Bensin (läs drivmedel) eller mat?

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Bensin (läs drivmedel) eller mat?

Post by Mats »

Är det bara jag som blir irriterad när man ska in och betala efter att ha tankat bilen.
Problemet är att Statoilmacken i Skärholmen inte har en automatpump för gasen utan man måste in i butiken för att betala (samma sak i Hammarby sjöstad).

Mackarna numer är ju mer av livsmedelsbutiker och snabbmatskedjor, än just ”bensinmackar”
Oftast får jag stå i kö i en kvart innan jag får betala gasen. Kunderna innan ska ha korv och annan mat som tar tid att langa fram :evil:

Lite kuriosa:
”mack, bensinmack, benämning på bensinstation, efter företagsnamnet MACK (av initialerna i delägarnas efternamn: Mathiasson, Andersson, Collin och Key). Företaget tillverkade en bensinpump med automatisk mätapparat, uppfunnen 1912 av ingenjören Oscar Waldemar Andersson (senare Alvring), vilken även fick patent på den. På 1920-talet dominerade MACK den svenska bensinpumpsmarknaden.”
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Samma gäller Statoilmacken vid kungenskurva.. Riktigt irriterande när jag var i 08 land denna veckan o skulle tanka där.. Folk innan i kön skulle ju ha korv o grejor.. tog ju en hel evighet att få betala...

Förresten.. Vad tycker ni när man tankar vid en sån pump.. skall man flytta bilen innan man går in o betalar eller inte? De verkar ju inte gilla direkt när man gör det.. Men man vill ju heller inte hindra andra från att tanka när man står där inne i kön i evigheter...

Det är ju lite samma mentalitet utomlands.. där de inte kommit lika långt i utvecklingen enligt mig.. att man skall gå in o betala.. samtidigt behöver de mer pumpar för att det tar ju längre tid vid varje pump när man skall in o betala osv... U-lands mentalitet enligt mig... :P
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vid majoriteten av gaspumpar som jag använt betalar man med kort direkt vid pumpen. Det gäller naturligtvis alla fristående gaspumpar (dvs som inte finns hos en bensinmack), alltså det stora flertalet. Naturligtvis borde alla bensinmackar med gaspumpar se till att det går att betala med kort vid pumpen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag har märkt att taxichaufförerna nästan alltid flyttar bilen innan dom går in och betalar i Skärholmen/Kungens Kurva (Taz, det är samma mack vi pratar om). I går när jag tankade där så kom det en taxi och tutade på en kollega som var på väg in för att betala utan att ha flyttat bilen.

Men när man har gasbil måste det vara ”tillåtet” att flytta bilen innan man betalar, för det förekommer ju att man i bland måste tanka bensin (vilket gud förbjuder :wink: ) och då måste man ju flytta bilen till en annan pump och tanka där innan man betalar.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Post Reply