Tips inför V70-köp

Post Reply
larshagander
Posts: 2
Joined: 2009-06-30, 21:24

Tips inför V70-köp

Post by larshagander »

Hej, vi funderar på att köpa en V70 bi-fuel från en privat-person. Är det något speciellt vi skall tänka på? Vi är tacksamma för alla tips. Serviceboken är ifylld, men sista gången ev en icke-auktoriserad verkstad.

Finns det någon mer 7-sitsig gas-bil, förutom Touran och Zafira?
Familj söker biogas-bil
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tips inför V70-köp

Post by torkel »

larshagander wrote:Finns det någon mer 7-sitsig gas-bil, förutom Touran och Zafira?
Du har VW Caddy Life EcoFuel också. Kommer även i Maxi-version (47 cm längre) som enligt uppgift ska gå att beställa från och med nästa vecka (vecka 28 ). Jag går själv och väntar på att de ska öppna för beställning av den eftersom vi är i behov av en bil med både 7 riktiga platser och ordentligt bagageutrymme.
Last edited by torkel on 2009-07-01, 15:30, edited 1 time in total.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej, hur mycket mil har den där bilen och på vilka mil var den sista service gjort?

Om det är möjligt, jag skulle vilja se hur tändstift ser ut i motoren. Om de alla ser ut likadan och fint, motoren har haft god service. Skruva inte tändstift tillbaka om motoren är värm, låt motoren kallna först, annars gängar kan ge vika! (tändstift har kallnat och krympat ihop i ute) Om du måste skruva dom genast tillbaka, skruva dom först med fingrar för att låt dom bli varm och utvidga sig innan tillspänning.

I samma tid är det lätt att också inspektera kompressionstryck från alla cylindrar (före lösgöra kamaxel positionsgivare och kabelskor från bensininjektorer för att släcka tändning och bränslematning). Om alla cylindrar har likadan trycker, och medeltalet är över 13 bar, motoren är i ganska god skick.

Motoren skulle inte ha ryckningar eller andra underligheter på gasdrift, om det är i god skick. Lite sämre acceleration på låga varv är karakteristisk, men på höga varv skulle det gå likadan som på bensin.

Kolla också hur motoren startar från kalt, och från varm på gasdrift, och hur det går på tomgång när gasdrift går på.

Om bilen har sin sista avgasinspekteringresultater, från det du kan också se att det fungerar bra. Om det kostar inte så mycket att ta en ny avgastest, göra det med båda bränsle. Gasdrift skulle ha mindre avgasutsläppen som bensindrift, och i alla fall båda skulle vara ganska små när motoren är i bra skick.

Skulle din bil ha problemer i framtid, här människor kan hjälpa varandra.

Mvh, Hewey

EDIT: tillade viktiga detaljer för trygg utförning av ovannämnda inspektioner
Last edited by Hewey on 2009-07-03, 12:03, edited 3 times in total.
larshagander
Posts: 2
Joined: 2009-06-30, 21:24

Post by larshagander »

Tack för fina råd, skall försöka följa dem. Bilen har gått drygt 14 000 mil. Jag kommer nu inte ihåg vid vilka miltal som service genomförts. Vi får se!
Familj söker biogas-bil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej, en kort sammandrag av Volvo gas system services:

I alla services kollar man gastrycket, men sällan måste man reglera det mycket. Man kan approximera konditionen av gastrycksregulatorn på grund av hur stabil är den tryckmätningen. Så även om den sista servicen var inte så kunnig, det väcker inte mycket oro, om du känner att motoren fungerar bra.

I varje 4000 mil service (först tid i 2000 mil) man låter vätska rinna ut från oljaskiljaren. Om det var inte gjort i sista servicen, det är mycket enkelt att göra själv. Jag ska skriva bättre instruktioner för det, men det är ingenting mera än gastryck avlägsnande och öppnande av oljeskiljarens tömningspropp (1/4" hexkanthål).

I varje 6000 mil service man kollar gasrör och fogningar. Så på 12000 mil service dom var kollat bra.

I varje 8000 mil service man bytar gasfiltern, så i nästa service ska den bytas.

Om bilen skulle vara från de vanlottade år 1999~2002, det har kanske den italienska gasspjällhus (Magneti Marelli), som vill gå isär efter 10000~15000 mil. Det har ingenting att göra med gas system, men det är en tråkig detalj i dessa ålder av Volvos. Lyckligtvis kan man köpa reparerade gasspällhus (~4000 kr), som har nya kontaktslösa givaren:

http://www.atech2.com

Lycka till för bilköpning!

Mvh, Hewey
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Bara ett litet tillägg Hewey: alla Bi-Fuel har Magneti Marelli-spjället. Hur Atech-spjällen är vet jag inte, har inte hört någon som bytt mot ett sånt.
Det man ska kolla är vilken färg det är på etiketten som sitter på Magneti Marelli-spjället. Använd en spegel för att se, etiketten sitter på undersidan.

Om etiketten är vit får man vara beredd på att byta det förr eller senare. Om etiketten är gul så har man det upptaterade spjället som tydligen inte har samma problem som den första modellen. Spjällen är identiska till utseendet, endast färgen på etiketten skiljer dem åt.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Tack för fina råd Fred, visste dessa saker inte! Jag hade inte en spegel när jag kollade spjället, och en CD gjorde den samma sak.

Jag har en M-M spjällhus som har en gul etikett, men det ser ut att nu är spelet över: ETS ljus står still och tomgången är ganska intressant : ) Hoppas att den reparerade del vill fungera bra. Jag vill skriva här om resultater när jag har den nya spjällhuset.

Mvh, Hewey
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Är det någon som har en bild på var magnetventilen sitter, så man kan kolla själv?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

En magnetvetil sitter på den stora gastanken, och den öppnar gaslinjen från tanken. En annan magnetventil sitter på gasdelaren, och den öppnar gaslinjen till gasdelaren. Vad tänker du att kolla själv?
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Jag ville kolla vilken färg jag har på etiketten på min ventil, men vet inte var den sitter!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Humlan...nu har du nog läst lite slarvigt...etiketten (med olika färg som det pratas om ovan) sitter på spjällhuset, inte på magnetventilen.

Spjällhusproblematiken är inget "gasspecifikt" utan gäller alla V70 och S60 från tiden fram till -02 samt alla Bi-Fuel! Efter -02 byttes spjällhuset från Magneti Marelli till Bosch på alla bensin sug- och turbomotorer vilket gjorde att problemen försvann.

Du hittar spjället mellan den tjocka slangen från luftburken och insuget. Det ser ut som en fyrkantig aluminiumlåda med plastlock på ändarna. Etiketten sitter som sagt på undersidan.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Ah, OK! Ska genast kolla!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Fick den reparerade/modifierade gasspjällhuset från Atech2 (kostade ~400 € med frakter), och nu motoren går riktigt bra igen. Eller i själva verket bättre än någonsin. Tomgång = silke, också från kallt. Acceleration också med gas är vass, innan var det riktigt slö mellan 2000-3000 rpm. Nya NGK iridiumstift säkert också ökar välfärden, men de gjorde ingen mirakel innan den nya gasspjällhuset.

Jag undrar nu att hur mycket av min förre problem kunde bero på den sliten mekanisk gasspjäll positiongivare. Den nya modifierade gasspjällhuset har en optisk givare, som vill inte nöta mera. Kanske jag äntligen har en fungerande gasbil, som går fint år efter år med bara normal regelbunden service.

Mvh, Hewey
Post Reply