golf bi-fuel?

Post Reply
mikhan
Posts: 1
Joined: 2009-04-23, 13:03

golf bi-fuel?

Post by mikhan »

Hej!
Funderar på att köpa en golf bi-fuel och undrar om det finns något man bör tänka på angående den bilen?

Har vart och provkört en sån tyckte den funka ok men var lite seg med att få igång gasdriften.

Hur är servicekostnader,bränsle/gasförbrukning etc?

mvh Mikael
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det är en trevlig bil att köra tycker jag även om jag föredrar Volvo vid långfärder. Låga servicekostnader jämfört med Volvo o SAAB som är det enda jag har att jämföra med just nu. Förutsatt att du menar en av de fabriksbyggda Golfarna så är den lite speciell när man ska gå till gasdrift ja, man måste dels uppnå lite temperatur på motorn och sen motorbromsa från minst 2000 varv. Det låter nog krångligare än det är, man behöver ju inte köra omkring och motorbromsa tills gasen går in utan det kommer rätt omgående när man släpper gasen om man kört någon minut. Det enda att tänka på som jag kommer på nu är att kolla oljan löpande, dom drar nån liter eller två per år vilket jag aldrig varit med om på någon annan bil. Det ska vara så enligt VW. I övrigt är det en fantastiskt problemfri bil, vi har väl bytt bromsar och nåt mer, annars så rullar den bara på. Sök gärna i forumet här, det har skrivits en del om Golf senaste åren.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: golf bi-fuel?

Post by MartinF »

Oljan kan du nog lägga till ytterligare några liter om du får ett "törstigt" exemplar. Våran drar ca 1 liter på 250 mil!! Helt normalt enligt VW, allt under 1 liter per 200 mil är "godkänt". Lite trist att behöva fylla så ofta. Och dyrt. Blir 1 kr/mil bara i olja.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply