blir till bilägarens fördel jämfört med att behålla den gamla bensinaren.

Måste bara försöka övertyga sambon....hon tycker det är onödigt...och hon kanske har rätt... :shock:
Det är en del pengar att lägga emellan, som sagt, men det känns helrätt i det här läget. Tror inte det är något överpris på bilen heller (enligt bilpris.se). Dessutom lär man inte få MER för den gamla om man väntar...

Vi får se. Jag tror inte så mycket på just den HÄR bilen, men framöver kanske. Jag återkommer. :)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Blåkulla wrote:Jag vet inte om 8:88 är priset per m3 eller om det är någon omräkning till motsvarande bensinpris. Jag har inte riktigt förstått hur man räknar...
Jimmy räknar fel ovanför, eftersom EON anger jämförpris mot bensin. Priset 8:88 är alltså direkt jämförbart med bensinpriset.
Last edited by torkel on 2009-07-03, 10:06, edited 1 time in total.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Jag tyckte väl att priset var lite för bra :wink: Siffran för gaskostnaden i min uträkning skulle alltså vara ca 7,10kr/mil.

Så här hänger det ihop:
Energimängden i 1Nm3 biogas motsvarar ca 1,1 liter bensin.
Energimängden i 1Nm3 naturgas motsvarar ca 1,25 liter bensin.

Ex. Hos oss i Skellefteå kostar biogas 9,16kr/Nm3 vilket motsvarar ca 8,24kr/liter bensin.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post by Göran »

Blåkulla wrote:Hej alla.
Jag är jätteny på det här forumet och jag har ingen som helst erfarenhet av gasbilar och inte heller mycket kunskap. Men jag är nyfiken.

En bekant till oss har nyligen bytt till sig en Volvo S60 Bi-fuel, och han är väldigt nöjd.
Därför tittade jag idag på en V70 Bi-fuel av 2006 års modell.
Den har gått 5300 mil och säljs av en bilfirma.
Om vi lämnar vår V70-04 bensinare som gått 9600 mil så vill de ha 75000 spänn emellan. Utrustningen är likvärdig på de båda bilarna förutom att Bi-fuelen har dragkrok vilket vår nuvarande inte har.

Frågan är nu:
Är det lönt att göra detta byte? Jag tänker då på kostnader för i första hand bränslet, för övriga kostnader ANTAR jag är ungefär som på den vi har nu. (Förutom att skatten är lägre)

Hur mycket kostar en Bi-fuel per mil när det gäller bränslet?
Vår gasstation skyltar med 8:88 (Eon).

Alla tankar och råd är välkomna!
Priset som eon skyltar med är ett så kallat bensinekvivalent pris. Dvs att det redan är omräknat till ett jämförelsepris mot bensin.
Se även gasbilen gaspriser sidan är väl inte 100% rätt hela tiden (uppdateras inte dagligen) men ger en bra indikation på prisbilden.

Med min V70 modellår 07 har jag har gynsamma tillfällen varit under 0,6 Nm3/mil med den aktuella gaskvaliten (landsväg största delen 95 km/h med farthållare) har en snitt förbrukning på 0,78 med bensin. Dock går det åt lite bensin också eftersom bilen startar på detta bränsle.

Sen om det är lönsamt eller ej är i slutänden upp till dig men du måste räkna med lite högre servickostnader hör med en auktoriserad verkstad.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Re: Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post by Blåkulla »

Göran wrote: Priset som eon skyltar med är ett så kallat bensinekvivalent pris. Dvs att det redan är omräknat till ett jämförelsepris mot bensin.
Se även gasbilen gaspriser sidan är väl inte 100% rätt hela tiden (uppdateras inte dagligen) men ger en bra indikation på prisbilden.

Med min V70 modellår 07 har jag har gynsamma tillfällen varit under 0,6 Nm3/mil med den aktuella gaskvaliten (landsväg största delen 95 km/h med farthållare) har en snitt förbrukning på 0,78 med bensin. Dock går det åt lite bensin också eftersom bilen startar på detta bränsle.

Sen om det är lönsamt eller ej är i slutänden upp till dig men du måste räkna med lite högre servickostnader hör med en auktoriserad verkstad.
Hej Göran.
Skulle du då kunna svara på vad det blir för milkostnad för dig på den förbrukningen som du angav? Med hänsyn tagen till viss bensindrift m.m.
Vore tacksam för detta.
Funderar på gasbil men blev tveksam efter nyhet om höjd skatt på fordonsgas...
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Hej Blåkulla!

Givet att du funnit "din" bil och ska göra bytet skulle jag råda dig att försöka sälja den gamla privat och få ett något bättre diskussionsläge för bi-fuelen. Servicen vid 6.000mil innefattar även kontroll av gassystemet så den vill du väl få gjord eller åtminstone kraftigt rabatterad. Kanske enklast om det är en Volvohandlare, annars pruta!

Det låter som att du har goda förutsättningar att bli en medveten bilist med relativt gott samvete. Lycka till!
V70BiFuel2008
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ytterligare ett plus med gasbil: motorn håller längre! Gasen ger knappt några avlagringar i motorn.
Opel Zafira CNG -08
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Post by Blåkulla »

Mange wrote:Hej Blåkulla!

