snål V70?

Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

snål V70?

Post by Göran »

Tyvärr har min förra bil har kommit till bilhimlen efter en avåkning. Ingen av de som var i bilen fick några skador mer än ömhet efter bälten och chock.

Men ersättningsbilen en likadan V70 samma årsmodell och utrustning (momentum paket navigator och drag manuelllåda) verkar vara en väldigt snål bil.
Första tankningen gjordes i Hässleholm därefter körde jag drygt 25 mil varierande körning mest landsväg lite stad och 5 mil med släp. Vid tankning i Växjö så fick jag i 14,03 Nm3 gas
vid ett tryck på ca 210 bar.
Denna andra tankning indikerar en förbrukning på 0,56 Nm3/mil.
Visst det finns säkert felkällor som olika tryck i stationer mm. Men ändå, den andra bilen låg stadigt på 0,75-0,78 och det utan släpdragning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Skönt att alla klarade sig relativt bra! Känns bra att köra V70 om man skulle råka ut för något liknande.

Det låter intressant om den nya bilen drar mycket mindre! Dock är det nog lite tidigt att dra slutsatser efter bara två tankningar (kollade du trycket när tankningen var klar?) men det skulle vara väldigt intressant om du ville ge lite löpande rapporter om vad den drar. Om ni kommer använda den nya bilen på samma sätt som den gamla är ni ju ett utmärkt "studieobjekt" för att se skillnaden i förbrukning mellan två i övrigt identiska bilar.

Jag har alltid tyckt att min bil drar lite mer än andras men jag har ju aldrig kört en annan Bi-Fuel länge nog för att göra någon jämförelse. Kanske är det min körstil, trots att jag försöker anamma Eco-Driving.

Lycka till med den nya bilen!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Göran: vad typ av däcken var i dessa två bilar? Nästa tid jag köper nya däcken, jag experimenterar någon "energysaver" typ av däcken. De skulle ha mindre inre friktion och dessutom bilen skulle vara snålare med dem.

Också en annan sak som kan öka bränsleknsumtionen omärkligt är fel i styrvinkel.

Mvh, Hewey
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

På den gamla sätt det orginalmonterade continental enrgy någonting runtom.
På de nya sitter det sammacontinental fram och nya Continental sport contact bak.
I övrigt är dimesionen samma på bägge två (205-55/16).
Trycket idäcken är 2,60 bar runtom.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply