Motorvärmare och ebersprächer

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
TobbeB
Posts: 1
Joined: 2009-01-11, 13:59

Motorvärmare och ebersprächer

Post by TobbeB »

Hej!

Funderar på en VW Passat Variant TSI 150 EcoFuel Sportline, dvs biogas bil.

När det gäller bensin- och dieselbilar vet jag att följande gäller:
Om man vill spara motorns livslängd, miljön och få lägre bränsleåtgång, är det rekommenderat med 1. motorvärmare, 2. ebersprächer.

När det gäller biogas bilar har jag ingen aning. Är det rekommenderat? Nödvändigt? De kanske blir varma på 5 min? Hur skulle det funka med ebersprächern i så fall? Finns det verkligen sådana som drivs på gas, eller kan den drivas på bensin (det är väl 2 tankar i bilen? en för gas och en för bensin väl), men ändå ge fördelar för gasdriften, dvs så länge det finns en skvätt bensin i tanken så funkar den. (Om den nu inte går på gas?).

För att undvika oklarheter definierar jag
1. Motorvärmare = elektrisk manick som värmer kylarblock och/eller kylarvattnet, kräver eluttag 220 V.
2. Ebersprächer = värmer som (1) men drivs av bränslet i tanken, dvs kräver ej eluttag 220 V.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hej och välkommen hit!

Kul att du funderar på biogasbil. Bara att gratulera om det blir verklighet!

Jag har aldrig hört talas om någon eberspächer för gasdrift. Gjorde en snabb googling på "eberspächer erdgas" för att se om tyskarna har hittat på nåt sådant. Tydligen finns det för gasbussar, men det hjälper kanske inte... :) Bensinvärmare lär ju fungera, men om man vill hålla sig till fossilfria bränslen och har tillgång till el, så skulle i alla fall jag föredra elektrisk motorvärmare.

De flesta Volvo bi-fuel har sålts med elektrisk motorvärmare. Vad jag förstår har man gjort så för att de snabbare ska gå över till gasdrift än om man startar med helt kall motor - de startar alltid på bensin och går över till gas efter en stund. (Min Opel som tyvärr saknar motorvärmare startar på gas men går riktigt trögt i början när det är 10-15 minusgrader eller värre.) VWs tidigare 2-litersmotor som sitter i bl.a. Touran och Caddy startar också på bensin. Hur det är med den saken när det gäller nya 1.4 TSI ecofuel har jag inte sett nåt skrivet om.

I övrigt tror jag att samma sak gäller för gasbilar som för bensin och dieselbilar att man sparar både motorns livslängd och bränsleförbrukning med motorvärmare. Dessutom är det fantastiskt mycket skönare att åka i en varm bil än i en kall. Glöm med andra ord inte att beställa grenledning för kupévärmare.

EDIT: Såg just i en annan tråd att anders har mer info som talar för motorvärmarens miljöfördelar när det gäller gasbilar: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=8291#8291

Lycka till!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Motorvärmare typ 1 enl. ovan
För gasbil, dom flesta (alla?), som startar på bensin så är det bra för miljön, motorn, katalysatorn och plånboken med motorvärmare.
Framför allt är det bra för katalysatorn på en gasbil som annars bryts ner av metan (oförbränt)
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har själv hållit ögonen öppna efter Eberspächer eller Webasto för biogas men tyvärr inte hittat något av intresse. Däremot har Webasto tagit fram en anpassad modell för E85 och den säljs även i Sverige såvitt jag förstår.

Det finns ett flertal trådar i forumet angående motorvärmare men alla gäller vanliga 230V-modeller så jag får väl tro att gasdrivna är en utopi i dagsläget och att bensindrivna gör mer skada än nytta.

Jag kör vanlig 230 Volts motorvärmare + kupévärmare i båda mina bilar och det fungerar väldigt bra men jag kan inte annat än känna att det hade varit praktiskt med en gasdriven modell för ökad frihet när man är ute och reser.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag begärde offert för att montera in bensinvärmare (Eberspächer) i min Zafira och det är i alla fall inga problem att få en eftermonterad, men då är den bensindriven. Det kostade dock uppåt 20000, så jag tyckte inte det var värt pengarna.

Jag valde istället att montera in en vanlig elektrisk motorvärmare eftersom jag upplevt min bil som något trögstartad vid fuktigt väder och temperaturer strax över nollan (västkustväder) och det har hjälpt väldigt bra.

Jag tror inte det är någon skillnad på behov av motorvärmare för bensinare och gasbil.
Post Reply