Givet att du funnit "din" bil och ska göra bytet skulle jag råda dig att försöka sälja den gamla privat och få ett något bättre diskussionsläge för bi-fuelen. Servicen vid 6.000mil innefattar även kontroll av gassystemet så den vill du väl få gjord eller åtminstone kraftigt rabatterad. Kanske enklast om det är en Volvohandlare, annars pruta!

Det låter som att du har goda förutsättningar att bli en medveten bilist med relativt gott samvete. Lycka till!
Tjena Mange.

Jag har funderat på det där med privatförsäljning, men jag tvekar lite.
Allt strul med folk som ska kolla, pruta, bestämma sig... Då får jag köpa den nya bilen först - med risken att den gamla inte blir såld.
Men som du säger: Man kanske kommer i ett annat förhandlingsläge med bilfirman (som f.ö. är en Volvohandlare).

Men först måste jag övertyga (inbilla?) sambon att det faktiskt är värt att byta bort sin fina V70 -04 för att lägga nya pengar på en annan V70....:)

Tål att fundera på.
Funderar på gasbil men blev tveksam efter nyhet om höjd skatt på fordonsgas...
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post by Göran »

Blåkulla wrote: Hej Göran.
Skulle du då kunna svara på vad det blir för milkostnad för dig på den förbrukningen som du angav? Med hänsyn tagen till viss bensindrift m.m.
Vore tacksam för detta.
Hej Blåkulla
Skall försöka hjälpa dig, dock kan jag tyvärr inte ge dig några verkliga förbrukningssiffror då jag själv kör på ren biogas och misstänker att du kommer att tanka gas med naturgaskvalite.

Jag har följande snittförbrukning på bensin (uppmätt under en längre tid innan jag kunde börja tanka gas) 0,78 liter/mil. Min körning består då av långa körsträckor oftast 5 mil i vardera riktning med farthållare aktiverad och ren landsvägskörning. Dvs ganska gynsamma omständigheter.

Jag misstänker att du hänvisar till en station med naturgaskvalite på gasen med tanke på jämföresepriset. I mitt fall blir då kostnaden / mil => 8,88*0,78=6,93 kr/mil

Eons jämförelsepris på 8,88 motsvarar då ett gaspris på 11,10 Kr/Nm3
(8,88*1,25, 1,25 är omräkningsfaktorn för energiinnehåll mellan Naturgas och bensin). Så det enklaste är ta din genomsnittliga bränsleförbrukning och multipliicera den med jämförelsepriset på den station du kommer att tanka mest på.
När det gäller nästa fråga om förbrukad bensin mängd så beror det på en mängd faktorer hur korta eller långa dina körtrsträckor är när du startar med kall bil har du motorvärmare står bilen i varmgarage mm.

Men som riktmärke är att min bil går knappt en kilometer på bensin vid varje kallstart då använder jag dock motorvärmare på vintern.

För den vågade skall det dock gå att undvika bensindrift vid kallstart genom att ha tom bensintank enl Volvos instruktionsbok skall den även klara av att starta på gas dock skall det ta lite längre tid, har själv bara testat på sommaren och då funkar det.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Om du ändå skall köpa en hyffsat ny volvo tycker jag du skall fundera på en Volkswagen Passat istället.. Den bilen går också på gas.. Jämför du bensinförbrukningen mellan en Passat och en V70 så har jag för mig att passaten drar 2 deciliter mindre per mil! Vill du få låg milkostnad så är passaten bäst i den jämförelsen! Men du lär inte hitta någon begagnad passat än.. så då får det bli en helt ny i så fall :)

Fördelen med passaten är att istället för att komma max 30mil på gas i V70 så kommer du runt 50 mil i passaten :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Blåkulla
Posts: 9
Joined: 2009-07-02, 20:29

Post by Blåkulla »

taz wrote:Om du ändå skall köpa en hyffsat ny volvo tycker jag du skall fundera på en Volkswagen Passat istället.. Den bilen går också på gas.. Jämför du bensinförbrukningen mellan en Passat och en V70 så har jag för mig att passaten drar 2 deciliter mindre per mil! Vill du få låg milkostnad så är passaten bäst i den jämförelsen! Men du lär inte hitta någon begagnad passat än.. så då får det bli en helt ny i så fall :)

Fördelen med passaten är att istället för att komma max 30mil på gas i V70 så kommer du runt 50 mil i passaten :)
Tack för tipset, taz!
Volvo är absolut inget måste. Det råkade bli den första jag kollade på eftersom vi har en V70 idag. Passat har annars varit ett alternativ i tankarna hos både mig och sambon redan tidigare, så det är nog ingen dum idé.
50 mil på gas istället för 30 är inte heller fel.
Ska genast börja kolla den marknaden lite närmare... :)
Funderar på gasbil men blev tveksam efter nyhet om höjd skatt på fordonsgas...
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Lönt att byta från V70-04 bensin till V70-06 Bi-fuel?

