Citat från vår tjänstebilsleverantör på jobbet, troligen är det den nya Passaten som bidragit till denna utveckling
"Topplistan januari 2009
Vi ser en förändring i vilka bränsletyper våra kunder väljer. I januari 2008 var 52% dieselbilar, 22% etanolbilar och gas och hybridbilar stod tillsammans för 3% av de nya tjänstebilarna. Under årets första månad 2009 har bensinbilarna minskat sin andel från 22% (2008) till 11% med förmån för främst gas som ökat sin andel till 19% (2009). Diesel-, etanol- och hybridbilar ligger kvar på en stabil nivå jämfört med föregående år"
Passaten fick mycket bra reklam i dagens motorbilaga av Kvällsposten, dvs Expressen. "Gasdrivna Volkswagen Passat Ecofuel är rena drömmen som tjänstebil" står det bl.a. Än så länge inte på webben, men det kommer väl om någon dag som vanligt.
Det ska verkligen bli spännande att se vilket genomslag Passaten får. Kanske blir denna bil murbräckan som gör att allmänheten ÄNTLIGEN får klart för sig gasbilarnas enorma fördelar.
thlilj wrote:Citat från vår tjänstebilsleverantör på jobbet, troligen är det den nya Passaten som bidragit till denna utveckling
"Topplistan januari 2009
Vi ser en förändring i vilka bränsletyper våra kunder väljer. I januari 2008 var 52% dieselbilar, 22% etanolbilar och gas och hybridbilar stod tillsammans för 3% av de nya tjänstebilarna. Under årets första månad 2009 har bensinbilarna minskat sin andel från 22% (2008) till 11% med förmån för främst gas som ökat sin andel till 19% (2009). Diesel-, etanol- och hybridbilar ligger kvar på en stabil nivå jämfört med föregående år"
Frågan är väl om försäljningssiffrorna för Passaten ingår i januarisiffrorna. Den förhandsbeställdes förvisso i stort antal, men själva försäljningen kom väl precis igång nu i mars? Det kan ju vara försäljningen av Mercedes B170 NGT som gett genomslag i januari-statistiken. Om detta stämmer lär siffrorna för gasbilar öka markant, när även Passat-försäljningen syns i statistiken. Sedan tillkommer väl de efterkonverterade Volvo-bilarna från Tekniska Verken i Linköping och Alternative Fuel Vehicles i Göteborg.
Pka wrote:Sedan tillkommer väl de efterkonverterade Volvo-bilarna från Tekniska Verken i Linköping och Alternative Fuel Vehicles i Göteborg.
De V70-bilar som efterkonverteras i Göteborg kommer att finnas med, för Volvo ger dessa bilar samma garantier som de fossildrivna. Men ännu är inget avtal angående garantier upprättat för de V70-bilar som konverteras i Linköping. Förhoppningsvis löser sig detta snart.