Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Hej,

Aga öppnar i Täby, hagby soptipp under "Juni" denna månad.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Kul. Hade varit bra idag när Mörby hade problem. Synd dock att man inte öppnar längs E18 som man tidigare aviserat. Hagby är ganska off.. Verkar som om gasen produceras på Hagby ÅVC.:
Från den numera avslutade och sluttäckta deponin i Hagby i Täby kommun suger man ut gas för värmeproduktion i Täby Centrum.
Kan ju iofs förklara placeringen...
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Placeringen har med att sopbilar ska kunna tanka där.
Utefter E18 blir det en mack så småningom, förhoppningsvis innan Mörby stängs.

Mvh
Last edited by Astra CNG on 2009-06-03, 19:00, edited 1 time in total.
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Astra CNG wrote:Placeringen har med att sopbilar ska kunna tanka där.
Utefter E18 blir det en mack så småningom, troligtvis innan Mörby stängs.

Mvh
Vet du var? Och när?
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej Daddy,

Tyvärr vet jag inget mer än att Aga jobbar på att få till en ny mack norr om Mörby.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Var på Hagbytippen igår och såg att det finns en en färdig gasmack innanför grindarna. Frågade de anställda om den fungerade för kreti och pleti men de trodde att den bara var för Sita. Har skickat en fråga till AGA om den är för vanligt folk och när den öppnar....återkommer om jag får svar.
OPEL ASTRA CNG-04
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Eftesom jag åker Norrortsleden varje dag så har jag med stort intresse följt utvecklingen av den här pumpen.
Var i kontakt med AGA i Maj och då var det planerad öppning förra veckan (26)
Körde glad i hågen hem min första gasbil i går och skulle tanka i Hagby i eftermiddags men där var det släckt :(
Lämpligt nog så befann sej en tekniker på plats och enligt honom så berodde mankemanget på en försenad kortmodul.
Enligt honom borde tankstället var igång under nästa vecka (28) :D
V70 BiFuel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Anders B* wrote:Var på Hagbytippen igår och såg att det finns en en färdig gasmack innanför grindarna. Frågade de anställda om den fungerade för kreti och pleti men de trodde att den bara var för Sita. Har skickat en fråga till AGA om den är för vanligt folk och när den öppnar....återkommer om jag får svar.
MickeS wrote:Eftesom jag åker Norrortsleden varje dag så har jag med stort intresse följt utvecklingen av den här pumpen.
Var i kontakt med AGA i Maj och då var det planerad öppning förra veckan (26)
Körde glad i hågen hem min första gasbil i går och skulle tanka i Hagby i eftermiddags men där var det släckt :(
Lämpligt nog så befann sej en tekniker på plats och enligt honom så berodde mankemanget på en försenad kortmodul.
Enligt honom borde tankstället var igång under nästa vecka (28) :D
Har också vägarna förbi ibland så denna pump skulle passa mig bra. Kollade Sörabs hemsida men hittade inte något om någon gaspump på Hagby ÅVC. Att den ligger innanför grindar är ju ytterligare ett tecken på att "vi" inte kan tanka där. Och skulle det bli tankbart ändå så blir det ju uppenbart begränsande öppettider!?

MickeS, du ställde ingen kontrollfråga om pumpen blir tillgänglig för alla?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Vid telefonkontakt med AGA i maj så fick jag helt klart uppfattningingen att pumpen även var för allmänhet.
AGA påpekade just också nackdelen med att pumpen sitter på insidan av grinden, det blir ju helt klart en begränsning i hur Hagbytippen har öppet.
Det är positivt att nya tankställen kommer till, men ofta verkar det bara bli som det blir...
V70 BiFuel
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Macken är nu öppen för sopbilar. Om 5-6 veckor kan vanligt folk tanka. Anledningen till att det inte går nu är att betalningssystemet inte är installerat. Nu sitter det en kille vid macken och skriver upp vad varje sopbil tankar för att sedan skicka faktura. Priset är jsut nu 10.95 mer m3.
OPEL ASTRA CNG-04
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Anders B* wrote:Macken är nu öppen för sopbilar. Om 5-6 veckor kan vanligt folk tanka. Anledningen till att det inte går nu är att betalningssystemet inte är installerat. Nu sitter det en kille vid macken och skriver upp vad varje sopbil tankar för att sedan skicka faktura. Priset är jsut nu 10.95 mer m3.
OK, bättre med en pump till med begränsade öppettider än ingen ny pump alls. Med den prisnivån blir det ju dessutom den billigaste pumpen i Stockholm :D .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Anders B* wrote:Macken är nu öppen för sopbilar. Om 5-6 veckor kan vanligt folk tanka. Anledningen till att det inte går nu är att betalningssystemet inte är installerat. Nu sitter det en kille vid macken och skriver upp vad varje sopbil tankar för att sedan skicka faktura. Priset är jsut nu 10.95 mer m3.
Någon som har mer information om pumpen och när jag/vi kan börja tanka där?

//
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Jobov wrote:
Anders B* wrote:Macken är nu öppen för sopbilar. Om 5-6 veckor kan vanligt folk tanka. Anledningen till att det inte går nu är att betalningssystemet inte är installerat. Nu sitter det en kille vid macken och skriver upp vad varje sopbil tankar för att sedan skicka faktura. Priset är jsut nu 10.95 mer m3.
Någon som har mer information om pumpen och när jag/vi kan börja tanka där?

//
Mailade och fick detta svar idag:
Vi har idag inget datum för när allmänheten kan tänkas få börja tanka, men troligtvis om ca en månad. Vi kommer då meddela detta på vår hemsida, så håll utkik där!
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Hade kontakt med AGA tidigare i veckan som då sa att den "felande länken" betalterminalen skulle vara på plats under vecka 36.
Hoppas det håller...
V70 BiFuel
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

Nu är det vecka 36 ;) Vi får hålla tummarna.
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

....slutet av v36.
Möjligheten finns ju att dom sätter upp en kortstolpe idag. Men jag tvivlar.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Om man får tro gasbilen .se så öppnades pumpen idag, http://www.gasbilen.se/Gasbilen/Bilen/aktuellt.aspx

I så fall gäller dessa öppentider då ju pumpen ligger innanför grindarna till tippen, http://www.sorab.se/index.asp?id=1&id2=1&page=avc_hagby:
Öppettider på Hagby ÅVC
Måndag: 06.30 – 20.00*
Tisdag: 06.30 – 20.00*
Onsdag: 06.30 – 20.00*
Torsdag: 06.30 – 20.00*
Fredag: 06.30 – 15.30
Lördag: 09.00 – 16.00**
Söndag: 09.00 – 16.00**
* Endast privatpersoner efter 16.30
** Endast privatpersoner på lördagar, söndagar och helgdagar

Hyfsade öppettider :D ändå men man får ju tänka till lite extra fre, lö och sö, ingen kvällstankning då inte :(
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Hej, var och tittade på Hagby idag - INGEN KORTAUTOMAT ÄNNU

Hur svårt kan det vara att ordna detta?

Det är ingen rymdfärd, dessutom finns det redan kortautomater på soptippens jordförsäljning.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Fred »

Vi var också där och kikade idag, lustigt nog! :D Slutsatser nedan:

Helt ny typ av pump. (Går troligen inte att se trycket i.)
Som redan nämnts, ingen betalstation och pumpens displayer var helt släckta.
Pumpen är dumt placerad av två anledningar:
1:a anledningen är att man inte kan ställa en bil på vardera sidan. Detta gör att bara en bil kan tanka åt gången trots att det finns två slangar!! :shock: Väldigt korkat om du frågar mig!!
2:a anledningen är att den står ganska långt in från grinden. Om den hade stått närmare grinden/ytterstängslet så hade det varit enklare att göra pumpen tillgänglig dygnet runt. Dock tror jag att det är möjligt med nuvarande placering ändå, om de bara vill! 8)

Det känns som om lite mail ifrån oss till AGA kan vara på sin plats! Om vi kan visa att vi är ett flertal som vill tanka våra bilar där och framförallt inte bara när vi ska slänga ris och annat avfall så kanske de kan ordna till en infart som är öppen dygnet runt.

Mvh
/Fred

Ps Jag kan ha värvat en ny medlem till forumet idag också! En kille svängde in till pumpen när vi stod där och han klev ur för att prata lite. Han hade varit där tidigare och blivit besviken för att det inte gick att tanka så när han såg oss stå där trodde han att vi visste något om pumpen som inte han gjorde. Tyvärr var jag tvungen att göra honom besviken på den punkten men jag passade på att lobba för forumet givetvis! :D Får se ifall han registrerar sig! (Gör dig gärna till känna om du läser det här! :D ) Ds
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

Ja det var väl det jag anade. Kunde inte låta bli att svänga in där nu på morgonen med. Intet nytt kan jag meddela. Som sagt, hur svårt ska det vara?

Det där med invigd redan i fredags - ja det tyckte jag lät skumt eftersom jag var där på fredagmorgon och såg lika mycket till kortstolpe då som nu.
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by MickeS »

Betalautomaten är nu på plats, men tyvärr har någon glömt att sätta i kontakten :x
Rom byggdes inte på en dag, det kan man också säga om våra efterlängtade tankställen...
V70 BiFuel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by avozetta »

Och jag som la upp pumpen på cngprices.com i tron om att den nu var öppnad :( . Nåväl, den som blir först med att premiärtanka får också den äran att ange priset på cngprices.com!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

Ja, jag tänkte tanka där i morse. Men - ikke. sladdarna verkar fortfarande inte vara inkopplade i stolpen.
Men kanske i eftermiddag? eller före helgen? eller kanske till månadsskiftet?
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by Astra CNG »

Nu är det någon form av text i displayen på kortautomaten, men den funkar inte än.....

Kan den vara i drift innan helgen????

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
guest_passat
Posts: 13
Joined: 2009-08-24, 08:09

Re: Nytt tankställe öppnar i TÄBY

Post by guest_passat »

Ja det stod nått om system reboot ;).
Min gas är nu slut och jag har ingen vidare lust att köra långa omvägar för att tanka gas igen.
Arlanda är ett alternativ, men en omväg.
Post Reply