Post by avozetta »

Göran wrote:
Blåkulla wrote: Hej Göran.
Skulle du då kunna svara på vad det blir för milkostnad för dig på den förbrukningen som du angav? Med hänsyn tagen till viss bensindrift m.m.
Vore tacksam för detta.
... För den vågade skall det dock gå att undvika bensindrift vid kallstart genom att ha tom bensintank enl Volvos instruktionsbok skall den även klara av att starta på gas dock skall det ta lite längre tid, har själv bara testat på sommaren och då funkar det.
Det där rådet känns lite tveksamt?. I min instruktionsbok står det något i stil med "i yttersta nödfall" om jag inte minns fel. Alltså en nödlösning för att ta sig till närmaste mack. Inget man skall göra regelbundet.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Bensinåtgången är väl ändå väldigt liten, för den som har tillgång till gas runt knuten.
Installera hellre motorvärmare för att jämna ut klimatskillnaderna.
V70BiFuel2008
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Mange wrote:Bensinåtgången är väl ändå väldigt liten, för den som har tillgång till gas runt knuten.
Installera hellre motorvärmare för att jämna ut klimatskillnaderna.
ja, det är ju inte särskilt länge den går på bensin.. även på vintern handlar det bara om att motorn skall få upp tempen lite.. 500m körning i minusgrader så brukar min bil gå över är det riktigt kallt ute så kanske det tar lite längre tid.. på sommaren går den över nästan direkt.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Blåkulla wrote:
taz wrote:Om du ändå skall köpa en hyffsat ny volvo tycker jag du skall fundera på en Volkswagen Passat istället.. Den bilen går också på gas.. Jämför du bensinförbrukningen mellan en Passat och en V70 så har jag för mig att passaten drar 2 deciliter mindre per mil! Vill du få låg milkostnad så är passaten bäst i den jämförelsen! Men du lär inte hitta någon begagnad passat än.. så då får det bli en helt ny i så fall :)

Fördelen med passaten är att istället för att komma max 30mil på gas i V70 så kommer du runt 50 mil i passaten :)
Tack för tipset, taz!
Volvo är absolut inget måste. Det råkade bli den första jag kollade på eftersom vi har en V70 idag. Passat har annars varit ett alternativ i tankarna hos både mig och sambon redan tidigare, så det är nog ingen dum idé.
50 mil på gas istället för 30 är inte heller fel.
Ska genast börja kolla den marknaden lite närmare... :)
ja det tycker jag du skall göra.. 2 av skälen att jag skaffar en passat är: 1. mycket längre räckvidd på gas.. innebär att jag inte behöver tanka så ofta när jag åker långt.. åkte 110 mil i fredags och fick tanka ett par gånger på vägen.. hade jag haft passaten hade det inte blivit alls lika många tankningar...

2. bränsleförbrukningen är mycket längre än min s60 automat... som jag förövrigt bara har kvar en vecka till :D sen kommer den säljas (leasingbil)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Kolla också serviceintervallet, på V70 -06 är det 2000 mil för bi-fuel och 3000 mil för alla andra modeller!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Humlan wrote:Kolla också serviceintervallet, på V70 -06 är det 2000 mil för bi-fuel och 3000 mil för alla andra modeller!
etanolvarianterna ligger väl på 1000 mil? ... Min kompis har en v70 etanol där jag är nästan 100% säker på att han har serviceintervall på 1000mil.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

taz wrote:
Mange wrote:Bensinåtgången är väl ändå väldigt liten, för den som har tillgång till gas runt knuten.
Installera hellre motorvärmare för att jämna ut klimatskillnaderna.
ja, det är ju inte särskilt länge den går på bensin.. även på vintern handlar det bara om att motorn skall få upp tempen lite.. 500m körning i minusgrader så brukar min bil gå över är det riktigt kallt ute så kanske det tar lite längre tid.. på sommaren går den över nästan direkt.
Jag ville bara påpeka att det går åt lite bensin också. Om man skulle köra 2 km efter varje kallstart så blir dessutom bensinförbrukningen relativt hög medan de som kör 10 mil i sträck efter varje kallstart får en väldigt låg bensinförbrukning så allt beror på hur man använder bilen.

Angående Passat det börjar finnas en del attraktivt prissatta bilar på blocket. http://www.blocket.se/varmland/Volkswag ... ?ca=21&w=3

Om du ändå är inne på en ny bil så kanske även Volvos efterkonverterde V70 är ett alternativ. Fick höra av en försäljare att bilar som konverteras efter den 1/1 2010 kommer att ha 40 liters gastank :roll: , jag tror han menade 40 Nm3 istället det skulle ge även V70 bra räckvidd i så fall. Dock drar den säkert en hel del mer än passaten.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote: Fick höra av en försäljare att bilar som konverteras efter den 1/1 2010 kommer att ha 40 liters gastank :roll: , jag tror han menade 40 Nm3 istället det skulle ge även V70 bra räckvidd i så fall. Dock drar den säkert en hel del mer än passaten.
Om detta stämmer så blir Volvon betydligt mer konkurrenskraftig! På 40 Nm3 borde räckvidden blir nästan lika bra som Passatens.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply