Bästa köp begagnad gasbil?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Nils Sundin
Posts: 3
Joined: 2009-06-03, 22:42

Bästa köp begagnad gasbil?

Post by Nils Sundin »

Hej!

Funderar på konceptet:
pendlarbil: VW Lupo 3L
- en dieselbil som drar under 0,3 l/mil på landsväg.
familjebil/andrabil:
beg. äldre biogas kompatibel bil för max 20 000-30 000 kr ca. Krav: kombi, ska innehålla 2-3 barnstolar och svälja barnvagnar mm. Vill dock försöka få in i något mindre bil än vi har nu (se nedan), av miljö och ekonomiska skäl, så motsv. Toyota Corolla kombi acceptabelt. Den kommer inte köras så mycket - pendling sker med VW Lupo.

Frågan gäller andrabilen. Sett en del sådana på blocket, tex:
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V ... ?ca=14&w=3

Hört att man ska akta sig för beg. biogas från initierad källa (bilmekaniker) då det är citat "få mekaniker som kan meka med dem, och så fort de tar vid dem kostar det minst 20 000 kr".
Låter förstås oroväckande. Brukar fixa enklare saker själv mha skrotdelar, men verkar svårt med den här sortens bilar. Bör man kanske hellre, om man ska ha en billig andrabil, satsa på en bensin eller diesel? Försöka hitta en som är snål i alla fall? Men, i framtiden lär ju oljebränslen gå upp rätt kraftigt i pris.

Har en Opel Vectra kombi idag, diesel från 2006, som jag ska göra mig av med. Den har lite småfel, elproblem mm. Kan det vara så att man tex ska akta sig för Opel Astra biogas, är de sämre än Volvo bifuel?

Å andra sidan verkar de ju snålare än Volvo, viktig aspekt.

Vore jätteintressant med argument för och emot olika modeller inkl. årsmodell, och vanliga problem man bör se upp med etc. Är det tex så att Opel Astra biogas från 2000 är bra om och endast om den och den delen är utbytt pga fabrikationsfel etc etc?

Kanske finns fler märken, typ Skoda biogas mm? Dålig koll medges.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Har själv en nyare Volvo V70 kombi. Själv har jag inte haft några större bekymmer med bilen när det gäller Biogas relaterade problem.

Emmellanåt har dock bilen gått ryckigt vid start (den startar på bensin) den första stunden, själv tror jag (med stöd från andra liknande iaktagelser från forums medlemmar) att det kan bero på att bensinen blir för gammal. Felet försvinner om man fyller på färsk bensin.

Från en initierad källa sägs det att Volvo gjorde en del förbättringar på motorn omkring 2005 när detta kom i produktion vet jag ej. Men förbättringarna borde finnas på åtminstone modellår 2006 och 2007.

Men värför inte satsa på en VW Golf bifuel Kombi http://www.blocket.se/goteborg/Volkswag ... ?ca=21&w=3

Varför vill du inte ha två gasbilar? Det finns ju även små gasbilar tex Fiat.

Vad det gäller hur det är att meka med gassystemet föresår ja att du läser Heweys inlägg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej Nils,

Pendlarbil, hur långt kör du per dag? Diesel usch!

Familje bil, 20-30´kr blir nog svårt. Gammal Volvo är väl inte direkt känd för att vara milövänlig dessutom är den stor och tung. Gas systemet på denna är ju ett så kallat "add on", det är en bensinmotor som är efterkonverterad alltså inte byggd för gas ifrån grunden.

Jag skulle köpt som jag redan har gjort, en Astra CNG ca 5kr milen och en Zafira CNG som familjebil, bättre finns inte. Den är både liten och stor, praktisk och flexibel, snål, miljörätt och billig i inköp och drift.

Om man pratar förbrukning så kan du åka dubbelt så långt med Astra än med Volvo.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Bästa köp begagnad gasbil?

Post by Stålis »

Hej Nils!
Nils Sundin wrote:Kan det vara så att man tex ska akta sig för Opel Astra biogas, är de sämre än Volvo bifuel?
Min Astra från 2004 har nu gått drygt 16000 mil varav knappt 4000 i min ägo. Motorn och gasdriften har hittills aldrig strulat på något sätt. Däremot är det ju absolut inte Volvo-kvalitet på resten av bilen, men den är ju också betydligt billigare. Hur det är med Astra före 2004 vågar jag inte uttala mig om. Gassystemet på de bilarna är mer av karaktären efterhandskonstruktion. Några användare här har rapporterat problem med dem. Förmodligen kan du få lägre rörlig milkostnad med en riktigt snål diesel än vad du får med en Astra, men då har du å andra sidan en hög vägtrafikskatt i stället.

Ett annat alternativ till pendlarbil kan vara Fiat Punto Natural Power. Begagnade 2005:or brukar säljas då och då med relativt få mil på mätaren. Vissa av dem lär ha drabbats av ett typfel som man får se upp med. Det gäller bränslemätaren för gasen och har diskuterats här på forumet tidigare.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Den Volvo som du länkar till på blocket har den gamla 2,5 liters motorn. Kan vara bra att tänka på om du får tips och råd av V70-ägare med bilar från -00 och framåt, då den "nya" 2,4an kom. Milkostnaden för en gasbil är beroende av var du kör, priserna varierar ganska kraftigt.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
pellefant
Posts: 2
Joined: 2008-01-12, 23:46

Post by pellefant »

Hej
kör själv 1 S70 -99 och frugan en V70 -98 båda med ca 21000 på mätaren.
Har haft bilarna i ca 1,5 år och kört drygt 2000 mil med bägge bilarna.
Det enda jag har gjort med bilarna är att byta slitdelar som bromsbelägg och olja enl serviceintervall. Och dom går mycket bra.
kör mestadels på gas.
jag kan rekomendera volvo om den är välskött!!

att tänka på är att de gamla s och v70 tom -00 oftast (alltid) har automat dvs bränsleförbrukningen ökar, med våran körning blir det ca 1l/mil på bensin och ca 0,9m2 gas /mil, långstyrning betydligt lägre, om man ej drar husvagn för då drar den närmare 2l/mil
Volvo V70 Bi-fuel -98
Volvo S70 G -99 = Bi-fuel
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Bästa köp begagnad gasbil?

Post by aiskylos »

Nils Sundin wrote:Hej!

Funderar på konceptet:
pendlarbil: VW Lupo 3L
- en dieselbil som drar under 0,3 l/mil på landsväg.
Ingen dum idé, eller syskonet Audi a2 1,2 tdi som jag kör själv. Går dessutom att köra på RME, rapsdiesel, så får du ner co2-utsläppen ytterligare något. Tyvärr lite svårt att få tag på.

När det gäller storbilen skulle jag i första hand rekommendera en V70 - trots allt lättast att hitta någon som kan mecka med den.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Nils Sundin
Posts: 3
Joined: 2009-06-03, 22:42

Post by Nils Sundin »

Hej!

Oj, många svar. Jag kör t/r varje dag 11 mil. Snart kanske närmare 15 mil. Fiat Punto Natural Power ska jag absolut kolla upp, särskilt om jag behåller Vectran (se nedan).

Kan man köra VW Lupo 3L på biodiesel? Tror den har partikelfilter men inte hundra på det. Jag tänkte mig en sådan från -99 eller -00 ca. De verkar ligga runt 20 000 - 40 000 kr. Funderar även på att behålla Vectra kombin (snart dags köpa loss eller lämna åter - är en förmånsbil/tjänstebil). Den har partikelfilter. (Så jag inser inte varför vägskatten är 5500 kr, hutlöst när den är renare än en bensinbil med katalysator). Frågan är om det går att köra den på biodiesel? Kanske med en smärre modifiering?

På förra tjänstebilen: Audi A3 2.0 TDI, 170 hästar (rolig), blandade jag förra sommaren, då dieseln låg närmare 14 kr. 50% biodiesel + 50% vanlig för ca 12 kr. Den gick helt ok.

Om jag får en dålig deal på Vectran, så måste jag köpa en bil, kanske blir något av det ni föreslår då. Den går f.ö. går att köra under 0,6 l/mil i 110 km/h med fullt med lasst. Står "Ecotec" på motorn. Antar det är pga varvet är ca 1500 i 110 km/h på 6:e växeln (automat). Coolt med så lågt varv, Audin hade 2100 varv i 110 km/h. 140 hästars 1,9 CDTI motor med 320 Nm vridmoment. Ett annat bra argument att behålla är att jag skött den minitiuöst, alla servicar mm (den har knappt gått 6000 mil, "knappt inkörd" alltså - då det är diesel!). Att köpa beg. är alltid riskabelt. Har sett kollegor trycka plattan i botten på sina diesel-tjänstebilar, vid kallstart! Mordförsök på en dieselmotor. Det blir att eftermontera en motorvärmare dock, men det kostade visst bara 2800 kr på märkesverkstad. Kanske ändå billigare utan kupefläkt - klarar mig utan det, vill få ner bränslekostnaden och skona motorn och miljön.

Apropå: "usch diesel". - framtiden är biodiesel, elbilar och biogas. Etanol var bara dumheter. Tvinga små mackar stänga igen, skövla regnskog mm, och de drar ju dubbelt så mycket som en dieselbil! Sen kan man ju förstås ta tåget lite oftare...´

Vad gäller ekonomin, biogas verkar kosta motsv 10 kr/l. Och de verkar ju dra mer, omräknat till l/mil, än dieselbilar. Så blir väl inte så billigt kanske. Undrar vad Punton drar, i kr räknat?

Sist men inte minst, undrar egentligen vad som händer när man blandar biodiesel med vanlig. Försökt läsa på, det blir "nya" föreningar sägs det. Då kanske den inte är lika aggressiv mot slangar mm - kanske helt ok tom att köra på icke-konverterade/icke-typgodkända dieselbilar? Och vad händer egentligen med partikelfiltret - inte kunnat hitta någon info. Kläggar det igen?
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Nils Sundin wrote:Hej!



Kan man köra VW Lupo 3L på biodiesel? Tror den har partikelfilter
men inte hundra på det. Jag tänkte mig en sådan från -99 eller -00 ca. De verkar ligga runt 20 000 - 40 000 kr. Funderar även på att behålla Vectra kombin (snart dags köpa loss eller lämna åter - är en förmånsbil/tjänstebil). Den har partikelfilter. (Så jag inser inte varför vägskatten är 5500 kr, hutlöst när den är renare än en bensinbil med katalysator). Frågan är om det går att köra den på biodiesel? Kanske med en smärre modifiering?

På förra tjänstebilen: Audi A3 2.0 TDI, 170 hästar (rolig), blandade jag förra sommaren, då dieseln låg närmare 14 kr. 50% biodiesel + 50% vanlig för ca 12 kr. Den gick helt ok.


Lupon kan du köra på biodiesel. Ett fåtal har eftermonterade partikelfilter, så också min egen bil, men då av ett betydligt enklare slag som inte har regeneringsfunktion. Det är just det som inte går ihop med biodiesel, och nästan alla nya dieslar är därför uteslutna. På tyska forum kan du läsa massor om det här, och det verkar som att riskerna med att köra med biodiesel är kraftigt överdrivna även med splitternya bilar. Och så får man förmånen av en bil som luktar popcorn

Inga problem att blanda RME med vanlig diesel.

Känner mest till VAG-bilarnas förmåga att köra på RME. Nästan alla äldre VW och audi går att köra på RME.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

(Så jag inser inte varför vägskatten är 5500 kr, hutlöst när den är renare än en bensinbil med katalysator)
Skatter är inte alltid en fråga om miljö. Vad gäller skatten på dieselbilar så ligger den högre än på bensinbilar eftersom att skatten på diesel är lägre än på bensin, ca 70% av bensinskatten räknat på energiinnehåll.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

pellefant wrote:Hej
att tänka på är att de gamla s och v70 tom -00 oftast (alltid) har automat dvs bränsleförbrukningen ökar, med våran körning blir det ca 1l/mil på bensin och ca 0,9m2 gas /mil, långstyrning betydligt lägre, om man ej drar husvagn för då drar den närmare 2l/mil

Jag skulle vilja dela med mig av mina erfarenheter av V70 -03 bi-fuel automat samt stort boggiesläp 1600kg, detta släp har en lodrät vägg längst fram och ingen aerodynamisk utformning (stort skåpsläp ca 2,5 meter högt och lättrullande däck). Detta ekipage kan jämföras med en husvagn men jag har rätt humana förbrukningssiffror när jag kör med full last. ca 1,1-1,2 Nm3 /mil går det åt. Det gäller att använda rätt växel när man kör med vagn. 5:ans växel går bort direkt på tunga ekipage, det är 4:an man skall ställa växelväljaren på. Annars slirar momentomvandlaren hela vägen = högre förbrukning och ev bränd växellåda.
Jag personligen är nöjd med automat och vagn.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Nils Sundin wrote: Vad gäller ekonomin, biogas verkar kosta motsv 10 kr/l. Och de verkar ju dra mer, omräknat till l/mil, än dieselbilar. Så blir väl inte så billigt kanske. Undrar vad Punton drar, i kr räknat?

Tyvärr är det stora skillnader beroende på var i landet man bor se fordonsgaspriser. Förhoppningsvis kommer detta att ändras i framtiden då det blir större konkurens, Eon har planer på att öppna stationer i Stockholm och Göteborg i nära framtid. Detta pressar förhoppningsvis priserna något på de aktuella orterna.

Men om du tittar på ekonomin så är det inte bara drivmedelspriset som är avgörande utan även fordonskatten som tex för Passaten ligger på 550 kr/år min V70 kostar 1050 kr/år dvs långt ifrån vad motsvarande dieselbil kostar, sen är det servicekostnader som tyvärr oftast är lite högre än för motsvarande bensinbil hur det är gentemot diesel vågar jag inte svara på.
Sist men inte minst är det andrahandsvärdet som påverkar, hur detta kommer att bli för respektive bränsle beror mycket på hur det utvecklas med priser och skatter på gas diesel och bensin. Här får var och en försöka göra en kvalificerad gissning. Värt att notera dock är att gasbilstillägget är idag högre för en beg V70 (enl. Teknikens världs statistik) än var det var då jag köpte min gas bil 2007.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Nils Sundin
Posts: 3
Joined: 2009-06-03, 22:42

Post by Nils Sundin »

Så Lupo går på biodiesel - då får det bli en Lupo 3L! Återstår att montera 15" bas, subwoofer mm i den. Men det kanske är en fråga för bil-ljud forum. Man borde i alla fall kunna ha ett bazookarör för sub-basen, i det minimala bagaget. Slutstegen kan man lägga under sätena. Kanske får uppgradera batteriet...

He he
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jösses, hela den lilla bilen lär ju hoppa i takt med basen... Kommer se ut som en bil med hicka :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Nils Sundin wrote:Så Lupo går på biodiesel - då får det bli en Lupo 3L! Återstår att montera 15" bas, subwoofer mm i den. Men det kanske är en fråga för bil-ljud forum. Man borde i alla fall kunna ha ett bazookarör för sub-basen, i det minimala bagaget. Slutstegen kan man lägga under sätena. Kanske får uppgradera batteriet...

He he
Sätt i ett lite kraftigare slutsteg och baslådor så räcker det med att använda motorn för att ladda batteriet :D
Världens första ljuddrivna bil emissionerna består av väljud/oljud beroende på betraktarens tycke och smak :lol:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Nils Sundin wrote:Så Lupo går på biodiesel - då får det bli en Lupo 3L! Återstår att montera 15" bas, subwoofer mm i den. Men det kanske är en fråga för bil-ljud forum. Man borde i alla fall kunna ha ett bazookarör för sub-basen, i det minimala bagaget. Slutstegen kan man lägga under sätena. Kanske får uppgradera batteriet...

He he
Sätt i ett lite kraftigare slutsteg och baslådor så räcker det med att använda motorn för att ladda batteriet :D
Världens första ljuddrivna bil emissionerna består av väljud/oljud beroende på betraktarens tycke och smak :lol:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply